וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלה למפלגה של מרקל בבחירות אזוריות בגרמניה, השמאל התחזק

15.3.2021 / 11:33

השמרנים הפסידו לירוקים ולסוציאל-דמקורטים בשתי מדינות מחוז, אחרי סקנדל שבו מחוקקים ממפלגת השלטון קיבלו כסף עבור רכישת מסיכות. המפלגה השמרנית, שמחפשת יורש למרקל לקראת הבחירות הפדרליות בספטמבר, חוששת מתוצאות דומות ברמה הארצית. "לא ערב מוצלח"

בווידאו: מפלגתה של מרקל סופגת הפסדים בבחירות המקומיות בגרמניה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

המפלגה הנוצרית-דמוקרטית בגרמניה, בהנהגתה של הקנצלרית אנגלה מרקל, רשמה אתמול (ראשון) הפסדים מהדהדים בבחירות אזוריות בשני מחוזות, לקראת הבחירות הפדרליות בספטמבר שבהן ייבחר יורש למרקל.

מרקל, שנמצאת בשלטון מאז 2005, פורשת מהחיים הפוליטיים ומפלגתה כבר איבדה את "הבונוס של מרקל" שהביאה לה ארבעה ניצחונות רצופים בבחירות. הבוחרים הענישו את המפלגה שכמה מחבריה מעורבים בשערוריית ספסרות במסיכות, בנוסף למבצע חיסונים מסורבל שנתקל במחסור באספקה ובעודף בירוקרטיה.

לפי תוצאות חלקיות, במדינת המחוז באדן-וורטמברג, אחד ממוקדי תעשיית הרכב במדינה, מפלגת הירוקים זכתה ב-31.4% מהקולות, ואילו השמרנים ב-23.4% בלבד. בריינלנד-פפאלץ השכנה, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית קיבלה 35.5% מהקולות. השמרנים, שהובילו בסקרים עד החודש האחרון, זכו בסופו של דבר ב-26.9% תמיכה בלבד.

"זה לא היה ערב בחירות מוצלח עבור ה-CDU", אמר באכזבה מזכ"ל המפלגה, פאול זימיאק, בשיחה עם כתבים אחרי המדגמים.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל במהלך ישיבת המממשלה בברלין 10 במרץ 2021. רויטרס
המפלגה מתקשה למצוא לה יורש. מרקל/רויטרס

במפלגת הירוקים, שמתחזקת בהתמדה בשנים האחרונות, חגגו. "זאת התחלה אדירה לשנת בחירות אדירה", אמר רוברט האבק, אחד ממנהיג המפלגה, שהביע תקווה כי התחזקות המפלגה תגולם גם ברמה הפדרלית בבחירות בהמשך השנה.

יחד עם הפחד מפני גל שלישי של מגיפת הקורונה, במפלגה השמרנית דואגים מהפגיעה בתדמית שלה בשבועיים האחרונים, אחרי שכמה מחוקקים פרשו ממנה בשל האשמות על קבלת כספים עבור ארגון עסקאות לרכישת מסיכות. היא צנחה מ-40% תמיכה ביוני החרון, כשגרמניה עוד קיבלה שבחים רבים על תגובתה למגיפת הקורונה, לכ-33% החודש.

מועמד המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לתפקיד הקנצלר, אולף שולץ, אמר כי התוצאות מראות כי קואליציה ארצית ללא המפלגה השמרנית ומפלגת האחות הבווארית שלה אפשרית. "הרבה דברים אפשריים", אמר לרשת ARD על הבחירות הכלליות בספטמבר.

התוצאות אתמול סוללות את הדרך לקואליציות אזוריות של הירוקים, הסוציאל-דמוקרטים ומפלגת הדמוקרטיים החופשיים הליברלית, שכבר הנהיגה את ריינלנד-פפאלץ לפני הבחירות.

מנהיגי המפלגה השמרנית חוששים שאותו הרכב של מפלגות יוכל להשיג מספיק קולות כדי להותיר אותם באופוזיציה אחרי הבחירות הפדרליות. בבאדן-וורטמברג, מנהיג הירוקים, ווינפריד קרטשמן, אמר כי מפלגתו תקיים שיחות עם השמרנים, אך גם עם הסוציאל-דמוקרטים והליברלים.

בכירים במפלגת הירוקים חוגגים את תוצאות הבחירות, שטוטגרט, גרמניה, 14 במרץ 2021. רויטרס
חולמים על ההנהגה הארצית. בכירי הירוקים חוגגים את התוצאות בשטוטגרט, אתמול/רויטרס

מנהיגה הלאומי של המפלגה הליברלית, כריסטיאן לינדר, אמר כי למרות המחלוקות עם השמרנים, הם נותרו הקרובים ביותר אליו. לינדר אמר כי הניסיונות להקים קואליציה משולשת בין השמרנים, הירוקים והליברלים אחרי הבחירות ב-2017 נכשלו, אבל הוסיף: "השנה, כל הקלפים נטרפו מחדש".

התוצאות אתמול היוו מכה ליו"ר המפלגה השמרנית החדש, ארמין לאשט, שלקח עמדה מובילה במרוץ לרשת את מרקל אחרי שזכה בהנהגת המפלגה לפני חודשיים.

"זה רחוק מהתחלה אידיאלית ללאשט בשנת הבחירות הזאת", אמרה הפרשנית כרסטן ניקל. "העצבנות עשויה להתגבר בשורות ה-CDU, אבל עדיין לא ברור אם המפלגה תטיל את כל האחריות על מנהיגה החדש".

ההפסד בבאדן-וורטמברג, שם ה-CDU היו חלק מהקואליציה עם הירוקים בחמש השנים האחרונות, עשוי לחזק את יריבו הבווארי של לאשט, מרקוס זודר, במרוץ שלהם על מועמדות המפלגה השמרנית לתפקיד הקנצלר של גרמניה. הם רוצים להכריע זאת עד 23 במאי.

מפלגה נוספת שנחלה מפלה בבחירות אתמול הייתה "אלטרנטיבה לגרמניה" מהימין הקיצוני, שהתנגדה להגבלות הקורונה, ומנהלת מאבק משפטי נגד החלטת שירות ביון הפנים של גרמניה סביב החלטתו לשים אותה תחת מעקב רשמי בחשד לקשריה לימין הקיצוני. היא איבדה כשליש מהקולות שקיבלה ב-2016, בשיא כוחה אחרי משבר ההגירה, וזכתה רק ב-9.7% מהקולות בבאדן-וורטמברג ו-8.3% בריינלנד-פפאלץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully