וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה לירי בעיראק: ארה"ב תקפה יעדי מיליציות פרו-איראניות בסוריה

בפעולה צבאית גלויה ראשונה של ביידן, תקפו מטוסים אמריקניים מטרות בגבול סוריה-עיראק, אחרי שיגורי הרקטות לעבר יעדים אמריקניים בעיראק. לפי דיווח, 17 לוחמים עיראקים נהרגו. גורם אמריקני אמר כי ביידן בחר בתגובה מתונה יחסית, כדי להימנע מהסלמה נרחבת

בווידאו: ארה"ב תקפה יעדי מיליציות פרו-איראניות בסוריה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ארצות הברית תקפה הלילה (שישי) יעדים פרו-איראנים במזרח סוריה - כך מסר הלילה הפנטגון. התקיפה מגיעה בתגובה לשלוש מתקפות בתוך שבוע נגד מטרות אמריקניות בעיראק, בהודעת הפנטגון נאמר כי המתקפה כוונה לעבר מתקנים בגבול סוריה-עיראק, המשמשים מיליציות שיעיות פרו-איראניות. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, 17 לוחמים עיראקים נהרגו במתקפה.

הייתה זו תגובה ראשונה גלויה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נגד יעדים פרו-איראניים, שנכנס לתפקיד בחודש שעבר. ההחלטה של ביידן לתקוף הלילה רק בסוריה ולא בעיראק מעניקה לממשלת עיראק מרחב נשימה להשלמת חקירת מתקפת הרקטות על ארביל, בירת החבל הכורדי. במתקפה, שאירעה ב-15 בפברואר, נפצעו כמה חיילים אמריקנים.

גורם אמריקני רשמי אמר לרויטרס כי בפני ביידן הוצגו כמה אפשרויות פעולה, ולבסוף בחר הנשיא הדמוקרטי לנקוט פעולה מתונה באופן יחסי. הגורם, שדיבר בעילום שם, אמר כי התקיפות נועדו לשלוח מסר ולפיו ארצות הברית רוצה להעניש את המיליציות, מבלי להיגרר לעימות נרחב יותר.

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר כי "המתקפות בוצעו בהוראת הנשיא ביידן, שיפעל להגן על כוחות אמריקניים וכוחות קואליציה באזור. עם זאת, פעלנו באופן מדוד, במטרה לא להביא להסלמה באזור עיראק ומזרח סוריה". קירבי אמר כי המתקנים שהותקפו שימשו כמה מיליציות, בהן גדודי חיזבאללה וגדודי סיד א-שוהדא. הוא לא ציין אם היו נפגעים בתקיפות האוויריות.

אתר שהותקף על ידי ארה"ב במזרח סוריה, 26 בפברואר 2021. טלגרם, אתר רשמי
ארה"ב בחרה בפעולה מדודה. אחד האתרים שהותקפו, הבוקר/אתר רשמי, טלגרם

גדודי חיזבאללה, המוגדרים ארגון טרור על ידי ארצות הברית, הכחישו מעורבות בירי הרקטות. ואולם, שר ההגנה של ארצות הברית, לויד אוסטין, אמר הלילה כי הוא זה שהמליץ על הפעולה בפני ביידן. "אמרנו שנגיב בתזמון שנוח לנו", אמר אוסטין לכתבים אחרי הצהרת הפנטגון. "אנחנו בטוחים שהיעדים שפגענו בהם משמשים את החמושים שביצעו את המתקפות בעיראק".

ממשלת סוריה לא הגיבה למתקפה, אך הטלוויזיה הרשמית דיווחה כי ארצות הברית תקפה כמה אזורים במזרח סוריה בשעות הבוקר המוקדמות. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, שמקום מושבו בבריטניה, הותקפו שלוש משאיות עם תחמושת שהגיעו מעיראק ו-17 לוחמים נהרגו. גורם רפואי בבית חולים באזור וכמה מקורות מקומיים נקבו בפני רויטרס במספר הרוגים דומה.

גורם במיליציות העיראקיות אמר כי לפחות לוחם אחד נהרג ועוד ארבעה נוספים נפצעו.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מדבר על 500,000 האמריקאים שמתו מנגיף הקורונה בטקס. 23 בפברואר 2021. AP
פעולה צבאית ראשונה מאז נכנס לתפקידו. ביידן/AP

בוושינגטון, הפעולה של ביידן זכתה לתמיכה גם מצד הרפובליקנים. "תגובות כאלו הן הכרחיות כדי להרתיע ולהזכיר לאיראן, לשלוחותיה ולאויבים שלנו ברחבי העולם כי לא נסבול מתקפות על אינטרסים אמריקניים", אמר חבר הקונגרס מייקל מקאול, הנציג הרפובליקני הבכיר בוועדת יחסי החוץ בבית הנבחרים.

רוסיה, בעלת בריתה הקרובה של סוריה, גינתה את התקיפות. "אנחנו מגנים בתוקף פעולות כאלו", אמרה דוברת משרד החוץ במוסקבה, מריה זכרובה. "אנחנו קוראים לכבד ללא תנאים את הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של סוריה". לפי שר החוץ סרגיי לברוב, ארצות הברית העבירה למוסקבה אזהרה דקות ספורות לפני התקיפות. הוא אמר כי הוא מצפה לחידושים השיחות בין המדינות על פעילותן הצבאית בסוריה.

במקביל, איראן אמרה כי שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף שוחח עם עמיתו הסורי אחרי התקיפות. לפי אתר הממשלה, הם הדגישו את "הצורך של המערב להישמע להחלטות מועצת הביטחון של האו"ם ביחס לסוריה". כמו רוסיה, גם איראן תומכת במשטרו של בשאר אסד.

שלוש מתקפות בשבוע

השבוע בוצע ירי רקטות לעבר השגרירות האמריקנית ב"אזור הירוק" בבגדאד. זו הייתה המתקפה השלישית בתוך שבוע נגד מטרה דיפלומטית, צבאית או מסחרית של מדינות המערב, אחרי חודשים של שקט יחסי בעיראק. ממשל ביידן הטיל את האחריות על איראן, אך הדגיש כי פניו לא להסלמה על רקע המאמצים לשוב להסכם הגרעין.

לפני כעשרה ימים, אזרח זר שעבד עם ארצות הברית נהרג, וכמה אזרחים וחייל אמריקני נפצעו במתקפת רקטות ששוגרו לעבר אזור נמל התעופה הבינלאומי בבירת החבל הכורדי. שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר אז כי ארצות הברית "זועמת" על המתקפה וובושינגטון הזהירו מפני תגובה.

הגברת קצב השיגורים בשבועות האחרונים התפרשה גם כניסיון של איראן ללחוץ על ארצות הברית להסיר את הסנקציות מעליה. ביידן הצהיר כי הוא רוצה לשוב להסכם הגרעין שממנו פרש קודמו בתפקיד דונלד טראמפ, אך וושינגטון מתעקשת שעל איראן לשוב ולמלא את התחייבויותיה. בטהראן, לעומת זאת, דורשים את הסרת הסנקציות קודם לכן.

המתיחות בין ארצות הברית לאיראן החריפה אחרי חיסול מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, שנהרג בתקיפת מל"ט אמריקני בבגדאד בינואר אשתקד. מאז השבעת ביידן הן פסקו, עד למתקפה בנמל התעופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully