וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל לארה"ב: לא נתפשר על הגרעין בתמורה לעצירת התבססות איראן בסוריה

25.2.2021 / 11:30

בשבועות האחרונים מנהלים גורמים במערכת הביטחון שיחות עם בכירים אמריקנים על המדיניות מול טהראן. מניתוח אמ"ן והמוסד עולה כי ישראל חוששת שוושינגטון וטהראן יגיעו לפשרה בנוגע להתבססות איראנית במזרח התיכון, ולכן יש להפריד בין שני האיומים

ביידן: מוכנים לשוב למו"מ עם איראן, יש לטפל גם בחתרנותה באזור/צילום: רויטרס

גורמים במערכת הביטחון מנהלים בשבועות האחרונים שיחות עם גורמים בכירים בארצות הברית בנושא איראן והמדיניות המתגבשת כלפיה, במסגרתן הבהירו כי ישראל לא תהיה מוכנה לפשרות אזוריות כחלק מהמשא ומתן על האסטרטגיה בנוגע לאיום הגרעין. הגורמים הדגישו כי ישראל עומדת על כך שלאיראן לא תהיה יכולת גרעינית, דבר שמהווה "איום קיומי בלתי נסבל", ואין לקשור בין שני האיומים.

בשיחות סגורות, אמרו גורמי ביטחון כי לאמריקנים ולאיראנים יהיה קל יותר להסכים על פשרות בתחום האזורי - שעשויות לכלול התבססות איראנית בסוריה, בלבנון, בתימן, עיראק ומימון טרור באזורים אחרים כמו רצועת עזה - משיהיה בסוגיות הקשורות ישירות לגרעין.

המסר לארצות הברית הועבר בהתאם לניתוח של אגף המודיעין (אמ"ן) והמוסד בנושא. החשש במערכת הביטחון הוא שאם יהיה לאיראן נשק גרעיני בעוד כמה שנים, היא תעשה כל שברצונה בסוגיות האזוריות ותתעלם מהתחייבויות עבר.

המנהיג העליון באיראן עלי חמינאי בטהראן, 22 בפברואר 2021. רויטרס
חשש שפשרות יובילו להידרדרות באזור. חמינאי/רויטרס

בצה"ל מעריכים כי בשלב זה הצדדים מגששים ומנסים להבין מה מרחב הגמישות בתהליך המשא ומתן. לצד הדאגה מפשרות, במערכת הביטחון מרוצים ממחויבות ארצות הברית לישראל, ומכך שהיא מגלה קשב רב לאינטרסים האזוריים. מעבר לכך, וושינגטון העבירה מסר לפיו ישראל מנתחת היטב את המצב סביב הסוגייה האיראנית.

הגורמים הבהירו כי חזרה להסכם הקודם תהיה טעות. הם סבורים כי אנשי הממשל האמריקני מודעים היטב לחולשות ולנקודות התורפה בהסכם, ולכן העבירו להם מסר חד לפיו יש לוודא כי איראן תבין שלא תהיה מסוגלת לעולם לפתח יכולת גרעינית אם תחתום על הסכם אחר.

עוד בוואלה!

איראן דוחקת את ביידן לפינה, ומקווה שימצמץ ראשון

לכתבה המלאה

מדיניות זו מתבססת על גישתם של בכירים בצה"ל, ולפיה איראן התנהלה מאז 2015 - השנה בה נחתם ההסכם - כמדינה שקרובה ליכולת גרעינית, ובהתאם לכך הכשירה תשתיות וביצעה פעולות נוספות. הגורמים הדגישו בפני האמריקנים כי הסרת האפשרות מסדר היום האיראני תמנע מרוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון והתנגשויות בין מדינות, ולכן יש לכתוב הסכם חדש לחלוטין עם הבהרות ברורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully