וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: חיסוני מודרנה יינתנו לפועלים פלסטינים שעובדים בישראל

18.2.2021 / 14:00

כחודשיים מאז הגיע ארצה משלוח של עשרות אלפי חיסונים נגד קורונה של החברה, המשרד החליט לחסן באמצעותם את אזרחי הרשות העובדים מדי יום בישראל. במשרד הבריאות נמנעו משימוש בהם עד כה, בשל השוני בתפעולם מחיסוני פייזר. כעת במשרד דנים בזהות הגורם שיהיה אחראי לחסנם

בווידאו: הפלסטינים החלו במבצע החיסון לקורונה בחיסונים של מודרנה שקיבלו מישראל/צילום: רויטרס

חיסונים נגד קורונה של חברת מודרנה ישמשו לחיסון פועלים פלסטינים העובדים בישראל - כך הודיע היום (חמישי) משרד הבריאות. החלטת המשרד מגיעה כחודשיים לאחר הגעת משלוח של כ-120 אלף חיסוני מודרנה לישראל.

החיסונים של חברת התרופות האמריקנית עובדים בשיטה דומה לחיסוני פייזר, בשיטת RNA, אולם יש להם הוראות הפעלה שונות, ולכן עד כה משרד הבריאות נמנע לחסן בהם בשל החשש מבלבול בין ההוראות.

בשל השוני בין שני החיסונים, המשרד החליט לייעד את החיסונים של מודרנה לקבוצה ייחודית כך שלא יהיה בלבול, ובנוסף להעביר הכשרה מיוחדת את המחסנים בחיסוני מודרנה ולוודא שאתר החיסונים בנוי לוגיסטית באופן שונה כדי לצמצם אפשרות של בלבול.

בדיקות קורונה לפועלים במעבר קלנדיה. מבצע משותף של המתפ״ש והמנהל האזרחי יחד עם מפקדת אלון ומד״א.. המנהל האזרחי, אתר רשמי
יחוסנו בהמשך. בדיקות קורונה לפועלים במעבר קלנדיה/אתר רשמי, המנהל האזרחי

במשרד הבריאות שקלו תחילה לייעד את חיסוני מודרנה לחייל צה"ל, אולם המלאי אינו מספיק כדי לחסן את כלל המשרתים. לאחר מכן, במשרד שקלו להקצות את החיסונים לאסירים, אך במקרה זה היה חשש מזריקת מנות חיסון רבות. זאת, מאחר ובישראל אין מספיק אסירים בבתי הכלא שיקבלו את עשרות אלפי החיסונים של חברת מודרנה.

לאחר שהתקבלה לבסוף החלטה לחסן במודרנה את הפועלים הפלסטינים הנכנסים באופן יומי לישראל, במשרד תוהים איזה גורם יהיה אמון על חיסונים - בתי החולים, מד"א או גורם אחר. האפשרות כי צוותי רפואה של הרשות הפלסטינית יהיו אחראים על חיסונים - ירדה מהפרק.

השוני בין הוראות ההפעלה בחיסון מודרנה לחיסון פייזר: את הבקבוקוני החיסון של פייזר צריך למהול, בעוד שאת חיסוני מודרנה אין צורך. המנה השנייה של מודרנה ניתנת לאחר 28 ימים, בעוד שאת המנה השנייה של פייזר נותנים לאחר 21 ימים בלבד.

גם ברמה הלוגיסטית ובשלבי החיסון יש שוני: חיסוני מודרנה מאוחסנים בקירור של 21 מעלות, בעוד החיסונים של פייזר במינוס 70 מעלות. חיי המדף של חיסון פייזר, לאחר הוצאתו מקירור, עומד על חמישה ימים. לעומת זאת, חיסון מודרנה יכול להישאר מחוץ לקירור חודש שלם.

חיסון נגד קורונה של חברת מודרנה בניו יורק, ארצות הברית, 21 בדצמבר 2020. רויטרס
תחילה שקלו להקצותם לחיילי צה"ל. חיסון של חברת מודרנה/רויטרס

עד כה חוסנו רק פועלים פלסטינים שהיה להם היתר ללון בישראל, והיה להם ביטוח רפואי. המעסיקים נדרשו לבטח את הפועלים שלנים בשטח ישראל בשל הסגר, אך רבים לא עשו זאת, ולכן הם לא יכלו להתחסן. גם לא במתחמים שהוקמו למחוסרי מעמד.

נכון להיום, ברשות הפלסטינית ישנם 7,660 חולים פעילים ו-117,112 איש נדבקו מאז פרוץ המגיפה. אתמול, כפי שפורסם בוואלה! NEWS, אלף חיסוני קורונה שנתרמו על ידי רוסיה הועברו מהרשות הפלסטינית לרצועת עזה באישור ישראל. המשלוח של חיסוני ספוטניק עבר במעבר ביתוניא, ועשה את דרכו למעבר ארז. זאת, בהתאם לבקשת הרשות ובאישור הדרג המדיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully