וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההתלבטויות וההסכמות: מאחורי הקלעים של שיחות הגרעין בין ישראל לארה"ב

עודכן לאחרונה: 17.3.2021 / 20:24

בכירים ישראלים אמרו לוואלה! כי בדיונים בשבוע שעבר גילו הצדדים כי תמונת המודיעין שלהם על תכנית הגרעין של איראן כמעט זהה. בסבב הראשון של השיחות בנושא האמריקנים התחייבו לשקיפות אך דרשו גם מישראל לא להפתיע אותם. יוקם צוות משותף להחלפת מודיעין על איראן

צנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן ליד נתנז, אירן, מרץ 2005. Vahid Salemi, AP
הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית במגמת ירידה. מתקן להעשרת אורנים בנתנז/AP, Vahid Salemi

ישראל וארצות הברית גילו תמונת מודיעין כמעט זהה בסבב הראשון של השיחות האסטרטגיות בנושא הגרעין של איראן - כך אמרו לוואלה! בכירים ישראלים שמעורים בתכני השיחות, שפרטים מהן מתפרסמים כעת. בסבב הדיונים, שהחל ביום חמישי שעבר, שמו בכירים משני הצדדים על השולחן את כל המידע המודיעיני שברשותם על תכנית הגרעין של טהראן.

השיחות האסטרטגיות בין ירושלים לבין וושינגטון בנושא חודשו ברקע הניסיונות של ממשל ביידן לחזור לדיאלוג עם איראן בנושא הסכם הגרעין. המטרה היתה לברר מה המחלוקות בין ישראל לארצות הברית בנושא ולהתחיל לתאם עמדות. בצד הישראלי, המטרה הראשונה היתה להגיע ליישור קו עם האמריקנים לגבי תמונת המודיעין על הגרעין האיראני.

סבב השיחות הראשון התקיים ב-11 במרץ. את הצוות האמריקני הוביל היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ג'ייק סאליבן. את הצוות הישראלי הוביל היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת. בגלל מגבלות הקורונה הפגישה התקיימה בשיחת וידאו מאובטחת.

היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, נואם לצידו של נשיא ארה"ב הנבחר. 14 בדצמבר 2020. אי-פי, AP
אחד היעדים המרכזיים - למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני במשך שנים רבות. סאליבן/AP, אי-פי

בכירים מה-CIA, המועצה לביטחון לאומי, משרד החוץ, הפנטגון וגורמים נוספים השתתפו מהצד האמריקני. מהצד הישראלי השתתפו נציגים מהמוסד, אגף המודיעין בצה"ל, משרד החוץ, משרד הביטחון, המטה לביטחון לאומי והוועדה לאנרגיה אטומית.

הפורום האסטרטגי בנושא איראן הוקם בחודשים הראשונים של כהונת הנשיא אובמה. במשך השנים הראשונות עצם קיומו נחשב סודי ביותר. במהלך כהונת הנשיא הקודם דונלד טראמפ עסק הפורום בתיאום קמפיין הלחץ המקסימלי על איראן.

בכירים ישראלים אמרו לוואלה! שהשיחות עם האמריקנים בשבוע שעבר היו טובות וכי הם מרוצים מהדיונים ומהתיאום. לדבריהם, היועץ לביטחון לאומי סאליבן ואנשיו הדגישו כי אחד היעדים המרכזיים של ממשל ביידן הוא למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני במשך שנים רבות.

בכירים ישראלים ציינו כי סאליבן אמר בשיחות כי ארצות הברית מחויבת להתנהל בשקיפות מול ישראל בכל הנוגע לפעולותיה והחלטותיה בנושא האיראני וכי היא מצפה מישראל להתנהל גם כן בשקיפות כלפיה בכל הנוגע לנושא האיראני.

עוד בוואלה!

שליחו של ביידן לנושא איראן: ארה"ב וישראל לא רוצות עימות פומבי כמו ב-2015

לכתבה המלאה

"זו תהיה נסיעה ברכבת הרים"

בין שני הצוותים היתה הסכמה רחבה לגבי תמונת המודיעין בנושא הגרעין האיראני, לגבי ההפרות האיראניות של הסכם הגרעין ולגבי העובדה שרמת הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית נמצאת במגמת ירידה.

בכירים ישראלים ציינו שסאליבן וצוותו הציגו את ההתלבטויות שלהם לגבי המשך הדיאלוג עם איראן. האמריקנים הודו כי המגעים עם איראן תקועים בינתיים.

"אנחנו מיושרים מבחינת המודיעין. יש ניואנסים קטנים אבל באופן כללי האמריקנים רואים את הנתונים כמונו", אמר אחד הבכירים. "השיחות היו טובות אבל זו רק ההתחלה של התהליך. זו תהיה נסיעה ברכבת הרים".

מאיר בן שבת. -, פלאש 90
הוחלט להקים צוות משותף מיוחד לישראל וארה"ב. ראש המל"ל בן שבת/פלאש 90, -

הבית הלבן סירב להתייחס לדברים מלבד ההודעה הרשמית שפורסמה בסיום המפגש ולפיה "שני הצדדים הדגישו את כוונתם לפעול יחד נגד האיומים באזור והסכימו להמשיך בהתייעצויות האסטרטגיות".

הבכירים הישראלים אמרו שישראל משחקת על זמן ומקווה שהאיראנים ימשיכו לדחות את הניסיונות האמריקניים לפתוח בדיאלוג. לדבריהם, כל יום בו הסנקציות האמריקניות נותרות במקום והלחץ נמשך, זה מגדיל את הסיכוי שהאיראנים ימצמצו ראשונים.

בכירים ישראלים אמרו כי אחת ההחלטות בדיונים בשבוע שעבר היתה להקים צוות משותף מיוחד לישראל וארה"ב שיתמקד אך ורק בשיתוף מידע מודיעיני בנושא האיראני כדי לוודא ששני הצדדים ממשיכים להחזיק באותה תמונת מודיעין.

סבב שני של שיחות אסטרטגיות בין הצדדים יתקיים בעוד כמה שבועות ויתמקד בפעילות החתרנית האיראנית במזרח התיכון ובתכנית הטילים של איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully