וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: ישראל תאפשר העברת עשרות אלפי חיסונים לעזה

14.2.2021 / 6:30

הרשות הפלסטינית ביקשה לאפשר העברת מנות שרכשה או קיבלה כתרומה מארגון הבריאות העולמי ורוסיה לצוותים הרפואיים, כהמשך למשלוחי החיסונים לגדה המערבית. צה"ל צפוי להמליץ לאשר זאת בעקבות זליגת התחלואה הגבוהה ברצועה לישראל וחשש מהסלמה ביטחונית

בווידאו: ישראל העבירה חיסונים לקורונה לרשות הפלסטינית/צילום: רויטרס

הרמטכ"ל אביב כוכבי ושר הביטחון בני גנץ צפויים לאשר בימים הקרובים בקשה שהגישה הרשות הפלסטינית להעברת עשרות אלפי מנות חיסון לרצועת עזה. גורמים רשמיים ברשות פנו לגורמי ביטחון ולמטה לביטחון לאומי בבקשה לאישור וסיוע להעברת המנות שרכשה או קיבלה, וככל הנראה הם ישיבו בחיוב בעקבות התחלואה הגבוהה ברצועה וחשש מזליגה אל ישראל והסלמה ביטחונית. ההחלטה הצפויה מגיעה ברקע עתירה שהגישו בני משפחתו של סגן הדר גולדין, שדורשים כי המדינה לא תעביר חיסונים לעזה עד שיושבו גופות החיילים והאזרחים הישראלים שמוחזקים בידי חמאס.

לדברי קצינים בכירים בצה"ל, עד כה הועברו אלפי חיסונים שרכשה ישראל לידי הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון. כעת, הבקשה שהועברה לפני כמה ימים לישראל, מתייחסת לחיסונים שהרשות הפלסטינית רכשה מכספה או חיסונים שקיבלה כתרומה מארגון הבריאות העולמי, האיחוד האירופי ורוסיה.

לוואלה! NEWS נודע כי שר הביטחון קיבל את הפנייה וכי ההכרעה בנושא צפוי בימים הקרובים. "ישראל אישרה וסייעה בגלים השונים של הקורונה להעביר ציוד רפואי לבתי החולים ברצועה", אמרו קצינים בכירים המעורים בפרטים. הם הוסיפו כי "החיסונים נגד הקורונה לא שונים מהעברת תרופות רגילה או חיסונים נגד שפעת".

הגעת חיסונים נגד קורונה עבור הצוותים הרפואיים ברשות הפלסטינית. בית לחם, 7 בפברואר 2021. רויטרס
הגעת חיסונים נגד קורונה עבור הצוותים הרפואיים ברשות, השבוע בבית לחם/רויטרס

עד כה, יותר מ-50 אלף פלסטינים נדבקו בקורונה, מאות מתו וכ-50 מאושפזים במצב קשה. לפי ההערכות בצה"ל, מספר הנדבקים והמתים הוא חמור הרבה יותר, מאחר שרוב הפלסטינים ברצועת עזה לא ממהרים להיבדק, וגם אם היו רוצים - אין מספיק ערכות בדיקה.

לפני חודשיים הועברו פניות ממשרד הבריאות הפלסטיני למשרד הבריאות בישראל, בבקשה לקבל חיסונים לסגלי הרפואה ביהודה ושומרון. לאחר סבב התייעצויות, אישר שר הביטחון להעביר מאות חיסונים עבורם. בשלב השני הועברו אלפי חיסונים, בין היתר במטרה למנוע זליגת תחלואה דרך המעבר היום-יומי של פועלים מהגדה לישראל.

העברת החיסונים לרשות הפלסטינית דרך מעבר ביתוניא 1 בפברואר 2021. אמיר בוחבוט
משלוח החיסונים לגדה המערבית, לפני שבועיים/אמיר בוחבוט

בימים אלו נידונה בבג"ץ עתירה שהגישו בני משפחתו של גולדין, שדורשים כי המדינה לא תעביר חיסונים לעזה עד שיושבו גופות החיילים והאזרחים הישראלים בעזה. בתחילה השיבה ישראל כי אין בכוונתה להעביר חיסונים לרשות הפלסטינים כלל. לאחר מכן התברר כי ישראל העבירה מאה חיסונים שיועדו לאנשי רפואה מבוגרים שעובדים עם חולי קורונה ברשות הפלסטינית. בהמשך, הודיעה המדינה כי משלוח של 5,000 חיסונים רוסים, שתרמה ממשלת רוסיה, עבר לרשות, והוא מיועד לעובדי מערכת הבריאות בגדה ובעזה.

ישראל עלולה לשאת באחריות למחסור בחיסונים

בפיקוד הדרום עוקבים בדריכות אחר מצב התחלואה ברצועת עזה, מתוך חשש שהתפשטות הנגיף ברצועה עלולה להוביל להסלמה ביטחונית. לפני כמה חודשים הזהיר מנהיג חמאס יחיא סינואר כי אם תהיה התפרצות קורונה בעזה וישראל תשבש את הסיוע הרפואי אליה, "יהיו לכך השלכות ביטחוניות".

גורמי צבא בכירים אמרו לפני כמה שבועות לוואלה! NEWS כי "אם הציבור הפלסטיני ימתח ביקורת על חמאס ועל הרשות הפלסטינית כתוצאה ממחסור בחיסונים או בסדר עדיפויות בעייתי, ישראל תהפוך להיות הכתובת". גורמי הצבא הוסיפו כי "זה יכול לבוא לידי ביטוי בביקורת פומבית וגם ברקטות. ככה הם מושכים תשומת לב עולמית ומפעילים לחץ על מקבלי ההחלטות".

"החמאס מחזיקים בשני אזרחים ישראלים ובגופות שני חללים. ישראל אפילו לא עומדת על הדרישה שהצלב האדום או כל גורם בינלאומי אחר יבקר את החטופים ויוודא שהם מקבלים את החיסון שישראל מעבירה לרצועה. ישראל מורתעת בעזה. ראש הממשלה אימץ סופית מדיניות של אפס דרישות לחמאס וצייתנות לכל גחמותיו", אמר יו"ר ועדת החוץ וביטחון, צבי האוזר.

בהכנת הידיעה השתתף דניאל דולב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully