וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספין המיליארדים ושרבוב יורש העצר לקמפיין: כך הכעיס נתניהו את האמירויות

18.3.2021 / 9:00

ניסיונותיו של נתניהו לגרור את האמירתים לקמפיין הצליחו להוציא מכליו את השייח מוחמד בן-זאיד, שהחליט כי כף רגלו של רה"מ לא תדרוך באבו דאבי עד הבחירות. ההחלטה הביאה להשעיית פסגה באבו דאבי באפריל בהשתתפות ארה"ב בה תוכנן לחתום על ההסכם בין ישראל לסודאן

בווידאו: רה"מ מבהיר כי יישר את ההדורים עם ירדן והוא יבקר בירדן/צילום: לע"מ

לא קל להכעיס את השיח מוחמד בן-זאיד, יורש העצר של אבו דאבי והשליט בפועל של איחוד האמירויות. אחת התכונות הידועות אצלו היא קור הרוח והמזג הנוח. אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח בשבוע האחרון להוציא את בן-זאיד מכליו ולגרום לו להחליט שעד הבחירות, ואולי גם פרק זמן לא מבוטל לאחר מכן, כף רגלו לא תדרוך באבו דאבי, כך לפי שלושה מקורות ישראלים ומערביים שמעורים בפרטים.

המשמעות המרכזית של ההחלטה הזו היא השעיה של פסגה מדינית בין ישראל לסודאן שהיתה אמורה להתקיים באבו-דאבי בנוכחות יורש העצר מוחמד בן-זאיד ובכיר בממשל ביידן - ככל הנראה שר החוץ אנתוני בלינקן. המטרה היתה לחתום בפסגה הזו על הסכם רשמי לכינון יחסים דיפלומטיים בין ישראל לסודאן, כך אמרו מקורות אמריקנים שמעורים בנושא.

על השעיית הפסגה פורסם הבוקר לראשונה בידיעות אחרונות. מקורות שמעורים בנושא אמרו לוואלה! שנתניהו הציע לקיים את הפסגה הזו בשיחת טלפון שקיים עם מוחמד בן-זאיד לפני כשלושה שבועות. בן-זאיד אמר כי ישמח לארח את נתניהו ואת מנהיג סודאן לטקס חתימה אבל הוא מעוניין שתהיה נוכחות אמריקנית בכירה. האמירתים הציעו לאמריקנים את הרעיון והם הסכימו אך ביקשו לקיים את האירוע רק אחרי הבחירות.

מועד הפסגה היה אמור להיות בתחילת אפריל אבל ביום רביעי הודיעו האמירתים לבית הלבן כי לאור התנהלות נתניהו והשימוש שהוא עושה בהם במערכת הבחירות שלו הם משעים את קיום הפסגה עד הודעה חדשה. ההערכה היא שהאירוע אכן יתקיים, אך במועד מאוחר יותר, לאחר שהמצב הפוליטי בישראל יתבהר ולאחר שנתניהו ימצא דרך לפייס את יורש העצר מוחמד בן-זאיד.

ראש הממשלה נתניהו ביקר בנתב"ג, 17 באוגוסט 2020. פול, אתר רשמי
טען כי האמירתים משקיעים בישראל רק כי הוא עומד בראשות הממשלה. נתניהו/אתר רשמי, פול

בשבועיים האחרונים נתניהו ניסה להשיג הזמנה לביקור באבו דאבי לפני הבחירות. רבים בהנהגה האמירתית חשבו שזו תהיה טעות לקבל אותו לפני הבחירות בישראל. אבל נתניהו הפעיל לחץ כבד ואף שלח את ראש המוסד יוסי כהן לארגן לו ביקור. כהן ישב באבו דאבי במשך שלושה ימים רצופים, כשכל מרצו מושקע בקבלת אור ירוק מהיועץ לביטחון לאומי של האמירויות השיח טחנון בן זאיד עבור ביקור נתניהו.

בסופו של דבר הלחץ עשה את שלו. האמירתים ידעו שנתניהו מגיע רק כדי להצטלם עבור קמפיין הבחירות שלו אבל העדיפו להעלים עין כדי לא ליצור מתיחות ביחסים. אלא שאז המשבר עם ירדן סביב ביקור יורש העצר בהר הבית הביא לביטול הנסיעה לאבו דאבי.

הסכם שלום אישי עם נתניהו

נתניהו לא ויתר, הוא המשיך לדחוף לביקור עוד לפני הבחירות. במקביל, הוא הפך את איחוד האמירויות לחלק מרכזי בקמפיין הליכוד. הוא החל לשחרר ספינים על ההבטחה שקיבל לכאורה מבן-זאיד על השקעה של 10 מיליארד דולר בישראל. האמת היא שהנושא אכן עלה ביוזמתו של נתניהו, בשיחת טלפון בינו לבין יורש העצר בשבוע שעבר, והאמירתים אף פרסמו הודעה לעיתונות בנושא.

המניע של האמירתים לבחון השקעות בישראל היה כלכלי גרידא. הם נדהמו לראות שעבור נתניהו זה נושא פוליטי לחלוטין ושהוא משתמש בנושא ההשקעות מהאמירויות עבור קמפיין הבחירות של הליכוד. נתניהו אף הלך רחוק יותר וטען כי האמירתים משקיעים בישראל רק כי הוא עומד בראשות הממשלה. האמירתים, שחשבו שחתמו על הסכם שלום עם מדינת ישראל, גילו שלפי נתניהו הם חתמו על הסכם איתו באופן אישי.

האמירתים התחילו לקבל שאלות לגבי דברי נתניהו. הם הסבירו לכל מי שרצה לשמוע שקרן ההשקעות עליה מדבר נתניהו עדיין לא באמת הוקמה וכי אפילו דולר אחד לא הוקצב לנושא - לא כל שכן 10 מיליארד. עם זאת, באבו דאבי שמרו על פרופיל נמוך ולא אמרו דבר בפומבי.

ביום שני נתניהו עלה לשידור באכסניה מועדפת עליו - תכנית הרדיו של יעקב ברדוגו בגלי צה"ל. במהלך ה"ריאיון" המלטף סיפר נתניהו, בהתלהבות על סף אופוריה, כיצד במהלך שיחת הטלפון עמו יורש העצר מוחמד בן-זאיד "התנדב" להשקיע לא פחות מ-40 מיליארד שקל בישראל. נתניהו אף הסביר מה הסיבה לרוח ההתנדבות הזו - בן-זאיד, לטענתו, אמר לו שהוא מאמין במדיניות הכלכלית שלו.

מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי והשליט בפועל של איחוד האמירויות הערביות, בכינוס מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ במכה, סעודיה, 30 במאי 2019. רויטרס
לא קל להכעיס אותו, אבל נתניהו הצליח. השיח מוחמד בן-זאיד/רויטרס

מקורות ישראלים ומערביים טוענים כי מבחינת האמירתים ההתבטאות הזו של נתניהו הייתה הקש ששבר את גב הגמל. באבו דאבי היו מוכנים להבליג על רצונו של נתניהו לקבל תמונה משותפת לפני הבחירות, ואפילו להתעלם משרבוב הסכם השלום לקמפיין הליכוד, אבל כשראש הממשלה עיוות את דבריו של יורש העצר עבור צרכיו הפוליטיים זו הייתה חציה של קו אדום. הם רתחו.

אחרי חמישה ימים של הבלגה, האמירתים החליטו ביום שלישי בלילה להגיב. המהלך הראשון היה הודעה מטעמו של שר התעשייה סולטאן ג'אבר, אחד האנשים המשפיעים ביותר על המדיניות הכלכלית באיחוד האמירויות. ג'אבר הדגיש כי ההשקעה בישראל רק נמצאת בבחינה, וכי אם תתרחש היא תהיה על בסיס כדאיות כלכלית ולא על בסיס של תמיכה בפוליטיקאי כזה או אחר. "אנחנו בשלבים ראשוניים מאוד ויש הרבה נושאים שצריך לבדוק לפני שנבצע השקעות בישראל", אמר.

ביום רביעי בבוקר נתניהו עוד פינטז על ביקור באבו דאבי ביום חמישי בערב או שישי בבוקר. לשכת נתניהו לא השיבה בימים האחרונים לשאלות עיתונאים בנוגע לנסיעה אפשרית לאיחוד האמירויות. מנגד, נתניהו ביטל את אירועי הקמפיין שתוכננו לו ביום חמישי ותידרך כמה משרי הליכוד כי הוא מתכנן נסיעה לאבו דאבי.

נחל דובאי. ShutterStock
מניע כלכלי גרידא להשקעה בישראל. דובאי/ShutterStock

השלב השני בתגובה האמירתית הייתה להודיע לנתניהו בצורה הברורה ביותר כי עד הודעה חדשה לא יתקיים ביקור שלו באבו דאבי. נתניהו הבין שעליו לבצע בקרת נזקים. לשכתו השיבה לפתע לכתבים וטענה כי כלל לא תוכנן ביקור באיחוד האמירויות. נתניהו עצמו עלה לשידור ברדיו "גלי ישראל" וטען כי סיפור הנסיעה לאבו דאבי הוא ספין שהוא אינו יודע מי הפיץ אותו. זו כמובן לא הייתה אמת.

אבל אז הגיע השלב האחרון בתגובה של איחוד האמירויות. יועצו של נשיא איחוד האמירויות, אנוואר גרגאש, שעד לפני כמה שבועות שימש כשר במשרד החוץ, תקף את נתניהו בטוויטר בלי לנקוב בשמו. "המטרה של הסכמי אברהם הייתה לבנות יחסים אסטרטגיים של שלום ושגשוג עם ישראל", הוא כתב. "איחוד האמירויות לא תיקח חלק בקמפיין הבחירות בישראל. לא עכשיו ולא בעתיד".

חצי שנה בלבד אחרי ההכרזה על הנורמליזציה עם איחוד האמירויות, קרב ההישרדות הפוליטי והמשפטי של נתניהו יצר משבר חמור ראשון עם איחוד האמירויות. הכעס של מוחמד בן-זאיד יסתיים בשלב כזה או אחר, אבל את מה שלמד על בנימין נתניהו בשבוע האחרון - הוא לא ישכח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully