וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצירת חיסוני אסטרהזניקה מפלגת את אירופה: "התועלת גבוהה מהסיכונים"

מדינות רבות הפסיקו להשתמש בחיסון של אסטרהזניקה אחרי מקרים ספורים של קרישי דם, ומבצעי החיסונים המדשדשים הוקפאו בעיצומה של התפרצות מחודשת. צרפת ואיטליה "מעודדות" מהמלצות סוכנות התרופות האירופית, שתכריע סופית בחמישי. ביקורת בגרמניה על הממשלה: "החלטה פוליטית"

בווידאו: מדינות אירופה עוצרות את השימוש בחיסוני הקורונה של אסטרהזניקה/צילום: רויטרס

מדינות אירופה חיפשו היום (שלישי) הבהרות נוספות לגבי הבטיחות שבחסיוני הקורונה של אסטרהזניקה ואוקספורד. זאת לאחר הביקורת שספגו על החלטתן לעצור את השימוש בהם בעיצומו של מבצע החיסונים המדשדש ביבשת, שבה מתו כ-575 אלף איש מהווירוס והכלכלות חוו טלטלות כואבות.

גרמניה, צרפת, ספרד ואיטליה ותשע מדינות נוספות אמרו כי הן ממתינות למסקנות של סוכנות התרופות האירופית, הבוחנת מספר קטן של הופעת קרישי דם אצל מחוסנים, מתוך "אמצעי זהירות". מנגד, חברות אחרות באיחוד האירופי, כמו בלגיה, צ'כיה ופולין, ממשיכות להשתמש בחיסונים הללו.

סוכנות התרופות האירופית אמרה היום כי המסקנות שלה יפורסמו מחר, אך היא הדגישה כי היא "משוכנעת מאוד" ביעילות החיסונים של אסטרהזניקה. יו"ר הסוכנות, אמרה קוק, הסבירה כי המקרים של קרישי דם שצוינו על ידי כמה מדינות נפוצים יחסית גם בקרב האוכלוסייה הכללית, ללא קשר לחיסון כזה או אחר. "אני רוצה להדגיש שבשלב זה אין שום אינדיקציה שהחיסון גורם לכך", היא אמרה.

בהצהרה משותפת שמסרו לאחר מכן, נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת איטליה מריו דראגי אמרו כי הדברים הללו "מעודדים".

בקבוק עם חיסון של חברת אסטרהזניקה מוצג בברלין, גרמניה 16 במרץ 2021. רויטרס
575 אלף איש מהווירוס ביבשת. בקבוק חיסון של אסטרהזניקה בברלין/רויטרס

דברי הרגעה דומים נשמעו גם מצד ארגון הבריאות העולמי, אחרי כינוס מומחים שלאחריו נאמר כי "אין ראיות" לכך שקרישי הדם היו קשורים לחיסון. הארגון הפציר במדינות שלא לעצור את מבצעי החיסונים שלהם, בעוד שחלקים נרחבים ביבשת חווים גלי תחלואה חדשים.

בבריטניה, שכבר אינה חברה באיחוד האירופי ושקצב החיסונים שלה הוא מהגבוהים בעולם, יותר מ-11 מיליון איש כבר קיבלו מנה אחת לפחות של החיסון של אסטרהזניקה ולא נרשמו בה מקרי מוות עודפים מקרישי דם.

אחות מקבלת חיסון לקורונה של אסטרהזניקה בפריז צרפת, 25 בפברואר 2021. AP
"ממתינים למעין גזר דין של קהילה המדעית". אחות מקבלת חיסון של אסטרהזניקה בצרפת/AP

בצרפת, שר הבריאות, אוליבייה וראן, אמר היום כי "אנחנו ממתינים למעין גזר דין של קהילה המדעית האירופית ביום חמישי אחר הצהריים, שיאפשר לנו להמשיך במבצע".

אלאן פישר, מומחה לחיסונים העומד בראש גוף המייעץ בנושא לממשלת צרפת, אמר כי "היו כמה מקרים ספורים חריגים ומטרידים, המצדיקים את העצירה הזאת ואת הבדיקה". לדבריו, "זה לא זמן אבוד".

זאת בעוד שראש ממשלת צרפת, ז'אן קסטקס, אמר כי המדינה נמצאת ב"סוג של גל שלישי" בשל שלושה וריאנטים שונים של הנגיף המתפשטים בה.

אישה מקבלת חיסון לקורונה של אסטרהזניקה במילאנו, איטליה, 15 במרץ 2021. רויטרס
מגבירים את אכיפת הסגרים. אישה מתחסנת במילאנו/רויטרס

בגרמניה, משרד הבריאות התייחס גם הוא למספר קטן של מקרים של קרישי דם נדירים בקרב מחוסנים, שהצדיקו את ההחלטה. המשרד דחה כינוס שהיה אמור לעסוק בהרחבת מבצע החיסונים המקרטע בגרמניה, עד אשר תתקבל החלטת סוכנות התרופות האירופית.

כמה פוליטיקאים ומומחים בגרמניה מתחו ביקורת על החלטת הממשלה של הקנצלרית אנגלה מרקל. קארל לוטרבאך, אפידמיולוג ודובר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לנושאי בריאות, אמר כי בעוד שהשעיית החיסונים היא החלטה מוצדקת, היא גם פוליטית. "הייתי מתחסן גם עכשיו באסטרהזניקה, בהתבסס על התקריות שאנחנו מכירים עכשיו, התועלת מהחיסון גבוהה משמעותית מהסיכונים, במיוחד עבור המבוגרים", אמר בריאיון לרדיו.

מפלגתה השמרנית של מרקל רשמה תוצאות מאכזבות בבחירות אזוריות שהתקיימו ביום ראשון, בין היתר בשל טיפולה במגיפה. בשנה שעברה, במהלך הגל הראשון, נחשבה גרמניה לסיפור הצלחה עולמית. ואולם, בשבוע החולף מספר המאובחנים החדשים עלה ב-20%.

במקומות אחרים ביבשת, איטליה והולנד מגבירות את אכיפת הסגרים, ובאוסלו, בירת נורבגיה, הטילו הגבלות נוקשות יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully