וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: איראן תאפשר את המשך עבודת הפקחים, אך תגביל את גישתם

עודכן לאחרונה: 22.2.2021 / 8:50

יו"ר הסוכנות אמר כי הושגה פשרה עם טהראן לאחר שנפגש עם בכירים במדינה, יומיים לפני השעיית הפרוטוקול הנוסף בהסכם הגרעין. זאת במטרה לאפשר את חידוש המו"מ עם המעצמות. זריף: "על ארה"ב להסיר קודם את הסנקציות". בכיר בממשל ביידן: "נחוש למנוע מאיראן נשק גרעיני"

ביידן: מוכנים לשוב למו"מ עם איראן, יש לטפל גם בחתרנותה באזור/צילום: רויטרס

יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, אמר הערב (ראשון) כי הושגה פשרה עם איראן ולפיה עבודת הפקחים באתרי הגרעין תימשך, אף שהיא תוגבל החל מיום שלישי. הוא אמר את הדברים לאחר פגישה עם בכירים בטהראן, בניסיון למנוע ממנה להשהות את הפרוטוקול הנוסף בהסכם הגרעין שמאפשר ביקורי פתע.

גרוסי אמר את הדברים עם חזרתו לווינה הערב. הוא הדגיש כי מספר הפקחים לא ישתנה, אך יהיו "דברים שנאבד". הוא לא פירט מעבר לכך, אך שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף אמר כי, בין היתר, טהראן לא תתן עוד גישה לתיעוד מהמצלמות באתרי הגרעין. גרוסי אמר כי "ההבנות הטכניות" עם איראן, שאמורות להימשך שלושה חודשים, אמורות לאפשר זמן לחידוש השיחות עם ארצות הברית. ממשל ביידן הביע נכונות לשוב להסכם הגרעין, אך דורש מאיראן לחזור ולקיים את התחייבויותיה במלואן.

"זה מציל את המצב עכשיו, אך כמובן שכדי להגיע ליציבות צריך להיות משא ומתן פוליטי, וזה כבר לא תלוי בי", אמר גרוסי עם חזרתו למטה סבא"א בווינה.

לפי חוק שעבר בפרלמנט של איראן בשנה שעברה בעקבות חיסולו של מוחסן פחריזאדה, החל מיום שלישי יופסקו ביקורי הפתע באתרי הגרעין, אלא אם כל הסנקציות יוסרו עד אז. גרוסי ניסה למנוע זאת, והוא נועד גם עם יו"ר סוכנות האנרגיה של איראן, עלי אכבר סלאחי. שגריר איראן לסבא"א אמר כי היו אלו "שיחות מועילות על בסיס של כבוד הדדי".

מנכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי ושר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בטהראן, 21 בפברואר 2021. רויטרס
יו"ר סבא"א גרוסי ושר החוץ של איראן זריף בפגישה בטהראן, היום/רויטרס

מוקדם יותר היום אמר זריף כי הפסקת ביקורי הפתע של הפקחים אינה הפרה של הסכם הגרעין ואין משמעותה כי איראן נוטשת אותו. "כל הצעדים שלנו הפיכים", אמר זריף בריאיון לערוץ האיראני פרס TV על הפרות הסכם הגרעין, שבהן החלה איראן אחרי שנשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ פרש ממנו ב-2018. זריף אמר כי על ארצות הברית להסיר את כל הסנקציות ולחזור להסכם הגרעין, לפני שטהראן תחזור למלא את חלקה. לדבריו, לטהראן אין מה להסתיר, והיא לא מחפשת לפתח נשק גרעיני.

ארצות הברית עשתה כמה צעדים בוני-אמון במהלך סוף השבוע, כמו ביטול הגבלות התנועה על הדיפלומטים האיראנים באו"ם והתנערות מקביעת הממשל הקודם ולפיה כל הסנקציות הבינלאומיות הושתו מחדש על איראן. עם זאת, איראן אמרה כי אין די בהם כדי שתשוב לציית להגבלות הסכם הגרעין, והיא דורשת את ביטול כל הסנקציות האמריקניות שהוטלו עליה בשנים האחרונות.

"ארצות הברית מכורה לסנקציות, אבל היא צריכה לדעת שאיראן לא תיכנע ללחץ", אמר זריף, בהמשך לקו התקיף שהציב המנהיג העליון עלי חמינאי. זריף אף טען כי בפועל, הממשל הנוכחי של הנשיא ג'ו ביידן ממשיך באותה מדיניות של "לחץ מקסימלי" של טראמפ.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנאום וירטואלי מהבית הלבן בוועידת מינכן לביטחון - 19 פברואר 2021. -, רויטרס
נחוש למנוע נשק גרעיני מאיראן. ביידן בנאום בוועידת הביטחון של מינכן, שישי/רויטרס, -

ביידן הכריז ביום שישי כי הוא מוכן לחדש את השיחות עם איראן יחד עם יתר המעצמות, אך וושינגטון וטהראן חלוקות מי מהן אמורה לעשות את הצעד הראשון.

היום אמר היועץ לביטחון לאומי של ביידן, ג'ייק סאליבן, כי הנשיא נחוש למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. הוא טען כי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא דרך הדיפלומטיה. "איראן טרם הגיבה", אמר בריאיון לרשת CBS ביחס לנכונותה של וושינגטון לפתוח בשיחות על חזרה להסכם הגרעין.

סאליבן הוסיף כי ארצות הברית החלה לתקשר עם איראן על האזרחים האמריקנים המוחזקים על ידיה, אך לא פירט כיצד נעשית ההתקשרות הזאת. "לאורך זמן, אנחנו לא נקבל את זה שהם ימשיכו להחזיק באזרחים אמריקנים באופן לא חוקי ולא צודק", אמר.

באיראן הדגישו כי אין שיחות ישירות עם ארצות הברית בשום צורה, וכי המגעים נעשים דרך שוויץ, המהווה ערוץ ניטרלי בין שתי האויבות הוותיקות.

איראן נוהגת לעצור ולכלוא אזרחים מערבים המחזיקים גם באזרחות איראנית באשמת ריגול ועבירות ביטחוניות אחרות, ולהשתמש בהם כקלפי מיקוח בעסקאות לשחרור אסירים.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully