וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני סיום כהונתו ביולי: ריבלין הוזמן לנאום בקונגרס האמריקני

ההזמנה לנשיא המדינה הגיעה מהנהגת בית הנבחרים והסנאט משתי המפלגות. לדברי גורם מדיני, הנסיעה תצא לפועל אם הגבלות הקורונה יאפשרו זאת. כוכבי בפגישה עם מקרון: "לבנון איבדה את השליטה על מדיניות הביטחון שלה והפכה לשבויה בידי חיזבאללה"

הנשיא מקרון: איראן חייבת להפסיק את ההפרות של הסכם הגרעין/צילום: רויטרס

נשיא המדינה ראובן ריבלין הוזמן לנאום בקונגרס האמריקני, ועל כן הוא שוקל לבקר בארצות הברית לפני סיום כהונתו בחודש יולי.

גורם מדיני אמר כי ריבלין קיבל הזמנה מהנהגת בית הנבחרים והסנאט מהמפלגה הדמוקרטית ומהמפלגה הרפובליקנית כאחד. לדברי הגורם, ההחלטה אם לנסוע לארצות הברית או לא תהיה תלויה במגבלות הקורונה ובשאלה אם הן מאפשרות את קיום האירוע.

ראובן ריבלין. פלאש 90, פלאש 90
שוקל לנסוע לקונגרס. ריבלין/פלאש 90, פלאש 90

ריבלין נמצא כעת בסיור באירופה. בשיחותיו עם נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר בברלין, אמר נשיא המדינה כי ישראל לא תתערב ולא תפריע לבחירות לפרלמנט הפלסטיני אם אלה אכן יתקיימו ב-22 במאי - כך אמרו גורמים מדיניים בתדרוך לכתבים.

"אנחנו בדמוקרטיה וחתומים על הסכמי אוסלו. לא נפריע לפלסטינים למרות טענותיו של הנשיא אבו מאזן, אבל יחד עם זאת אנחנו - כל אחד בגזרתו מביע את דעתו - שבהחלט הפלסטינים לוקחים סיכון גדול בבחירות דמוקרטיות בהן עלולה לעלות תנועה לא-דמוקרטית בעליל, שבעולם רואים בה גם ארגון טרור, כמו חמאס, שתוכל להשתלט על המוסדות הפלסטיניים", אמר גורם מדיני. "אנחנו אומרים את זה כהערה, אבל חד-משמעית אומרים שלא מתערבים - כפי שלא התערבנו בבחירות הקודמות".

עוד בוואלה!

כוכבי על החקירה בהאג: "בית הדין חייב להתאים את עצמו למציאות החדשה"

לכתבה המלאה

הגורם המדיני ציין כי ישראל עדיין לא קיבלה בקשה לאפשר לתושבי מזרח ירושלים הפלסטינים להצביע בבחירות ברשות, "אבל בעבר נתנו להם אפשרות להצביע במזרח ירושלים. לא רבים מהם מימשו את הזכות, אבל כמובן כשתבוא דרישה - מדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית שלא יכולה לנהוג בערכים בלתי דמוקרטיים", אמר המקור המדיני.

מקרון: צרפת מודאגת מאוד מנושא הגרעין האיראני

בנוסף, נועד היום ריבלין גם עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון. במרכז הפגישה עמדה ההתעצמות של חיזבאללה בחסות איראן, והנשיא הדגיש בפני מקבילו כי מדינת ישראל מבקשת כי צרפת תמשיך לקחת חלק במאמץ הבינלאומי על מנת לוודא כי ממשלת לבנון מבצעת את הרפורמות הנדרשות להצרת צעדי חיזבאללה בתוך המערכת הלבנונית ומוסדות השלטון.

"איראן חייבת להפסיק את ההפרות של הסכם הגרעין. מדובר בביטחון האזור כולו. איראן צריכה להתנהג באחריות", הדגיש מקרון. "צרפת רוצה לחדש את המשא ומתן כדי לפתור את המשבר. צריך לחזור לפיקוח מלא על מתקני הגרעין ולטפל באיום הטילים האיראני".

נשיא צרפת התייחס בדבריו לסוגיות נוספות במזרח התיכון. ביחס להסכמי אברהם אמר מקרון כי הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב תורמת ליציבות באזור, וקרא להמשיך לקדם פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. בנוגע למצב הפוליטי בלבנון אמר מקרון כי יש "למנוע את קריסתה", ולהביא להקמת ממשלה בביירות שתבצע רפורמות.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון מקבל את פניו של נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין במעונו בפריז 18 במרץ 2021. AP
מקרון וריבלין בפריז, היום/AP

ריבלין מצדו אמר כי "יש להתנגד בצורה נחרצת לתוקפנות האיראנית. לא נאפשר התבססות איראנית בלבנון. אין לנו מלחמה או מחלוקת עם העם הלבנוני. אנחנו רוצים להיות שכנים טובים. אנחנו מקווים שידידנו בצרפת ימשיכו לתבוע אחריות מממשלת לבנון על התקפות שיוצאות משטחה".

עוד הוסיף כי "אני מקווה שיהיה שיפור משמעותי היחסים עם הפלסטינים. בניית אמון תאפשר למצוא הסדר שיאפשר לחיות יחד".

כוכבי. פלאש 90, אתר רשמי
"לא נהסס לתקוף בעוצמה ביום פקודה". כוכבי/אתר רשמי, פלאש 90

במהלך הפגישה עם מקרון הדגיש הרמטכ"ל אביב כוכבי כי "מבחינה ביטחונית, מדינת לבנון הפכה לשבויה בידי ארגון הטרור חיזבאללה, איבדה את השליטה על מדיניות הביטחון שלה ולראייה אינה מיישמת את החלטה 1701. חיזבאללה מחזיק כיום אלפי טילים ורקטות הממוקמים בלב אוכלוסייה אזרחית ומיועדים במכוון לפגוע באזרחי ישראל".

"צה"ל יעשה הכול כדי למנוע זאת", הבהיר הנשיא. "לצה"ל יש אלפי מטרות בלבנון בהיקף שהולך וגדל מדי שבוע וכן עומדות לרשותו יכולות נרחבות להשמדתן. לא נהסס לתקוף בעוצמה ביום פקודה, בכל מקום שבו ימצא אמצעי לחימה, אויב או תשתיות מדינתיות שמסייעות לאויב. ממשלת לבנון אחראית לשנות את המצב, היא ומדינת לבנון ישאו באחריות מלאה לכל פעולה של חיזבאללה כנגד אזרחי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully