וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים לשעבר במערכת הביטחון לנתניהו וגנץ: תומכים בחזרת ביידן להסכם עם איראן

22.2.2021 / 15:19

חברים בתנועת "מפקדים לביטחון ישראל" שיגרו מכתב לרה"מ ולשר הביטחון, ובו הביעו את תמיכתם כל עוד טהראן תמלא את מחויבויותיה כל בהסכם הגרעין. לפי הבכירים לשעבר, על ישראל לבקש מארה"ב להבהיר לאיראנים מהם הקווים האדומים. "יש לשאוף למצות תחילה את הדרך הדיפלומטית"

ביידן: מוכנים לשוב למו"מ עם איראן, יש לטפל גם בחתרנותה באזור/צילום: רויטרס

קבוצה של בכירים לשעבר בצה"ל, במוסד, הוועדה לאנרגיה אטומית ומומחים לאיראן שיגרו היום (שני) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ, ובו הביעו תמיכה בכוונתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לחזור להסכם הגרעין משנת 2015 בתנאי שאיראן תחזור למלא באופן מלא את מחויבויותיה בהסכם.

המכתב, עליו חתום יו"ר תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל", השר לשעבר מתן וילנאי, מסכם המלצות של צוות מומחים ובהם ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, האלוף במילואים ניצן אלון שהיה הפרויקטור במטכ"ל לנושא איראן, היועץ לביטחון לאומי של נתניהו לשעבר עוזי ארד, המשנה לראש הוועדה לאנרגיה אטומית לשעבר אלי לויטה ועוד כ-20 בכירים לשעבר במערכת הביטחון ומומחים לנושא איראן.

"אנו מברכים על היוזמה האמריקנית להביא את איראן לציית מחדש ובשקיפות להגבלות של הסכם הגרעין, ובלבד שתכלול גם עמידה מלאה מצד איראן בכל מחויבויותיה מכוח החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231 לגבי פיתוח טילים דו-תכליתיים והסכמי הפיקוח מול הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית", כתבו חברי הצוות במכתב לנתניהו ולגנץ.

לקריאת המכתב המלא

ראש הממשלה בנימין נתניהו, על הסכם השלום עם בחריין, מליאת הכנסת, 10 בנובמבר 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
בכירי מערכת הביטחון לשעבר בפנייה לרה"מ ושר הביטחון. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

המכתב נשלח על רקע דיון שקיים היום נתניהו יחד עם גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש המוסד יוסי כהן ובכירים נוספים במערכת הביטחון כדי לגבש אסטרטגיה ישראלית לדיונים עם ממשל ביידן בנושא הסכם הגרעין.

חברי הצוות כתבו כי הם תומכים בגישה שהציג ביידן ולפיה הסרה או צמצום הסנקציות האמריקניות על איראן צריכה להיעשות רק בתמורה לציות איראני מלא לכל המחויבויות בהסכם הגרעין. הם הוסיפו במכתב לנתניהו לגנץ כי הם סבורים כמו ביידן כי במקביל לחזרה ליישום מלא של הסכם הגרעין מ-2015 יש לפעול לגיבוש הסכם גרעין חדש שיהיה חזק יותר ולטווח ארוך יותר.

"יש לשאוף למצות תחילה את האפשרות לטפל באתגרים האיראנים בדרך דיפלומטית ומכאן חיוניות חתירה נמרצת עתה לא רק לציות מלא של איראן להסכם הגרען הקודם אלא גם להסכם המשך חדש, ארוך טווח, שיסתום פרצות וחולשות שהתגלו בהסכם האחרון, ייקח בחשבון את המידע שהצטבר מאז חתימת הסכם הגרעין ויטפל בכל הסוגיות הבעייתיות הנוספות שמציבה איראן", הם הדגישו במכתב.

נשיא איראן, חסן רוחאני מקשיב לתדרוך במסגרת ציון "יום הגרעין" בטהראן 9 באפריל 2018. AP
נשיא איראן רוחאני מציין את "יום הגרעין" בטהראן/AP

עם זאת, חברי הצוות כתבו כי על ישראל להגיע להבנות עם ממשל ביידן לפיהן אם המסלול הדיפלומטי מול איראן ייכשל, ארצות הברית תשאיר את האופציה הצבאית על השולחן. "יש לשאוף כי הממשל הנוכחי בארצות הברית יאשרר את המחויבות שלו למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני, גם אם המאמץ הדיפלומטי להשיג יעד זה לא יעלה יפה ויבהיר זאת לאיראן", הם ציינו במכתב.

בצוות הציעו כי ישראל תבקש מארצות הברית להבהיר לאיראנים אילו פעולות בתחום הגרעין והטילים וכן בתחום החתרנות האזורית יהיו מבחינת הממשל חציה של קו אדום. "יש לשאוף לכך שארצות הברית תבהיר לאיראן כי אסור לה לעסוק בפעילות כלשהי שקשורה לפיתוח נשק גרעיני ושתועדה בארכיון הגרעין ולהימנע מכל עיכוב במתן גישה בלתי מופרעת לפקחי האו"ם", הודגש במכתב.

עוד המליצו חברי הצוות כי ירושלים תבקש מוושינגטון להדגיש בפני טהראן כי כל פיתוח של טילים מדויקים, ארוכי טווח וכן של כלי טיס בלתי מאוישים והעברתם לארגוני טרור באזור גם היא תהיה לא מקובלת.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנאום וירטואלי מהבית הלבן בוועידת מינכן לביטחון - 19 פברואר 2021. -, רויטרס
"יש לשאוף כי הממשל הנוכחי יאשרר את מחויבותו למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני". ביידן/רויטרס, -

חברי הצוות המליצו לנתניהו וגנץ לחדש את פעילות "פורום איראן" של ישראל וארצות הברית, שפעל גם בזמן ממשל אובמה וממשל טראמפ כדי לתאם עמדות ופעולות מול האיראנים.

"שיתוף פעולה הדוק בין ארצות הברית לישראל ישרת באורח מיטבי לא רק את האינטרסים המשותפים לשתי המדינות, אלא גם יתרום ליציבות, ביטחון ורווחה של האזור כולו", הם כתבו. "אין לאפשר לחילוקי דעות טקטיים באשר לדרך הפעולה מול איראן להסיט אותנו מקידום יעדינו וערכינו המשותפים".

תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל" כוללת יותר מ-300 בכירי עבר בצה"ל, במוסד, בשב"כ, במשרד החוץ, בוועדה לאנרגיה אטומית ובמשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully