וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וארה"ב יפתחו בשיחות אסטרטגיות בנושא הגרעין האיראני

24.2.2021 / 17:00

בדיון שכינס נתניהו הוחלט להיענות להצעה האמריקנית לחדש את פעילות הפורום האסטרטגי המשותף בנושא איראן. את המגעים יובילו היועץ לביטחון לאומי סאליבן ומקבילו הישראלי בן שבת. סבב שיחות ראשון צפוי להתקיים בקרוב ולהתמקד ב"יישור קו" מודיעיני לגבי הגרעין האיראני

ביידן: מוכנים לשוב למו"מ עם איראן, יש לטפל גם בחתרנותה באזור/צילום: רויטרס

ישראל וארצות הברית החליטו לחדש את השיחות האסטרטגיות בנושא האיראני - כך נודע היום (רביעי) לוואלה! NEWS. סבב ראשון של שיחות צפוי להתקיים בימים הקרובים ולהתמקד ב"יישור קו" בין שתי המדינות לגבי תמונת המודיעין והערכת המודיעין בעניין תכנית הגרעין של טהראן.

חידוש השיחות האסטרטגיות בנושא האיראני הוא איתות לכך שבממשל ביידן ובממשלת ישראל מעוניינים בשלב הנוכחי להיכנס לדיאלוג שקט, רציני ומקצועי בנושא האיראני ולא להידרדר לעימות פוליטי פומבי כפי שהתרחש במהלך כהונת הנשיא ברק אובמה.

במסגרת ההסכמות בין הצדדים תחודש פעולתו של הפורום האסטרטגי המשותף לנושא איראן. הפורום הוקם בחודשים הראשונים לכהונתו של אובמה, לאחר ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן ב-2009. אז היה זה פורום סודי ביותר שאף זכה לשם קוד מיוחד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, משרד רה"מ. 9 במרץ 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
חידוש השיחות הוא איתות שהצדדים לא מעוניינים להידרדר לעימות פוליטי פומבי. נתניהו וביידן, ב-2016/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בפורום גיבשו ארצות הברית וישראל את האסטרטגיה להגברת הלחץ על איראן באמצעות סנקציות אמריקניות ובינלאומיות במהלך הקדנציה הראשונה של אובמה. זה גם היה המקום בו שני הצדדים הציפו את המחלוקות והתווכחו לגבי הסכם הגרעין במהלך הכהונה השנייה של אובמה.

במהלך נשיאותו של דונלד טראמפ, היה הפורום המשותף המקום בו התקיימו הדיונים על פרישה אפשרית של ארצות הברית מהסכם הגרעין. מאוחר יותר היווה הפורום את המקום בו שתי המדינות תיאמו את קמפיין הלחץ המקסימלי נגד איראן, אותו הוביל ממשל טראמפ.

מי שהובילו את הפורום המשותף במהלך השנים הללו היו היועצים לביטחון לאומי בבית הלבן ובלשכת ראש הממשלה. בדיוני הפורום משתתפים נציגים בכירים ביותר במערכת הביטחון, קהילת המודיעין ומשרדי החוץ של ישראל וארצות הברית.

היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, נואם לצידו של נשיא ארה"ב הנבחר. 14 בדצמבר 2020. אי-פי, AP
יוביל את המגעים ביחד עם מקבילו הישראלי מאיר בן שבת. היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן/AP, אי-פי

ההצעה לחדש את פעילות הפורום האסטרטגי לנושא איראן הגיעה מהצד האמריקני. היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, העלה זאת בשיחתו הראשונה עם מקבילו הישראלי מאיר בן שבת. משבר הקורונה, מתיחויות פוליטיות ומחלוקות בין משרדי הממשלה השונים עיכבו את ההחלטה הישראלית כיצד לנהל את המגעים מול ארצות הברית בנושא האיראני, והאם להשיב בחיוב להצעה של הממשל החדש.

ביום שני כינס נתניהו דיון מדיניות ראשון בנושא האיראני מאז כניסת ביידן לתפקידו. בדיון השתתפו גם שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש המוסד יוסי כהן, שגריר ישראל בוושינגטון גלעד ארדן ובכירים ישראלים נוספים. ראש הממשלה צירף לדיון שני יועצים חיצוניים - אלוף במילואים יעקב (יקי) עמידור ותת-אלוף במילואים יעקב נגל, ששימשו בעבר כיועצים לביטחון לאומי של נתניהו.

החלק הראשון בישיבה שכינס נתניהו התמקד בעדכון של כל אחד מהמשתתפים לגבי השיחות שקיים עם אנשי ממשל ביידן בחודש האחרון. המטרה הייתה שכל גורמי הממשלה בישראל שעוסקים בנושא האיראני יכירו את התמונה המלאה של השיחות, שהתקיימו בערוצים השונים בין ישראל לארצות הברית בנושא האיראני מאז השבעתו של ג'ו ביידן.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, 21 בפברואר 2021. רויטרס
הצד הישראלי יציג את כל המידע המעודכן לגבי תכנית הגרעין של איראן. שר החוץ של איראן, ג'וואד זריף/רויטרס

החלק השני בדיון התמקד בהצגת עמדות הגופים השונים לגבי הדרך שבה יש לנהל את המגעים עם ממשל ביידן ועם מעצמות אירופה בנושא האיראני. גורמים שמעורים בתכני הישיבה אמרו כי הרמטכ"ל וראש המוסד הביעו עמדה לפיה יש להיכנס למו"מ שקט עם ממשל ביידן בנושא האיראני ולא להגיע בשלב זה לעימות פומבי.

ההחלטה המרכזית בישיבה הייתה לקבל את ההצעה האמריקנית ולחדש את פעילות הפורום האסטרטגי המשותף לנושא איראן. פגישה ראשונה של הפורום צפויה בקרוב. על רקע מגיפת הקורונה ובניגוד לעבר, הצוות הישראלי לא יטוס לארצות הברית, והפגישה תהיה וירטואלית ותתקיים באמצעות שיחת וידאו מאובטחת.

הצד הישראלי רוצה לנצל את הפגישה הראשונה כדי להציג את כל המידע המודיעיני המעודכן שבידיו לגבי תכנית הגרעין של איראן - כולל סיכום של ממצאי ארכיון הגרעין. מקור שמעורה בפרטים ציין כי ישראל רוצה לוודא כי קיימת הסכמה עם ארצות הברית על תמונת המודיעין וכן לגבי הערכת המודיעין, או לחילופין להבין האם יש מחלוקות ופערים סביב העובדות והנתונים שאותם יש לבדוק ולחדד. רק לאחר יצירת בסיס נתונים ועובדות משותף לגבי תכנית הגרעין האיראנית יעברו הצדדים לדון בשאלה המרכזית - מהי המדיניות בה יש לנקוט כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully