וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ימריא מחר לביקור ראשון באיחוד האמירויות

10.3.2021 / 13:26

הביקור ייצא לפועל כ-12 יום לפני הבחירות לאחר כמה דחיות. במהלך הביקור הוא ייפגש עם יורש העצר מוחמד בן זאיד. מאחורי הקלעים: רה"מ וראש המוסד הפעילו לחצים על האמירויות כדי שיסכימו לארח הביקור טרם הבחירות

טקס קבלת פנים בשדה התעופה בן גוריון למשלחת איחוד האמירויות, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו 20 באוקטובר 2020. עמוס בן גרשום לע"מ, אתר רשמי
יטוס אחרי שלוש דחיות. נתניהו/אתר רשמי, עמוס בן גרשום לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יטוס מחר (חמישי) לביקור ראשון באיחוד האמירויות. במסגרת ביקורו, שיתקיים 12 ימים לפני הבחירות, צפוי נתניהו לנחות באבו דאבי ולהיפגש עם יורש העצר מוחמד בן זאיד.

ביקור של נתניהו באיחוד האמירויות לפני הבחירות צפוי להיות אירוע מרכזי ביותר בקמפיין שלו. גורמים באמירויות הביעו בשבועות האחרונים חשש כי ביקור כזה יהיה בבחינת התערבות בבחירות בישראל, אולם לבסוף השיבו בחיוב. המהלך יצא לפועל לאחר שבשבוע האחרון התקיימו מגעים בין הצדדים במטרה לקבוע מועד לביקור במפרץ, והמהלך הצליח רק לאחר כמה ניסיונות קודמים שלא באו לידי מימוש.

מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי והשליט בפועל של איחוד האמירויות הערביות, בכינוס מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ במכה, סעודיה, 30 במאי 2019. רויטרס
חשש מהתערבות בבחירות. בן זאיד/רויטרס

מאחורי הקלעים הפעיל נתניהו לחצים גדולים על איחוד האמירויות כדי שהביקור ייצא לפועל. הוא העלה את הנושא לראשונה בשיחת טלפון עם יורש העצר מוחמד בן זאיד לפני כעשרה ימים. באמירויות היססו בנוגע לקיום הביקור משום שלא רצו להצטייר כמי שמתערבים במערכת הבחירות בישראל לטובתו של נתניהו.

באופן חריג, ביקש נתניהו מראש המוסד, יוסי כהן, ולא מהיועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, לטפל בארגון הביקור. הסיבה לכך היתה שאנשי הקשר של בן שבת התנגדו לביקור ונתניהו סבר שכהן יוכל לנסות לארגן את הביקור דרך ערוצים עוקפים.

באמירויות שיגרו מסרים לישראל לפיהם כדאי לדחות את הביקור עד אחרי הבחירות, אבל נתניהו וכהן הפעילו לחצים כבדים, עד שהם נענו בחיוב. לא ברור האם נתניהו הבטיח תמורה כלשהי לאמירויות עבור קבלתו לביקור בעיתוי הנוכחי.

רצף ביטולים

זהו הביקור הרשמי והגלוי הראשון של ראש ממשלה ישראלי באיחוד האמירויות והביקור הראשון של נתניהו באבו דאבי מאז החתימה על הסכם השלום לפני כמה חודשים. הביקור מגיע אחרי שלוש דחיות - פעמיים מצידו של נתניהו. הביקור מתקיים פחות משבועיים לפני הבחירות ונראה כנסיון של נתניהו לשבור את הקיפאון בסקרים על ידי הדגשת יכולותיו בתחום מדיניות החוץ לעומת חוסר הנסיון היחסי של יריביו הפוליטיים.

הביטול הראשון התרחש בסוף חודש נובמבר בוטלה נסיעת נתניהו לאבו דאבי ומנאמה שתוכננה לשבוע הראשון של דצמבר. הסיבה לביטול אז הייתה בקשה של ממשלת בחריין. בעקבות ביטול ביקורו של נתניהו בוטל אז גם ביקור של שר החוץ גבי אשכנזי.

בסוף דצמבר דחה נתניהו את נסיעתו לאיחוד האמירויות ולבחריין, שתוכננה להתקיים בשבוע הראשון של ינואר. הסיבה לדחייה הייתה החלטת הממשלה על תחילתו של סגר שלישי בשל העלייה בתחלואה בקורונה.

בתחילת פברואר היה אמור נתניהו לצאת לביקור באבו דאבי, דובאי ומנאמה. הנסיעה הייתה אמורה להימשך שלושה ימים. אלא שאז החליט נתניהו לקצר את הביקור לכמה שעות בלבד בשל מצב התחלואה בישראל, ולטוס לפגישה אחת באבו דאבי עם יורש העצר והשליט בפועל של איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד. כמה ימים אחרי ההחלטה על קיצור הביקור הודיעה לשכת ראש הממשלה על דחייתו בפעם השלישית. הסיבה שנמסרה אז הייתה סגירת השמיים בעקבות מצב התחלואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully