וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוקדי החיסונים ריקים, ובקופות מצביעים על מוטיבציה נמוכה: "מי שרצה - כבר חוסן"

2.2.2021 / 21:07

בשבוע האחרון מורגשת האטה בקצב חיסוני הקורונה. לפי בכירים בקופות החולים, הסיבות לכך הן היכולת המוגבלת לעודד צעירים ואנשים בריאים להתחסן, כשגם עיכוב בפיתוח הדרכון הירוק וחשש ממחסור בחיסונים לא מסייעים להגיע ליעד. מחר צפויה להתקבל החלטה לגבי הסרת שיטת התעדוף

נתניהו: יש לחסן 90% מגילאי 50 ומעלה בתוך שבועיים/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

חודש וחצי לתוך מבצע החיסונים, בשבוע האחרון מורגשת האטה בקצב החיסונים. בכל יום מגיעים לכ-180 אלף חיסונים, למנה ראשונה וגם למנה שנייה. זאת בעוד היעד של שר הבריאות יולי אדלשטיין עומד על כ-240 אלף חיסונים מידי יום.

בכירים בקופות החולים טוענים כי הסיבה הראשונה לירידה בחיסונים היא העובדה שמשרד הבריאות התעקש שלא להסיר את שיטת התעדוף ולא לאפשר לכלל האוכלוסייה להתחסן. הערב (שלישי) הודיע משרד הבריאות למנכ"לי קופות החולים כי מחר הם צפויים לקבל החלטה סופית לגבי הסרת התעדוף ופתיחת החיסונים לכולם.

לדברי קופות החולים, ההתעקשות להישאר בקרב 35 ומעלה, מורידה את ההיענות להתחסן, וזאת למרות שבגילאים אלו מחזיקים הרבה משוק העבודה, נמצאים יותר קרוב לילדים ויכולים להפיץ את המחלה בקלות. לפי נתוני משרד הבריאות, יותר משלושה מיליון בני אדם כבר התחסנו מתוך תשעה מיליון אזרחים ישראלים, כולל ילדים שאינם יכולים להתחסן.

מתחם חיסונים נגד קורונה בפתח תקווה, 21 בינואר 2020. רויטרס
כ-83% מעל גיל 60 כבר התחסנו. מתחם חיסונים נגד קורונה בפתח תקווה/רויטרס

בקרב גילאי 60 ומעלה, שהיו הראשונים בתעדוף, התחסנו כבר 83% ונותרו עוד כ-200 אלף איש לחסן בקבוצה זו. בגילאי 50 ומעלה, אחוז המתחסנים יורד ל-77% ונותרו עוד כ-240 אלף איש שזכאים לחיסון. ככל שיורדים בקבוצת הגיל, הביקוש לחיסונים יורד, כשנותרו עוד 2.423 מיליון איש שצריכים להתחסן.

מלי קושא, אחות ראשית בקופת חולים מאוחדת אמרה כי יש תחושה שהגענו לתקרת גבול היכולת של המתחסנים. "התחלנו לחסן אנשים מארבעה עשורים ביחד, אז הרגשנו את ההיענות בכל הכח. לאחר מכן ירדנו לאט לאט בעשורים, כך שמרגישים את ההאטה כי הכמות הפוטנציאלית לחיסון יותר קטנה".

היא הוסיפה כי "יש מקומות בארץ, כמו במרכז, שרוב המבוטחים שכלולים בתעדוף כבר התחסנו, לעומת זאת יש אזורים שהביקוש חלש ביותר, למרות מאמצי ההסברה". בקופות טוענים כי מוקדי החיסונים בחלק מהמקומות נותרים ריקים ממתחסנים.

המתנה לחיסון קורונה בהיכל שלמה, תל אביב 22 בינואר 2021. ראובן קסטרו
הירידה מורגשת. התורים לחיסון קורונה בהיכל שלמה בתל אביב, בתחילת מבצע החיסונים/ראובן קסטרו

פרופסור שלמה וניקר, ראש מערך הרפואה בקופת החולים כללית, הסביר לוואלה! NEWS כי "מי שרצה להתחסן כבר התחסן, כולל הצעירים. אנחנו יודעים שהגענו לאוכלוסייה שפחות רוצה להתחסן, ככל שמתרחקים מקבוצות הסיכון יש פחות מוטיבציה". הוא הוסיף כי "אנחנו חברה צרכנית, כשיש עומס בתחנות זה מדרבן אנשים לבוא ולהתחסן, כשיש מוקדים ריקים אנשים לא מגיעים".

קושי נוסף שעליו מדבר פרופ' וניקר, הוא היכולת המוגבלת לעודד צעירים ואנשים בריאים להתחסן, במיוחד כשעד עכשיו הקורונה נחשבה ל'מחלה של זקנים', שצעירים יוצאים ממנה בקלות. הדשדוש בפרויקט הדרכון הירוק, שהיה אמור לשמש כזרז לצעירים, גורם לקצב לרדת אפילו יותר. "עכשיו צריך להתאמץ ולהוציא לפועל את הדרכון הירוק, וגם להראות את המצבים הקשים שמגיעים אליהם צעירים בעקבות התחלואה במוטציה הבריטית", קבע פרופ' וינקר.

אם לא די בכך, במשרד הבריאות שוקלים גם להסיר את ה"הטבה" למתחסנים ומחלימים של ביטול הבידוד לחוזרים מחו"ל. לצעירים זה היה שיקול חשוב.

"נשים בהריון נמצאות בתעדוף, אך אינן מגיעות מתוך בלבול"

בתוך כך, בקופות החולים מפנים אצבע מאשימה גם להנחיות משרד הבריאות. "נשים בהריון מבולבלות לגמרי, כל יום משנים את ההנחיה כלפיהן", מסבירה בכירה בקופת החולים כללית לוואלה! NEWS. "אלו הנשים בקבוצת הגיל הרלוונטית והן נמצאות בתעדוף, אך אינן מגיעות מתוך בלבול".

לכל הסיבות הללו, מצטרפת גם בעיית אספקת החיסונים של פייזר. החברה הודיעה מראש לכל המדינות שרכשו מהחברה את החיסון, כי בתחילת פברואר תהיה האטה של קצב החיסונים. בישראל אומנם מרגישים בכך פחות, אולם גם כאן קיים פחד שיהיה מחסור.

במשרד הבריאות טוענים כי הם אינם מסירים את התעדוף משום שעדיין יש למצות את כלל המתחסנים בגילאי התעדוף. כך לדוגמה, קופת החולים מכבי הגיעה ל-52% מכלל המבוטחים שלה, כללית ל-50%, מאוחדת ל-49% ולאומית רק ל-46% מכלל המבוטחים שהתחסנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully