וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן דחתה הצעה לשיחות ישירות עם ארה"ב ואירופה

עודכן לאחרונה: 28.2.2021 / 21:47

שני גורמים דיפלומטיים מערביים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי טהראן דרשה התחייבות להקלה בסנקציות תמורת השתתפות בשיחות על תכנית הגרעין שלה. "ביידן לא נטש את המדיניות של טראמפ", אמרו באיראן. בכיר בבית הלבן לוואלה!: מאוכזבים מתגובת איראן, עדיין מוכנים לשיחות

בווידאו: ארה"ב תקפה יעדי מיליציות פרו-איראניות בסוריה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

איראן דחתה הצעת ארצות הברית והאיחוד האירופי לקיים בשבועות הקרובים שיחות ישירות על תכנית הגרעין שלה - כך דווח היום (ראשון) בוול סטריט ג'ורנל, מפי שני גורמים דיפלומטיים מערביים בכירים. לפי הדיווח, איראן סירבה להצעה להשתתף בפגישה על אדמת אירופה נכון לעכשיו. היא דורשת ערבויות לכך שארצות הברית תסיר חלק מהסנקציות אחרי המפגש. דחיית היוזמה עלולה להחריף את המתיחות.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן רוצה לשוב להסכם הגרעין שממנו פרש קודמו דונלד טראמפ, אך איראן דורשת הסרה של כל הסנקציות, בעוד שוושינגטון מתעקשת כי עליה לשוב ולקיים את התחייבויותיה. הצעד המתריס האחרון שעשה המשטר היה לצמצם את הגישה של פקחי האו"ם למתקני הגרעין שלו, והוא אף מאיים לבטל את הפשרה הזמנית שהושגה למשך שלושה חודשים אם סבא"א תאמץ הודעת גינוי נגדה המנוסחת על ידי מדינות אירופה.

נשיא איראן חסן רוחאני בישיבת ממשלה, 6 במאי 2020. רויטרס
הצעד המתריס האחרון: צמצום הגישה של פקחי האו"ם למתקני הגרעין. רוחאני/רויטרס

איראן אישרה את הדיווח. "התנאים לא בשלים לקיום פגישה לא רשמית בין איראן לבין המעצמות וזאת לאור הצעדים האחרונים של ארצות הברית ומעצמות אירופה", מסר דובר משרד החוץ של איראן. "ביידן עדיין לא נטש את מדיניות הלחץ המקסימלי של טראמפ".

בכיר בבית הלבן אמר לוואלה! כי "אנחנו מאוכזבים מהתגובה האיראנית להצעה לקיים פגישה, אבל אנו עדיין מוכנים להיכנס למגעים דיפלומטיים כדי לחזור ליישום הדדי מלא של הסכם הגרעין". עוד הוסיף כי "נתייעץ עם שאר המעצמות לגבי הדרך להתקדם".

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן במהלך שיחה עם כלי התקשורת במדשאות הבית הלבן 27 בפברואר 2021. AP
תומך בדיפלומטיה, אך שולח מסר תקיף לאיראן. ביידן/AP

במקביל למבוי הסתום במישור הדיפלומטי, המתיחות בין איראן לבין ארצות הברית ובעלות בריתה ממשיכה לגבור. ביום שישי תקפו מטוסי קרב אמריקניים יעדים של המיליציות השיעיות בסוריה, בתגובה למתקפות רקטות על כוחות אמריקניים בעיראק.

"אינכם יכולים לפעול ולחמוק ללא עונש, היזהרו", הזהיר ביידן את איראן ובעלי בריתה באזור ביום שישי, שעות אחרי התקיפות שהיו הפעולה הצבאית הגלויה הראשונה בכהונתו.

בחזית אחרת, ספינה בבעלות ישראלית הותקפה ביום חמישי האחרון במפרץ עומאן. לא היו נפגעים בפיצוץ, אך בישראל מעריכים כי איראן אחראית לכך וחוששים כי היא מתכננת מתקפות נוספות נגד כלי שיט ישראליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully