וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות המדריכה מנחל צפית: "הלך הרוח היה ששיטפונות לא מבטלים טיולים"

עודכן לאחרונה: 15.3.2021 / 15:37

נועם דור, מדריכה במכינת בני ציון שלא יצאה לטיול שבו נספו 10 חניכים אמרה בעדותה כי המכינה התנהלה בתחושה ש"הכל אפשרי, לא חוזרים אחורה, הכול תמיד יהיה בסדר". במשפט נאשמים מנהל המכינה יובל כאהן והמדריך אביב ברדיצ'ב בהמתה בקלות דעת בעקבות מעורבותם באסון

בווידאו: אחת המדריכות מעידה במשפט אסון צפית שהלך היה שלא מבטלים טיולים בגלל שטפון/צילום: שי מכלוף, עריכה: אסף דרורי

בבית המשפט המחוזי בבאר שבע נמשך היום (שני) שלב ההוכחות במשפטם של הנאשמים באסון נחל צפית, מנהל מכינת בני ציון יובל כאהן והמדריך אביב ברדיצ'ב. השניים מואשמים בהמתה בקלות דעת בעקבות מעורבותם באסון שהתרחש ב-2018, בו נהרגו עשרה חניכים.

בשעה זו מעידה נועם דור, ששימשה מדריכה במכינה, ולא יצאה לטיול בו התרחש האסון. דור נחקרה במשטרה מיד לאחר האסון, אך תיק החקירה נגדה נסגר מחוסר אשמה. דור העידה כי חששה מאוד לצאת לטיול בגלל מזג האוויר הסוער בתחזיות, ורצתה לדחות אותו אך כאהן התעקש לצאת כמתוכנן. "צריך להבין את הלך הרוח של המכינה, לא מוותרים על טיולים, הכל אפשרי, לא חוזרים אחורה, הכל תמיד יהיה בסדר", העידה דור, "כחניכה הלכתי בטיולים בגשם ופרשתי מהם וצחקו עליי וירדו עליי".

"היתה לנו ישיבה יום לפני בה יובל הסביר איך יוצאים לטייל למרות השיטפון", העידה דור וסיפרה איך הביעה בפניהם את חששה ממזג האוויר, "בעצם בישיבה הזו הם ממש צחקו עלי, אמרו לי שאין מה לדאוג אם מגיעים מוכנים ויש לנו את כל הכלים".

אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה. --, מערכת וואלה! NEWS
"במכינה לא מוותרים על טיולים". הנספים באסון/מערכת וואלה! NEWS, --

דור מספרת בעדותה על האופן בו היה נהוג להתכונן לטיולים במכינה. "בדרך כלל טיול הגיבוש מתבצע בנחל צאלים, כך היה נהוג. כמה שבועות לפני הטיול עצמו יוצאים כמה מדריכים לטיול הכנה בנחל צאלים. ביום ראשון לפני הטיול התחלתי להתעסק בזה, שלחתי הודעה שיש חשש לגשם וסופת רעמים ושאלתי בקבוצה מה לעשות, האם צריך לחפש מסלול חלופי או להשאיר ככה או במקרה הכי גרוע לדחו . שלחתי את התחזית, הטיול היה באחריותי ואני מבינה שמזג האוויר לא מאפשר זאת, הטיולים הם עקב האכילס שלי במכינה, אני הכי פחדנית מהבחינה הזאת".

דור העידה כי קודם כל ביקשה "להתייעץ עם יחידת החילוץ, בועז, מפקד יחידת החילוץ עין גדי, הוא חבר של אבא שלי". אך כאהן הגיב בביטול. "יובל אמר שהיחידות חילוץ פחדנים. שרוצים שלא נטייל כדי שאז לא יצטרכו לבוא לחלץ, אז מראש יגידו לנו לא לצאת. יובל הגיב לי בקבוצה שאני כמובן לא מחליטה". היא הוסיפה כי כשהציעה לכאהן להתייעץ עם יחידות החילוץ "הוא אמר לי שאני פחדנית. ואני סומכת על יובל ואומרת לעצמי שאולי גם אבא שלי, סגן מפקד יחידת החילוץ פחדן".

אסון נחל צפית | עדת המפתח לקראת עדותה בבית המשפט המחוזי בבבאר שבע 15 במרץ 2021. שי מכלוף
"הטיולים הם עקב האכילס שלי, אני פחדנית מהבחינה הזאת". נועם דור/שי מכלוף

דור סיפרה כי התחילה להילחץ ככל שהתקרב מועד היציאה לטיול וכי עשתה מאמצים לדחות אותו בשבוע, כך שהחניכים יוכלו לצאת לטיול במזג אוויר פחות סוער. "שלחתי בקבוצה של המדריכים צפי שיטפונות שקיבלתי מאבא שלי, ולא ענו לי. ביקשתי מאביב לדחות אותו בשבוע והוא אמר לי שמבחינתו אין לו בעיה, ושאשאל את החניכים. שאלתי בקבוצה של החניכים וגם הם לא ענו".

בשלב הזה העידה דור כי המשיכה להתייעץ עם צוות הגיוס, כולל עם מנהל המכינה קהאן. "באותו יום נפגשתי עם יובל במסדרון ושאני ממש בלחץ מהטיול והוא אמר לי שאין מה לדאוג. ביום שני מתקבלת החלטה לדחות את הטיול לאחר שהתייעצתי עם צוות הגיוס. עדכנתי גם את החניכים שאני דוחה את הטיול בשבוע ואז יובל אמר לי 'מי יבוא בלג בעומר לטיול'".

כשהבינו שמסלול נחל צאלים יכול להיות מסוכן בשל מזג האוויר החלו לחפש מסלולים חלופיים. לשם כך התייעצו ברדיצ'ב ודור עם הראל בן שחר, מנהל דרום ברשות הטבע והגנים. "העלינו בפניו כמה אופציות, והוא אמר לנו שנחל צפית נשמעת לו אופציה הכי בסדר. הוא הסביר לנו שבנחל צפית יש אגן ניקוז מורכב יותר מנחל תמר, שם אגן הניקוז קטן יותר".

יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
התעלם מהאזהרות. יובל כאהן/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

דור טוענת שהזהירה מספר פעמים כי צפויים שיטפונות בנחל צאלים, יעד הטיול המקורי. דור התייעצה לגבי הנושא עם אביה, צביקה דור, סגן מפקד יחידת החילוץ ערד, ששלח הודעות אזהרה לבתו. דור שלחה את ההודעה של אביה לקבוצת וואטסאפ של המדריכים, כך שכהאן וברדיצ'ב ראו את אזהרת אביה. הטיול המיועד לנחל צאלים בוטל עקב סגירת הכבישים הסמוכים לנחל.

לאחר מכן הגיעו תלמידי המכינה אל אזור מכלאות הגמלים, ולמחרת בבוקר יצאו לטיול בנחל צפית. דור נשארה בחפ"ק מחוץ לערוץ הנחל. בהמשך קיבלה דור התראות על גשם שיורד באגן הניקוז של הנחל וניסתה לצלצל אל ברדיצ'ב ולהזהירו מפני הגשם, אך הוא החליט להמשיך את הטיול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully