וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן ביקש מאשכנזי: סייעו בהעברת חיסונים לגדה המערבית ולעזה

23.2.2021 / 11:17

ממשל ביידן סבור כי המאבק המשותף בקורונה יכול להיות בסיס לשיפור היחסים בין ישראל לפלסטינים. אשכנזי אמר לבלינקן כי ישראל עשתה צעדים בנושא ומתכננת לעשות עוד. "אנחנו מחסנים הכי הרבה פלסטינים בעולם", אמר אשכנזי לעמיתו. לשכת רה"מ: "תועבר כמות סמלית"

בווידאו: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מציג את מדיניות החוץ שלו/צילום: רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן ביקש משר החוץ גבי אשכנזי בשיחת הטלפון שערכו אתמול (שני) כי ישראל תסייע בהעברת חיסונים נגד קורונה מחו"ל עבור פלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה - כך אמרו מקורות שמעורים בתכני השיחה.

ממשל ביידן סבור שנושא המאבק בקורונה יכול להיות בסיס לשיתוף פעולה חיובי בין ישראל לפלסטינים. ישראל הגבירה את הסיוע שהיא נותנת לפלסטינים לפני כמה שבועות בעקבות ביקורת בתקשורת הבינלאומית, אך הפלסטינים עדיין מותחים ביקורת על ההתנהלות הישראלית.

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בוושינגטון, 4 בפברואר 2021. רויטרס
בסיס לשיתוף פעולה. בלינקן/רויטרס

בנאום בישיבת זום של המועצה לזכויות אדם בג'נבה ביום שני, אמר שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי כי ישראל מנצלת את הקורונה כדי להרחיב את הכיבוש בגדה המערבית, ומסרבת לסייע בחיסונים לפלסטינים או אפילו במתן אישור למשלוחי חיסונים מחו"ל להיכנס לשטחי הגדה המערבית, ובמיוחד לרצועת עזה.

בכירים ישראלים טענו כי דבריו של מאלכי אינם נכונים ושישראל מסייעת לרשות בנושא הקורונה. לפני כמה ימים ביקרה משלחת של בכירי משרד הבריאות ברמאללה לשיחות בנושא עם בכירי משרד הבריאות הפלסטיני. אחד הנושאים שעלו בשיחות הוא האפשרות להעביר לפלסטינים מאה אלף חיסונים מהמלאי הישראלי עבור צוותים רפואיים ואוכלוסיות בקבוצת סיכון

גבי אשכנזי. גילי יערי, פלאש 90, פלאש 90
"מחסנים הכי הרבה פלסטינים בעולם". אשכנזי/פלאש 90, גילי יערי, פלאש 90

בכירים ישראלים אמרו כי אשכנזי הזכיר בשיחה עם בלינקן כי ישראל העבירה עד כה מאות חיסונים מהמלאי שלה לפלסטינים לטובת הצוותים הרפואיים, אפשרה הכנסה של משלוח של חיסוני ספוטניק לגדה המערבית ואף סייעה בהעברת כאלף חיסונים כאלה לרצועת עזה.

אשכנזי אף ציין בפני בלינקן כי נשקלת האפשרות לחסן עשרות אלפי פועלים פלסטינים שעובדים בישראל. הוא הוסיף כי ישראל "מחסנת הכי הרבה פלסטינים בעולם", למשל מאות אלפי הפלסטינים במזרח ירושלים.

דובר משרד החוץ האמריקני נד פרייס סירב לאשר את הפרטים אך לא הכחיש אותם. בציוץ שפרסם בלינקן בטוויטר לאחר השיחה, הוא כתב כי דן עם אשכנזי במאמצים הישראלים להילחם במגיפת הקורונה. בתדרוך לכתבים ביום שישי האחרון אמר פרייס כי ארצות הברית מברכת על כך שישראל תסייע בחיסונים של צוותים רפואיים פלסטינים בגדה. "אנחנו חושבים שזה חשוב שתהיה לפלסטינים נגישות מוגברת לחיסוני קורונה בשבועות הקרובים", הדגיש.

"ישראל אינה מייצרת חיסונים בעצמה"

בתוך כך, ישראל החליטה לסייע בכמות סמלית של חיסונים לצוותי רפואה של הרשות הפלסטינית ולכמה מהמדינות שפנו לישראל. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי המהלך יבוצע לאור העובדה שבחודש האחרון הצטברה כמות חיסונים מוגבלת שלא נעשה בה שימוש.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי כמה אלפי חיסונים בודדים יועברו לרשות הפלסטינית. בנוסף היום נחת בישראל מטוס מהונדורס כדי לאסוף משלוח חיסונים. הונדורס חיממה בשנים האחרונות את יחסיה עם ישראל ואף הודיעה בספטמבר כי תעביר את שגרירותה לירושלים תוך כמה חודשים. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי משלוחי חיסונים סמליים יועברו למדינות נוספות בעולם.

"לאור מבצע החיסונים המוצלח התקבלו פניות רבות ממדינות העולם לישראל לקבלת סיוע באספקת חיסונים", נמסר מלשכת נתניהו. "ישראל אינה מייצרת חיסונים בעצמה והיא הודיעה לפונים כי הכמויות שהוזמנו ע"י ישראל מיועדות לחיסון אוכלוסייתה ואין צפי ליכולת משמעותית לסייע לפחות עד שמבצע החיסונים בישראל יסתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully