וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאבים, פריחה והגבלת תנועה: תופעות הלוואי בחיסונים לקורונה

1.2.2021 / 20:50

כמיליון מתחסנים בישראל דיווחו על נפיחות, קושי בתנועה, גרד וכאב באזור הזריקה לאחר המנה הראשונה. לאחר המנה השנייה הנשאלים העידו על תופעות דומות, בהיקף מצומצם. נשים וצעירים נוטים לדווח יותר על התופעות, שחולפות בתוך כמה ימים

בווידאו: חיסון תלמידי י"א וי"ב/צילום: רויטרס

נשים וצעירים נוטים לדווח יותר על תופעות לוואי בסמיכות לקבלת החיסונים נגד נגיף הקורונה ביחס לחלקם בקרב מקבלי החיסון - כך עולה הערב (שני) מנתוני משרד הבריאות. לפי הנתונים, בסמיכות למנה ראשונה נרשמו 6,575 דיווחים מתוך כ-2.8 מיליון מקבלי חיסון. בסמיכות לקבלת המנה השנייה של החיסון נרשמו 3,592 דיווחים מתוך כ-1.7 מיליון מקבלי חיסון. רוב התופעות עליהן דיווחו המחוסנים הן קלות וחולפות.

מניתוח הנתונים שדווחו למשרד הבריאות, ניתן לקבוע שהתופעות שדווחו עד כה דומות בשכיחותן ובאופיין, לתופעות שדווחו לאחר חיסונים אחרים הניתנים לאוכלוסייה. כמו כן, נראה כי קבוצת האוכלוסייה שהתחסנה הכי הרבה גם גילאי 60-69.

לאחר קבלת המנה הראשונה, דיווחו אנשים על תופעות לוואי מקומיות כמו כאב, אודם או נפיחות, אדמומיות, הגבלת תנועה, שינוי צבע מקומי, בלוטות לימפה מוגדלות, דלקת רקמה תת עורית, פריחה וגרד. עוד תופעות שדווחו לאחר המנה הראשונה היו חולשה כללית, כאב ראש, תחושת עילפון, חום, הקאות, כאב בטן, צמרמורות וכאב גרון. לאחר קבלת המנה השנייה דיווחו על אותן תופעות לוואי, אך בשכיחות שונה. רואים יותר בלוטות לימפה מוגדלות, פריחה ודלקת רקמה תת-עורית.

רשימת תופעות לוואי מחיסוני הקורונה

  • לאחר המנה הראשונה
  • כאב, אודם או נפיחות, אדמומיות
  • הגבלת תנועה, שינוי צבע מקומי, בלוטות לימפה מוגדלות
  • דלקת רקמה תת עורית, פריחה וגרד
  • לאחר המנה השנייה
  • בלוטות לימפה מוגדלות, פריחה ודלקת רקמה תת-עורית
  • שלשולים
  • חוסר תיאבון
מתן חיסוני קורונה במתחם בגבעתיים, 20 בינואר 2021. AP
מתן חיסוני קורונה במתחם בגבעתיים, השבוע/AP

כמו כן, לאחר קבלת המנה השנייה דיווחו חלק מהמתחסנים על שלשולים וחוסר תיאבון. תופעות נוירולוגיות כמו נימול, הרפס ופרכוסים, דווחו יותר פי שתיים יותר במנה הראשונה מאשר לאחר קבלת המנה השנייה.

עוד עולה מנתוני משרד הבריאות כי במנה הראשונה יותר מחוסנים הגיעו לטיפול בחדש מיון או לאשפוז בבית החולים, כשבקרב מקבלי המנה השנייה הרוב הסתפקו בפנייה למוקד טלפוני. כך לדוגמא הגיעו כ-84 אלף בני אדם לחדר המיון לאחר קבלת המנה הראשונה, ולאחר קבלת המנה השנייה הגיעו לחדר המיון כ-33 אלף מתחסנים.

"אין מניעה לחסן נשים בכל שלבי ההיריון"

מוקדם יותר, הצטרף משרד הבריאות לעמדת ארגון הבריאות העולמי, וקבע כי ניתן לתת חיסונים נגד נגיף הקורונה לנשים בהיריון, בכל שלביו. עמדת המשרד, התואמת הן את גישת ארגון הבריאות העולמי והן את עמדת המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית, מתבססת על כך שאין כל הוכחה לנזק לעובר או למהלך ההיריון - לא כתוצאה מהחיסון ולא מוכר כמנגנון ביולוגי היכול להצביע על אפשרות כזו.

במשרד הבהירו כי לנשים שמתכננות להיכנס להיריון, או כאלו שנמצאות בטיפולי פוריות, מומלץ להשלים את שתי מנות החיסון לפני ההיריון. לאישה שקיבלה את המנה הראשונה ואז גילתה כי הרתה, מומלץ להשלים את המנה השנייה של החיסון לפי לוח הזמנים המקובל.

עוד המליצו במשרד הבריאות כי נשים הרות שנמצאות בקבוצת סיכון להידבקות בקורונה או בקבוצת סיכון לתחלואה קשה - להתחסן. במשרד הסבירו כי השליש הראשון של ההיריון מאופיין בשיעור גבוה יחסית של דימומים והפלות, וזו התקופה שבה מרבית המומים העובריים נוצרים. הם ציינו כי בשל היריון קיים סיכון בסיסי של 3-5% למומים מולדים בעובר ו-10-15% להפלות מוקדמות.

מתחם חיסוני קורונה של קופת חולים כללית, פתח תקווה, 17 בינואר 2021. ראובן קסטרו
מתחם חיסוני קורונה של קופת חולים כללית בפתח תקווה/ראובן קסטרו

ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש התייחס היום לפתיחת תעדוף החיסונים, והבהיר כי המאמץ הראשון במעלה נותר לחסן את כל אוכלוסיות הסיכון. "אנחנו עדיין רוצים להגיע לכל אוכלוסיית הסיכון, יש לנו 450 אלף אנשים מעל גיל 50 שצריכים להתחסן, אני לא חושב שמיצינו את מקסימום המאמצים לחסן את האוכלוסייה הזו ולכן אני חושב שצריך להמשיך להתאמץ לחסן אותם", אמר פרופ' אש בתדרוך כתבים. "לאחר שנמצה את הניסיונות האלה ויגיעו מספיק חיסונים נוכל לפתוח את התעדוף".

מעבר לכך, הבהיר ממונה הקורונה כי "אנחנו מתכוננים לקראת סיום הסגר הזה ועושים דיונים איך לפתוח, גם את מערכת החינוך וגם את המשק". לדבריו, "אנחנו רוצים להיות מאוזנים בין פתיחת המשק לבין איזון התחלואה". הוא הסביר כי "כל עוד ממד החולים הקשים ירד נוכל לפתוח את המשק, למרות שישנם מספר רב של מאומתים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully