וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם הרביעית: ביקור נתניהו באיחוד האמירויות נדחה

עודכן לאחרונה: 11.3.2021 / 15:58

בלשכת ראש הממשלה אמרו כי הביקור נדחה בשל עיכוב בתיאום נתיב הטיסה בירדן, והעריכו כי עמאן הערימה קשיים בשל ביטול ביקור יורש העצר הירדני בהר הבית. שר החוץ של ירדן: ישראל לא עמדה בסיכומים. מוקדם יותר טען בכיר ישראלי: ביטול הביקור - בשל אשפוז שרה נתניהו

בווידאו: השגריר הראשון של איחוד האמירויות הגיש את כתב האמנה לנשיא/צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה בפעם הרביעית את ביקורו באיחוד האמירויות שתוכנן להתקיים היום (חמישי). בלשכתו ציינו כי הדבר אירע בעקבות עיכוב בתיאום נתיב הטיסה מעל ירדן, והעריכו כי הקשיים נבעו מביטול ביקורו של יורש העצר הירדני בהר הבית עקב מחלוקת בנושא סידורי הביטחון והאבטחה במקום. שר החוץ של ירדן אמר כי ישראל לא עמדה בסיכומים וניסתה ברגע האחרון לכפות סידורי אבטחה שונים שהיו מגבילים את המתפללים בהר הבית ולכן הביקור בוטל. לחילופי הדברים קדמה טענה של בכיר ישראלי לפיה הסיבה לביטול - אשפוזה של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו.

לפי לשכת ראש הממשלה, בשעה האחרונה הודיעה ירדן כי היא מאפשרת את טיסת נתניהו בשמי ירדן אך מאחר שההודעה התקבלה באיחור - סוכם על ידי ראש הממשלה ויורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד, שהם יתאמו מועד אחר לביקור ראש הממשלה. כך, נתניהו ייפגש אחר הצהריים עם ראש ממשלת צ'כיה וראש ממשלת הונגריה למפגש פסגה טרילטרלי בנושא קידום שיתופי פעולה בתחומי המחקר, פיתוח וייצור חיסונים.

להודעת הביטול מצד לשכת ראש הממשלה, קדמה טענה מצד בכיר ישראלי לפיה הביקור יבוטל בשל אשפוזה של רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו. במהלך הלילה היא פונתה לבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים, לאחר שחשה ברע. במהלך בדיקות התברר כי היא סובלת מדלקת בתוספתן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים לאתונה 2 בינואר 2019. חיים צח / לע"מ, אתר רשמי
צפוי לבטל את הנסיעה. בני הזוג נתניהו בנתב"ג/אתר רשמי, חיים צח / לע"מ

במהלך הביקור באמירויות, שהיה צפוי להתקיים לראשונה מאז נחתם הסכם הנורמליזציה, נתניהו תוכנן להיפגש עם יורש העצר מוחמד בן זאיד. הביקור, שנועד להתממש כ-12 יום לבחירות, צפוי היה להיות אירוע מרכזי ביותר בקמפיין שלו. גורמים באמירויות הביעו בשבועות האחרונים חשש כי ביקור כזה יהיה בבחינת התערבות בבחירות בישראל, אולם לבסוף השיבו בחיוב. המהלך יצא לפועל לאחר שבשבוע האחרון התקיימו מגעים בין הצדדים במטרה לקבוע מועד לביקור במפרץ, והמהלך הצליח רק לאחר כמה ניסיונות קודמים שלא באו לידי מימוש.

מאחורי הקלעים הפעיל נתניהו לחצים גדולים על איחוד האמירויות כדי שהביקור ייצא לפועל. הוא העלה את הנושא לראשונה בשיחת טלפון עם יורש העצר מוחמד בן זאיד לפני כעשרה ימים. באמירויות היססו בנוגע לקיום הביקור משום שלא רצו להצטייר כמי שמתערבים במערכת הבחירות בישראל לטובתו של נתניהו.

באופן חריג, ביקש נתניהו מראש המוסד, יוסי כהן, ולא מהיועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, לטפל בארגון הביקור. הסיבה לכך היתה שאנשי הקשר של בן שבת התנגדו לביקור ונתניהו סבר שכהן יוכל לנסות לארגן את הביקור דרך ערוצים עוקפים.

עוד בוואלה!

קמפיין אבו דאבי: נתניהו מחפש את המנדט ה-61 באיחוד האמירויות

לכתבה המלאה
מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי והשליט בפועל של איחוד האמירויות הערביות, בכינוס מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ במכה, סעודיה, 30 במאי 2019. רויטרס
חשש מהתערבות בבחירות. מוחמד בן זאיד/רויטרס

באמירויות שיגרו מסרים לישראל לפיהם כדאי לדחות את הביקור עד אחרי הבחירות, אבל נתניהו וכהן הפעילו לחצים כבדים, עד שהם נענו בחיוב. לא ברור האם נתניהו הבטיח תמורה כלשהי לאמירויות עבור קבלתו לביקור בעיתוי הנוכחי.

לאחר הביטול, בכיר ישראלי האשים כי ארגון הנסיעה לאמירויות היה תקלה מהתחלה ועד הסוף. "האחריות לכך כולה על ראש המוסד יוסי כהן והתיאום הקלוקל שלו מול הירדנים", אמר. "הביקור הזה נולד בחטא ומת בחטא".

שר הביטחון בני גנץ הגיב לתקרית מול ירדן ואמר כי היא שותפה אסטרטגית של ישראל. "יחסינו הביטחוניים והמדיניים הם אבן יסוד בתפיסת הביטחון הלאומי שלנו", כתב גנץ בטוויטר. "אני מבקש להדגיש, שישראל מחויבת להסכמים ביננו לבין הירדנים, ורוחשת כבוד רב לממשל הירדני ולמלך עבדאללה".

גנץ הוסיף כי "לצערי, בהתנהלותו בשנים האחרונות נתניהו פגע קשות ביחסים עם ירדן. מה שהביא לאובדן נכסים משמעותיים עבור מדינת ישראל- ביטחונית, מדינית, וכלכלית. אני באופן אישי ומערכת הביטחון כולה, נמשיך לפעול לחיזוק היחסים עם ירדן בכל הרמות, וביסוס הקשרים עם כל מדינות האזור, בדגש עליה ועל מצרים, שעימן יש לנו הסכמי שלום יציבים במשך שנים ארוכות".

היסטוריה של ביטולים

הביקור שתוכנן להיום צפוי היה להתקיים אחרי שלוש דחיות - פעמיים מצידו של נתניהו. הביקור מתקיים פחות משבועיים לפני הבחירות ונראה כנסיון של נתניהו לשבור את הקיפאון בסקרים על ידי הדגשת יכולותיו בתחום מדיניות החוץ לעומת חוסר הנסיון היחסי של יריביו הפוליטיים.

הביטול הראשון התרחש בסוף חודש נובמבר בוטלה נסיעת נתניהו לאבו דאבי ומנאמה שתוכננה לשבוע הראשון של דצמבר. הסיבה לביטול אז הייתה בקשה של ממשלת בחריין. בעקבות ביטול ביקורו של נתניהו בוטל אז גם ביקור של שר החוץ גבי אשכנזי.

בסוף דצמבר דחה נתניהו את נסיעתו לאיחוד האמירויות ולבחריין, שתוכננה להתקיים בשבוע הראשון של ינואר. הסיבה לדחייה הייתה החלטת הממשלה על תחילתו של סגר שלישי בשל העלייה בתחלואה בקורונה.

בתחילת פברואר היה אמור נתניהו לצאת לביקור באבו דאבי, דובאי ומנאמה. הנסיעה הייתה אמורה להימשך שלושה ימים. אלא שאז החליט נתניהו לקצר את הביקור לכמה שעות בלבד בשל מצב התחלואה בישראל, ולטוס לפגישה אחת באבו דאבי עם יורש העצר והשליט בפועל של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד. כמה ימים אחרי ההחלטה על קיצור הביקור הודיעה לשכת ראש הממשלה על דחייתו בפעם השלישית. הסיבה שנמסרה אז הייתה סגירת השמיים בעקבות מצב התחלואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully