וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזוק לקו הנצי: נתניהו גייס את יועציו לביטחון לאומי לשעבר למאבק בהסכם הגרעין

23.2.2021 / 16:36

רה"מ צירף את עמידרור ונגל, ששימשו בעבר ראשי המל"ל ומחזיקים בעמדות קשוחות בנושא איראן, לצוות שמגבש את המדיניות בנושא. השניים השתתפו בישיבה שכינס אתמול נתניהו. ההחלטה בדיון, בה תמכו גם הרמטכ"ל וראש המוסד, הייתה להיכנס למו"מ שקט עם ביידן ולהימנע מעימות פומבי

בווידאו: נתניהו מצהיר שישראל לא תאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני/עריכה: אסף דרורי

ראש הממשלה בנימין נתניהו צירף שני יועצים חיצוניים לצוות שדן בגיבוש המדיניות הישראלית כלפי הסכם הגרעין עם איראן. השניים הם האלוף במילואים יעקב (יקי) עמידור ותת-אלוף במילואים יעקב נגל, ששימשו בעבר כיועצים לביטחון לאומי של נתניהו. בלשכת נתניהו אישרו את הדברים.

פקיד ישראלי בכיר ציין כי עמידרור ונגל השתתפו אתמול בדיון שכינס נתניהו בנושא הסכם הגרעין. בדיון השתתפו גם שר הביטחון גנץ, שר החוץ אשכנזי, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש המוסד יוסי כהן, שגריר ישראל בוושינגטון גלעד ארדן ובכירים ישראלים נוספים. לדברי הפקיד הבכיר, שגריר ישראל לשעבר בוושינגטון רון דרמר, שישוב בשבועות הקרובים לישראל, ישמש גם הוא ככל הנראה יועץ חיצוני.

עמידרור ונגל מחזיקים בעמדות ניציות בכל הנוגע להסכם הגרעין. עמידרור שימש כיועץ לביטחון לאומי של נתניהו כאשר החלו המגעים החשאיים בין איראן לבין ארצות הברית בתיווכה של סולטנות עומאן. עמידרור התעמת באותה תקופה עם היועצת לביטחון לאומי של אובמה סוזן רייס על כך שהממשל האמריקני פעל מאחורי גבה של ישראל ולא עדכן אותה לגבי השיחות עם האיראנים. עמידרור שימש כיועץ לביטחון לאומי עד אחרי החתימה על הסכם הביניים בין איראן לבין המעצמות בנובמבר 2013 בג'נבה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בארוע פרידה מראש המל"ל היוצא, יעקב עמידרור. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ינסו לגבש עם ממשל ביידן הסכם משופר. נתניהו, עמידרור ויוסי כהן/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

נגל, שנחשב למומחה לתחום הגרעין, שימש בין 2013 ל-2015 כאשר התנהלו המגעים בין איראן למעצמות על הסכם הגרעין, כראש הצוות שניהל את המגעים המקצועיים מול הממשל האמריקני ומול מדינות אירופה על תכני ההסכם ועל ההשגות שהיו לישראל לגבי פרטיו. בשנה הראשונה לכהונת טראמפ הוביל נגל את המגעים מול הממשל האמריקני על תכנית הלחץ המקסימלי על איראן. נגל המשיך לייעץ לנתניהו בנושא האיראני גם אחרי שעזב את תפקידו בלשכת ראש הממשלה והיה מעורב בהכנות לחשיפת ארכיון הגרעין באפריל 2018.

שני פקידים ישראלים בכירים שהשתתפו בדיון שכינס נתניהו אתמול ציינו כי אחת ההחלטות בו הייתה להיכנס למו"מ שקט ומקצועי עם ממשל ביידן בנסיון לשכנעו לא לחזור להסכם הגרעין מ-2015 אלא לגבש הסכם משופר. לדבריהם, ההחלטה הייתה להימנע בשלב זה מעימות פומבי עם ארה"ב בנושא. מי שצפוי להוביל את המגעים האלה בשלב זה הוא היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת.

יעקב נגל. ללא, פלאש 90
נחשב למומחה בתחום הגרעין. נגל/פלאש 90, ללא

הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש המוסד יוסי כהן תמכו גם הם בישיבה בעמדה לפיה יש לנהל מגעים שקטים עם הממשל האמריקני ולא להגיע לעימות. "לא ויתרנו על עמדתנו נגד החזרה להסכם הגרעין", אמר פקיד ישראלי בכיר. "אבל אנחנו רוצים לעבוד יחד עם הממשל ולהיכנס לדיון קונסטרוקטיבי ולא לעימות".

ראש הממשלה התייחס לסוגייה האיראנית במהלך טקס זיכרון בתל-חי היום. "איננו תולים את יהבנו בשום הסכם עם משטר קיצוני כמו זה של איראן. ראינו את טיבם של הסכמים אלה בהסכם עם צפון קוריאה", אמר נתניהו. "עם הסכם או בלי הסכם נעשה הכל כדי שאיראן לא תתחמש בנשק גרעיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully