וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין רוצה שיחות בשידור חי, ביידן לא מתחרט שכינה אותו רוצח

18.3.2021 / 21:28

נשיא רוסיה הציע לקיים דיאלוג עם נשיא ארה"ב כבר בימים הקרובים - אך רק בתנאי שהוא ישודר בשידור חי. בוושינגטון, הבית הלבן הבהיר כי ביידן עומד מאחורי התיאור שעורר זעם רב במוסקבה והוביל את היחסים לשפל חדש

בווידאו: פוטין עונה לביידן אחרי שכינה אותו רוצח - "מאחל לו בריאות"/צילום: רויטרס

הבית הלבן הבהיר הערב (חמישי) כי הנשיא ג'ו ביידן לא מתחרט שכינה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין רוצח, אחרי שמוסקבה דרשה התנצלות והחזירה את השגריר להתייעצויות. עם זאת, פוטין הביע הערב נכונות לשוחח ישירות עם ביידן כבר מחר, בשיחות שיועברו בשידור חי. מוקדם יותר אמר נשיא רוסיה על נשיא ארצות הברית כי "אנשים נוטים לראות באחרים מה שהם רואים בעצמם", ואיחל לו "בריאות", במה שהתפרש כלעג על גילו של ביידן בן ה-78.

המשבר החדש בין המעצמות, שיחסיהן הגיעו לשפל חדש מאז תום המלחמה הקרה, החל אתמול עם פרסום הריאיון של ביידן לרשת ABC, שבו השיב בחיוב כשנשאל אם הוא סבור שפוטין רוצח. ביידן אף אמר כי לפוטין "אין נשמה" והזהיר כי מוסקבה תשלם מחיר על התערבותה בבחירות לנשיאות, שלפי דוח המודיעין האמריקני נועדה לקדם את הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין משתתף בקונצרט במוסקבה לציון יום השנה לסיפוח חצי האי קרים 18 במרץ 2021. רויטרס
עקץ את ביידן על גילו. פוטין/רויטרס

בשעות הערב, פוטין השתתף בקונצרט במוסקבה לציון שבע שנים לסיפוח חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014. ביידן היה אז סגנו של הנשיא ברק אובמה, ורוסיה סולקה מארגון המדינות המתועשות והוטלו עליה סנקציות כבדות. חרף העיצומים הכלכליים, רוסיה העמיקה את אחיזתה בחצי האי שבו היא רואה חלק היסטורי משטחה.

פוטין אמר כי השיחה האחרונה שלו עם ביידן, ימים אחרי השבעתו כנשיא ארצות הברית, הייתה לבקשתו, ועתה הוא מציע לנהל שיחה נוספת, ביום שישי או שני - אך בתנאי שתתנהל במתכונת של שיחת וידאו ותועבר בשידור ישיר.

ביידן הבטיח לנקוט קו תקיף יותר כלפי מוסקבה בהשוואה לקודמו בתפקיד דונלד טראמפ, אף שזמן קצר לאחר כניסתו לבית הלבן הגיע להבנות עם פוטין על הארכת אמנה לבקרה על נשק גרעיני שעמדה לפוג. ארצות הברית מבהירה כי היא תשתף פעולה עם רוסיה רק במקומות שבהם זה יועיל לה, ודברים דומים אמר פוטין היום.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן בחדר הסגלגל בבית הלבן 17 במרץ 2021. רויטרס
הבטיח לנקוט קו תקיף יותר כלפי מוסקבה בהשוואה לטראמפ. ביידן/רויטרס

לפני ההתייחסות של פוטין, דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, תיאר הבוקר את דבריו של ביידן כ"רעים מאוד". הוא אמר בשיחת ועידה עם כתבים כי רוסיה תבחן את יחסיה עם וושינגטון. במשרד החוץ של רוסיה הבהירו כי הם מצפים להסביר מוושינגטון על דבריו של ביידן.

סגן יו"ר הבית העליון של הפרלמנט, קונסטנטין קוסאצ'יוב, אמר היום כי רוסיה דורשת התנצלות והזהיר כי היא עשויה לנקום בוושינגטון אם לא תתקבל אחת כזאת. קוסאצ'יוב אמר כי דבריו של ביידן לא מקובלים, וכי הם בהכרח ישפיעו על היחסים הרעים ממילא בין המעצמות. הוא הוסיף כי בכך התפוגגה התקווה במוסקבה לשינוי המדיניות של ארצות הברית תחת ממשל אמריקני חדש.

לדבריו, החזרת השגריר למוסקבה היא הצעד הסביר היחיד שהיה אפשר לנקוט לאור הנסיבות. "אני חושד שזה לא יהיה הצעד האחרון לא שום הסבר או התנצלות מהצד האמריקני", כתב קוסאצ'יוב בפייסבוק. "למדינאי בדרגה כזו אסור להתבטא כך. הצהרה מסוג זה אינה מקובלת בשום פנים ואופן". הוא כינה זאת קו פרשת מים ביחסים בין המדינות.

קשריה של רוסיה עם המערב נקלעו למשבר מחודש בשל מאסרו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני. מדינות המערב קוראות לשחרורו והטילו סנקציות על בכירים ברוסיה. רוסיה האשימה אותן בהתערבות בלתי מקובלת בענייניה הפנימיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully