וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן קרא לחידוש הסכם הגרעין עם איראן: "הדרך לדיפלומטיה פתוחה"

עודכן לאחרונה: 17.2.2021 / 10:50

שר החוץ האמריקני לא הסכים לומר אם ממשל ביידן היה מעורב בשיחות ישירות עם גורמים איראניים עד כה, אך הבהיר שוב כי ארה"ב מעוניינת לשוב להסכם. "איראן עדיין רחוקה מלקיים את חלקה", אמר. חמינאי: "זמן למעשים ולא למילים"

ביידן: לא נסיר את הסנקציות על איראן עד שלא תפסיק להעשיר אורניום/מתוך טוויטר

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר הלילה (שלישי) כי "הדרך לדיפלומטיה פתוחה" עם איראן, בנוגע להסכם הגרעין של המעצמות עמה מ-2015, אך לא הסכים לומר אם ממשל ביידן היה מעורב באופן ישיר עם גורמים איראניים. "הדרך לדיפלומטיה פתוחה כרגע. איראן עדיין רחוקה מלקיים את חלקה (בהסכם), אז נצטרך לראות מה היא עושה", אמר בלינקן לרדיו הציבורי בארצות הברית.

כשנשאל אם היה מהלך כלשהו לחידוש הדיפלומטיה הישירה עם איראן, הצביע בלינקן על עמדתו הציבורית של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, לפיה אם איראן תחדש את קיום תנאי ההסכם משנת 2015, ארצות הברית תעשה זאת גם כן. "הנשיא היה ברור מאוד בפומבי, שוב ושוב, והבהיר איפה אנחנו עומדים. נראה מה, אם בכלל, תהיה התגובה של איראן לכך", אמר.

המראיין ציין כי בלינקן לא ענה ישירות לשאלה, ושאל שוב: "אך אינך פוסל שדיפלומטיה ישירה עשויה להיות אי שם בעתיד?". בלינקן ענה כי "בשלב מסוים, ככל הנראה, אם תהיה התקדמות בנושא הזה, זה ידרוש דיפלומטיה".

הבוקר אמר המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי כי טהראן רוצה לראות "מעשים ולא מילים" מהשותפות להסכם הגרעין. "שמענו הרבה מילים והבטחות יפות, כשבפועל הן הופרו ומעשים מנוגדים ננקטו", אמר חמינאי בנאום ששודר בטלוויזיה. "מילים והבטחות הן לא טובות. הפעם (אנחנו רוצים) רק פעולה מהצד השני ורק אז נפעל".

שר החוץ האמריקני המיועד, אנתוני בלינקן, בשימוע בסנאט. 19 בינואר 2021. רויטרס
"אם תהיה התקדמות בנושא הזה, זה ידרוש דיפלומטיה". בלינקן/רויטרס

בשנת 2018, עזב נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ את הסכם הגרעין, שהגביל את פעילות העשרת האורניום של איראן, במטרה להקשות על טהרן בפיתוח נשק גרעיני - שאיפה שאיראן מכחישה מזה זמן רב - בתמורה להקלת הסנקציות האמריקניות והאחרות שהוטלו עליה.

כשטראמפ עזב את עסקת הגרעין שעליו חתמה איראן עם שש מעצמות מרכזיות, הוא הטיל מחדש את הסנקציות המשתקות על כלכלת איראן. בתגובה, פרצה טהרן את גבולות העסקה, והעשירה אורניום לרמה של 20% - מעל מכסה של 3.67% אך מתחת ל-90% הדרושים לפיתוח נשק גרעיני.

בנוסף לכך, האיראנים הרחיבו את מלאי האורניום המועשר ברמה נמוכה שלהם, והשתמשו בצנטריפוגות מתקדמות להעשרה. איראן הודיעה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי היא תצמצם את שיתוף הפעולה עמה בעוד שבוע, ותגביר את ההפגנות ברפובליקה האסלאמית נגד הסנקציות האמריקניות, שעדיין חונקות את כלכלתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully