וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליחו של ביידן לנושא איראן: ארה"ב וישראל לא רוצות עימות פומבי כמו ב-2015

10.3.2021 / 18:32

רוב מאלי אמר בריאיון בלעדי לוואלה! כי ארה"ב תנהג בשקיפות עם ישראל בכל הנוגע לקבלת ההחלטות בנושא האיראני. לדבריו, הבחירות לנשיאות איראן ביוני לא ישפיעו על קצב ההתקדמות של ביידן מול טהראן. מחר יקיימו ארה"ב וישראל סבב ראשון בשיחות האסטרטגיות על איראן

ביידן: מוכנים לשוב למו"מ עם איראן, יש לטפל גם בחתרנותה באזור/צילום: רויטרס

שליחו של נשיא ארצות הברית לנושא איראן, רוב מאלי, אמר בריאיון לוואלה! כי ארצות הברית וישראל רוצות להימנע מחזרה לעימות פומבי סביב הסכם הגרעין עם איראן, כמו זה שהתרחש ב-2015. לדבריו, ממשל ביידן מחויב להתייעץ עם ישראל ולנהוג עמה בשקיפות בכל הנוגע לקבלת ההחלטות של ארצות הברית בנושא איראן. זהו הריאיון הראשון שמעניק מאלי מאז כניסתו לתפקיד.

במהלך המשא ומתן שניהלו ארצות הברית ושאר המעצמות עם איראן בין 2013 ל-2015, ניהל ראש הממשלה בנימין נתניהו קמפיין נגד ניסיונותיו של הנשיא דאז ברק אובמה להגיע להסכם עם איראן, שבשיאו הגיע לקונגרס האמריקני כדי לשאת את הנאום השנוי במחלוקת נגד הסכם הגרעין. בין ממשל אובמה לממשלת נתניהו נוצר קרע, שהותיר צלקות אצל רבים בשני הצדדים. מאלי ויועצים אחרים של אובמה שעסקו בנושא האיראני הם כיום יועציו של הנשיא ביידן.

"היו לנו כבר שיחות רבות עם ישראל בנושא האיראני", אמר מאלי. "אנחנו לא תמיד מסכימים, אבל השיחות פתוחות וחיוביות מאוד. למרות שיש לנו אולי פרשנות שונה ועמדות שונות לגבי מה שקרה ב-2015, אף אחד מאיתנו (בארצות הברית ובישראל) לא רוצה לחזור על מה שהתרחש אז (העימות בין הצדדים)".

מחר יקיימו ארצות הברית וישראל את הסבב הראשון של השיחות האסטרטגיות בנושא איראן. את הצוות האמריקני שיכלול בכירים מכל גופי הביטחון, המודיעין ומדיניות החוץ יוביל היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן. בראש הצוות הישראלי שיכלול בכירים במשרדי הממשלה וגופי המודיעין יוביל היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת. בשל מגבלות הקורונה, השיחות יתקיימו בשיחת וידאו מאובטחת ולא פנים אל פנים.

רוברט מאלי, שליחו של אובמה למזרח התיכון. GettyImages
"השיחות פתוחות וחיוביות מאוד". רוב מאלי/GettyImages

ישראל מרוצה מאוד מכך שפעילות הפורום האסטרטגי בנושא איראן שהוקם בתקופת אובמה חודשה על ידי ביידן. על חידוש פעילות הפורום פורסם לראשונה בוואלה!. בכירים ישראלים אמרו שהם רוצים לנצל את סבב השיחות הראשון כדי להציג את כל המודיעין שבידי ישראל בנושא הגרעין האיראני ולוודא שתמונת המודיעין האמריקנית עולה בקנה אחד עם תמונת המודיעין הישראלית. בכיר בממשל האמריקני אישר שהפגישה תתקיים ואמר כי מדובר בהמשך התייעצויות קבועות בין הצדדים.

מאלי אמר בריאיון כי ארצות הברית הבהירה לאיראן כי היא מעוניינת להיכנס לשיחות דיפלומטיות רציניות כדי להשיג חזרה הדדית ליישום מלא של הסכם הגרעין מ-2015. "העמדה שלנו היא ששיחות ישירות הן הדרך היעילה ביותר לעשות זאת והן גם ימנעו אי הבנות, אבל עבורנו המהות יותר חשובה מהפורמט", אמר שליחו של ביידן.

לדבריו, הבחירות לנשיאות איראן בחודש יוני לא מהוות שיקול בקבלת ההחלטות של ממשל ביידן כיצד להתקדם בנושא הסכם הגרעין. נשיא איראן חסן רוחאני ושר החוץ שלו מוחמד ג'וואד זריף, שדחפו להסכם הגרעין ב-2015, לא יתמודדו בבחירות וצפויים לסיים את תפקידם באוגוסט. הנשיא הבא של איראן צפוי להיות בעל עמדות שמרניות ונציות יותר בנוגע למגעים עם ארצות הברית על הסכם הגרעין.

"אנחנו לא מתכוונים לבסס את קצב הדיונים שלנו על הבחירות באיראן", אמר מאלי. "קצב ההתקדמות שלנו ייקבע לגבי היכולת שלנו להתקדם בצורה שתשרת את האינטרס הביטחוני האמריקני. במילים אחרות - אנחנו לא נרוץ להסכם ולחילופין לא נאט את ההתקדמות בגלל הבחירות באיראן".

שליחו של הנשיא ביידן מקים בימים אלה את צוות המשא ומתן האמריקני. לדבריו, בדיונים הפנימיים בממשל נשמעו מגוון דעות בנוגע לאיראן. "על כל אדם שאני מדבר איתו ומסכים איתי אני מנסה לדבר עם אדם אחר שלא מסכים איתי", אמר מאלי.

ג'ו ביידן בנימין נתניהו. AP
בישראל מרוצים מחידוש הפעילות של הפורום האסטרטגי על איראן. ביידן ונתניהו/AP

המאמצים האמריקניים לפתוח בשיחות עם איראן נענו עד כה בכתף קרה מצד המשטר בטהראן. ממשל ביידן בוחן דרכים להתחיל בשיחות עם איראן - גם אם אלה יהיו לא ישירות. האיראנים טוענים כי התנאים לא בשלים לשיחות עם האמריקנים ודורשים שביידן יסיר את הסנקציות לפני שהם יחזרו ליישם את הסכם הגרעין. ביידן מסרב להיענות לדרישה הזו.

בכירים בממשל האמריקני אמרו לוואלה! כי ביידן יהיה מוכן לשקול הקלות מסוימות בסנקציות רק אחרי שאיראן תסכים לחדש את המשא ומתן ורק כחלק מתהליך הדדי. "צעדים אפשריים בנוגע לסנקציות יכולים להיות על השולחן, אבל אנחנו צריכים להיכנס לשיחות עם איראן - ישירות או בלתי ישירות. הנשיא לא יבצע צעדים חד צדדיים של הסרת סנקציות. כל צעד משמעותי מצד ארצות הברית יהיה חייב להיות חלק מתהליך בו שני הצדדים נוקטים בצעדים".

בכירים בממשל ביידן טוענים כי ארצות הברית לא הופתעה מהקו הקשוח של האיראנים ומסירובם להיפגש. לטענתם, איראן היא זו שהופתעה מכך שביידן לא רץ במהירות האפשרית חזרה להסכם הגרעין. "האיראנים מאוכזבים מהקצב האיטי בו אנחנו מתקדמים", אמר הבכיר האמריקני. לדבריו, הנשיא עדיין מוכן לחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין מ-2015 אם איראן תסכים לכך גם כן.

אם שיחות הגרעין עם איראן יתחדשו, אחת מנקודות המחלוקת צפויה להיות השאלה מהי משמעותה של חזרה מלאה להסכם הגרעין ומהן הפעולות שכל צד צריך לבצע. האמריקנים והאיראנים רואים כמעט כל סוגיה בצורה הפוכה. "נצטרך לנהל משא ומתן ואנחנו צופים שאלה יהיו שיחות קשות גם אם ארצות הברית ואיראן יסכימו שהמטרה היא לחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין וגם אם יצליחו להסכים על מפת דרכים של איך להגיע לשם", אמר בכיר בממשל האמריקני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully