וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזהרות לפני אסון צפית - וההתעלמות: "שום דבר לא יכול לקרות"

28.10.2019 / 22:05

כתב האישום נגד מנהל מכינת בני ציון והמדריך מתאר את ההתראות החוזרות והנשנות לפני הטיול בצפית, שהסתיים במותם של 10 חניכים. פעם אחר פעם, בעלי התפקידים דחו את מה שהגדירו כ"היסטריה" ו"תבוסתנות" וטענו: "מקסימום יראו שיטפונות שזה אחלה". כרוניקה של אסון ידוע מראש

עריכה: תומר לוי

כתב האישום שהוגש היום (שני) נגד מנהל מכינת בני ציון יובל כהאן והמדריך אביב ברדיצ'ב חושף שורת כשלים חמורים והתעלמות שלהם מאזהרות חוזרות ונשנות, שהובילו לאסון בנחל צפית. מהמתואר עולה כי כתוצאה מכשלים אלה, נהרגו עשרה חניכים וחניכות מהמכינה. כך התעלמו בעלי התפקידים מההתראות, שעה אחר שעה.

הנחיות שגויות והאזהרות מיחידת החילוץ

על פי כתב האישום, המחדלים החלו כבר שנה לפני האסון, כשכהאן הוציא הנחיה בנושא בטיחות בטיולים ובעת שיטפונות. ברדיצ'ב, המדריך, נחשף למידע שנה לפני האסון. על פי כתב האישום, גם בהנחיה זו טעה כהאן בניתוח הסכנה השיטפונות.

שבועיים לפני האסון בנחל צפית, עמל צוות הגיוס של המכינה על טיול גיבוש בנחל צאלים, שלאחריו כמה מדריכים יצאו לסיור מוקדם. כעבור שבוע, שלחה נעם דור, אחת המדריכות, את תחזית מזג האוויר שצפתה סערות ושיטפונות בנחלי הדרום. בעקבות זאת, מנהל המכינה כהאן הורה להיערך לשינוי תוואי המסלול.

אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה. --, מערכת וואלה! NEWS
אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה/מערכת וואלה! NEWS, --

בסמוך לשעה 16:00 באותו היום, אביה של נעם וסגן מפקד יחידת החילוץ ערבה, צביקה דור, שלח הודעה לבתו ובה אזהרה חמורה: "עונת הגשמים עומדת להסתיים, אך זו בדיוק התקופה בה מופעים שיטפונות בנגב ובערבה, שיכולים להיות עוצמתיים". דור שלחה את ההודעה לקבוצת הווטסאפ של המדריכים, כך שכהאן וברדיצ'ב ראו את אזהרת אביה.

משרד החינוך מבטל טיולים: "מי מכניס את ההיסטריה הזאת?"

ב-22 באפריל ביקשה דור לשקול לדחות את הטיול. כמו כן, היא ביקשה את דעתם של החניכים הוותיקים בנושא. יום למחרת הוחלט על ביטול הטיול. כשדור הודיעה על כך בקבוצה שבה חבר כהאן, הוא ענה להם: "השתגעתם בל"ג בעומר מי יבוא?".

כהאן לא היה מרוצה מהחלטתה של דור לדחות את הטיול, ועל פי כתב האישום היה נחוש להוציא אותו לפועל. מיד לאחר מכן, מנהל המכינה שלח באותה קבוצת ווטסאפ הודעה שלפיה "צפויים גשמים מקומיים.. וכן קיים חשש לשיטפונות בנחלי המזרח והדרום". הוא הוסיף כי "זה ממש לא נראה זרימה משמעותית". בתגובה לחניך שטען שהטיול אינו בטוח, אמר כהאן: "מי מכניס את ההיסטריה שימשי?".

יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
"מי מכניס את ההיסטריה?". יובל כהאן/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

בשעה 12:31 העבירה דור את ההודעה של אביה. כהאן אמר ש"זה נראה צפי ישן וקיצוני" ושלא ברור לו מדוע החליטו לדחות את הטיול מבלי להתייעץ. בתגובה, הבהירה המדריכה כי מדובר בצפי מאתמול.

נועם בוקסבאום, מנהלת משאבי האנוש במכינה, הודיעה כעבור כשעה כי משרד החינוך מבטל את הטיולים באזורי השיטפונות. כהאן קרא את ההודעה. כעבור שלוש דהאן, כהאן התקשר לאלמוג לאופר, חזאי שהוא מכיר באופן אישי, וביקש ממנו את תחזיות הגשם. לאופר סיפק אותם, אך הצהיר במפורש כי הוא אינו מבין בשיטפונות. כהאן שלח את ההודעה של לאופר והגיב לדבריה של נועם בקביעה ש"זה לא מעניין". זאת, אף שלאופר אמר שיש צפי לגשמים בצהרי היום המתכונן לטיול.

שעתיים לאחר מכן, כהאן שוב התעלם מהאזהרה ששיגרה דור מאביה, הכוללת התראה של חברת "מטאו-טק" שלפיה חשש כבד לשיטפונות. כהאן הגיב כי "מקסימום יראו שיטפונות בנחל צאלים שזה אחלה", וביקש שהחניכים יביאו ציוד לגשם.

המדריך, אביב ברדיצ'ב והמדריכה שנחקרו לאחר אסון השיטפון. --, מערכת וואלה! NEWS
לא הכיר את תוואי השטח לאחר שינוי מסלול הטיול. ברדיצ'ב/מערכת וואלה! NEWS, --

בשעה 15:40 התקשר כהאן לערן זוהר, מנהל בית הספר לסיירות של קק"ל, שהזהיר אותו כי אסור בשום פנים ואופן לצאת לטיול בערוץ קניוני עקב החשש משיטפון ומניתוק הקבוצה מציר ראשי. זוהר טען בפניו שעליו להתייעץ עם מפקד יחידת החילוץ ערד, אורי קוצר. לאחר שבדק את התחזית, זוהר שלח לכהאן הודעה בווטסאפ וקבע כי "התחזית מבחינת שיטפונות נראית מבטיחה". הוא הציע לו לשנות את תוואי המסלול לנחל אחר.

כהאן התקשר לקוצר, מפקד יחידת החילוץ בערד, שביקש מימנו שלא לקחת סיכונים ולטייל בתוך הנחל עצמו, אלא רק בסמוך לו. בשעה 16:00, כהאן דיווח בקבוצה כי לאחר שיחה עם קוצר, אפשר לקיים את הטיול המתוכנן. שבע דקות לאחר מכן, נועם כתבה לכהאן כי היא לא הבינה את כוונתו בנוגע לשאלה אם להמשיך את הטיול.

דור: "אל תיקחו צ'אנסים", כהאן: "שום דבר לא יכול לקרות"

ב-24 באפריל, בשעה 3:32, צביקה דור שלח לבתו המדריכה אזהרה נוספת. "כדאי לוותר", אמר. "הפעם מדובר באירוע חריג ושונה מימה שאנחנו מכירים, אל תיקחו צ'אנסים". בשעה 8:00, דור הייתה מוטרדת מכך שהמדריך אביב ומנהל המכינה יובל מסרבים לדחות את הטיול, ושלחה את ההודעה של אביה. החניכים יצאו באותו הבוקר לתוואי נחל צאלים לצורך סיור מקדים, וחזרו עם המסקנה שהמסלול האדום שבו תוכנן הטיול איננו בטיחותי במזג אוויר גשום.

בשעה 11:20 של אותו היום, שלחה דור לברדיצ'ב הודעה שבה ביקשה לוודא שקרא את ההודעה של אביה. המדריך ענה שכן, אך זה תלוי לאן ילכו ואילו אמצעים יהיה עליהם לקחת. דור אמרה לו כי היא "מפחדת ומרגישה שזוהי אחריות גדולה מידי לקחת".

כהאן המשיך בהתעקשותו לקיים את הטיול ושלח הודעה בקבוצה שבה נכתב "כי קיים צפי לשיטפונות בעוצמה גבוהה. מקומית ייתכנו שיטפונות חריגים". בהמשך ההודעה, נכתבו הזמנים שבהם צפויים השיטפונות. כהאן כתב כי הצפי הזה הוא לטובתם.

בשעה 19:05, שוב התגלעה מחלוקת בין דור לבין כהאן. היא שיתפה את חברי המכינה במסקנות החניכים שיצאו לטיול המקדים, אך כהאן כתב בקבוצה: "שוב צריך לזכור מה זה חשש לשיטפונות.... יש לנו טלפון לווייני, יש לנו מכ"ם גשם כל הזמן, יש לנו את לאופר ... אנחנו לא נעשה שום דבר בצורה עיוורת".

דור המשיכה להתעקש וכתבה בתגובה: "אני ממש לא מרגישה בטוחה עם זה, מפחדת שיקרה משהו תחת אחריותנו". כהאן השיב לה כי "שום דבר לא יכול לקרות אם נפעל בדרך מחושבת. הדבר היחיד שיכול לקרות הוא שלא נצא לטיול ולא נראה שיטפון".

באותו הערב, ב-4 באפריל, קיים כהאן ישיבת הכנה לפני הטיול וביטל לחלוטין את החששות של חניכי צוות הגיוס שביקשו לדחות את הטיול. הוא קבע כי המכינה מוכנה לטיול, וכי יש ברשותה את כל הציוד הנדרש את לאופר ואץ חברת מטאו-טק שיאפשרו להם להתעדכן בנוגע לשיטפונות. כהאן שכנע את הצוות, אך הזהיר את המדרכים שלא ייכנסו אם לאופר וחברת מטאו-טק ידווחו על גשמים באגן הניקוז של נחל צאלים. "אין להיכנס לנחל ואין לקחת שום סיכון", אמר. המדריך, ברדיצ'ב, לא נכח בשיחה אך קיבל את תוכנה מכהאן לאחר מכן והסכים עם מנהל המכינה בנוגע לצורך לקיים את הטיול.

כהאן על שינוי מקום הלינה: "סביר, תבוסתני ככל שיהיה"

בתאריך 25 באפריל, ב-10:30 בבוקר של יום רביעי, ביקש ברדיצ'ב מחברת מטאו-טק תחזית לאותו היום. החברה קבעה כי ישנו חשש כבד משיטפונות בנחלי האזור. ברדיצ'ב שיתף את התחזית בקבוצה.

בשעה 14:53, שעתיים לאחר מכן, שיתף אותה כהאן כתבה שעסקה במזג האוויר הסוער ובחשש לחיי נער שנסחף, אך השניים לא ביטלו את הטיול. בשעה 16:44, דור שלחה בקבוצה שלא ניתן להגיע לנחל צאלים עקב סגירת הכבישים. למרות זאת, בשעה חמש יצא האוטובוס של החניכים מירושלים לכיוון נחל צאלים.

בשעה 18:25, התקשר ברדיצ'ב ללאופר והתייעץ איתו לגבי הגשמים בעין תמר. לאופר ענה שבעין תמר לא צפוי לרדת גשם משמעותי, אלא טפטוף. חצי שעה לאחר מכן, שוב התקשר ברדיצ'ב ללאופר כדי לוודא זאת. בשלב זה, הוא החליט לשנות את מקום הלינה מכפר נוקדים לעין תמר. הוא יידע את כהאן בהחלטתו בסביבות השעה 6:30 וכהאן כתב לו: "סביר, (תבוסתני ככל שיהיה)".

נחל צפית, 29 באפריל 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
ברשות הטבע והגנים הדגישו שהמקום מסוכן לטיולים. נחל צפית/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

בסביבות השעה 19:00, הגיעו תלמידי המכינה לעין תמר. דור וברדיצ'ב דנו במסלולים חלופיים לנחל צאלים, והגיעו למסקנה שנחל צפית הוא אופציה עבורם. המדריכה התקשרה להראל בן ערבה, ממונה ברשות לטבע וגנים באזור הערבה, שהבהיר לשניים כי ישנו חשש כבד משיטפונות והאזור כולו אסור בטיולים. כשדור שאלה אם יהיה מחר יום שמשי, בן ערבה אמר כי הנחל מתאים לטיול, אך הדגיש כי ישנו גשם והמקום מסוכן לטיולים.

ברדיצ'ב אישר את קיום הטיול בנחל תמר ונחל צפית, למרות שידע שהתחזית צופה שיירד גשם באזור - ולמרות שלא הכיר את השטח ולא ערך בו סיור מקדים. ברדיצ'ב לא טייל בעבר באותו התוואי, אלא בחן אותו במפה בלבד.

נציגים של ההורים השכולים מאסון מכינת בני ציון, ועשרות בני משפחה וחברים הגיעו הערב, יום חמישי, 13.12.2018, להפגין מול מכינת בני ציון. מערכת וואלה!
כהאן קבע שהמכינה מוכנה לטיול. מכינת בני ציון/מערכת וואלה!

לאחר ההחלטה על קיום הטיול בנחל צפית, דור וברדיצ'ב עדכנו את שאר הצוות. בשעה 22:45, ברדיצ'ב עדכן את יובל בהחלטה על שינוי המסלול. על פי כתב האישום, למרות שכהאן ידע על הגשם הצפוי למחרת, ולמרות התחזית של חברת מטאו-טק, הוא לא ביטל את הטיול ולא שאל את ברדיצ'ב על פריטי הנחל. כ-13 דקות לאחר השיחה, כהאן שלח בקבוצה את התחזית למחרת, שקבעה כי ישנו חשש כבד לשיטפונות: "האירוע נראה חריג ונדיר".

למרות התחזיות הקודרות ולמרות האזהרות - כהאן לא שינה את המסלול.

יום האסון: האזהרה לצאת מהנחל "כמה שיותר מהר" - וההתעלמות

בשעה 7:00 בבוקר ברדיצ'ב פנה ללאופר וביקש ממנו תחזית. האחרון ענה לו כי בשעתיים הקרובות לא אמור לרדת גשם, אך הוא יעדכן שוב בשעתיים הבאות. בשעה 7:53, כהאן שלח בקבוצה הודעה שבה קבע שצפויה החלשה בשיטפונות ושההפוגה תימשך עד אחר הצהריים. למרות האזהרות, הם החליטו שלא לבטל את הטיול.

בשעה 8:10, ברדיצ'ב פנה לחזאי בחברת מטאו-טק וביקש צפי לתחזית. החזאי ענה שאין שינוי מאתמול, אך המדריך לא עדכן את הקבוצה בכך. בשעה 9:30, החלו החניכים בצעידה לעבר נחל תמר. בשעה 9:37, לאופר הזהיר את ברדיצ'ב וקבע כי "ישנה החמרה משמעותית וסיכוי לגשם". לאחר מכן, אביב לא עדכן את חברי הקבוצה.

עצרת שנה לאסון צפית, תל אביב 24.04.2019. צילום מסך
עצרת זיכרון לנספי האסון בכיכר הבימה, אפריל/צילום מסך

בשעה 9:55, ברדיצ'ב קיבל הודעה מחברת מטאו-טק כי ישנו סיכוי בינוני לשיטפונות בבוקר וסיכוי של 40% לגשם. בצהריים, הסיכויים לשיטפונות ולגשם אף עלה. בערב, נטען כי קיים חשש כבד לשיטפונות באזור הטיול, אך גם את ההודעה הזאת ברדיצ'ב לא העביר בקבוצה.

בשעה 11:00 עזב ברדיצ'ב את כביש 90 לאחר שסייע לחניכים לעבור אותו. ב-11:20 הוא כבר שלח תמונה שלהם מטפסים על בסולמות של נחל תמר. כהאן ראה את התמונות וידע שלא נעשתה הכנה למסלול זה ושכלל לא נבדק מה קורה באותו הנחל בזמן שיטפון. הוא אף לא התקשר לברדיצ'ב כדי שיוציא את החניכים מתוואי הנחל.

בשעה 11:25, שלח כהאן הודעה בקבוצה ושאל את דור: "אתם מאופסים על גשמים ושיטפונות?". דור ענתה לו כעבור שש דקות ואמרה כי צפוי להתחיל טפטוף בשעה 12:00 ושוב בשעה 15:00. לדבריה, הם אמורים לצאת מהנחל תוך שעתיים-שלוש.

נחל צפית, 29 באפריל 2018. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"אתם מאופסים על גשמים ושיטפונות?". נחל צפית/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

למרות הגשם הצפוי, כהאן לא ביטל את הטיול וכתב לדור: "אז תהיו ערניים לגבי 3 לבין 4-5 כולל ניתוח אוגני הנחל, ומיקום הקבוצה ומיקום הגשם". בשעה 12:30, לאופר התקשר לאביב ואמר לו שצפוי גשם קל עד בינוני בשעה הקרובה, ומשעה 15:00 גשם משמעותי. ברדיצ'ב שאל אותו לגבי שיטפונות, אך לאופר השיב פעם נוספת כי הוא אינו מבין בזה.

בשעה 12:25, הראל מהרשות לטבע וגנים התקשר לדור והזהיר אותה כי עליהם לצאת מנחל צפית כמה שיותר מהר עקב ירידת גשם באגן הניקוז. היא ניסתה ליצור קשר עם ברדיצ'ב, ללא הצלחה, ורק בשעה 12:34 נוצר קשר בין השניים שבו דור העבירה את המידע החשוב. ברדיצ'ב אמר לה כי יורד עליהם טפטוף והגשם המשמעותי יחל רק בשעה 15:00, על פי דבריו של לאופר. הוא אמר כי הם יצאו מהנחל בעוד כשעה. ברדיצ'ב לא עצר את הטיול והחניכים נכנסו לתוך הנחל למרות אזהרתו של הראל, שממנה ברדיצ'ב התעלם.

בשעה 12:38, דור שלחה הודעה בקבוצה על הטפטוף. "הם תוך פחות משעה מחוץ לנחל, עליהם יורד טפטוף קל", כתבה. היא קבעה כי גשם יורד במכתש הקטן, האגן של נחל צפית.

ערב לזכר ההרוגים באסון נחל צפית, אמפי שוני בנימינה, אוגוסט 2018. קרן שלו, מערכת וואלה! NEWS
ערב לזכר הרוגי האסון בבנימינה, אוגוסט 2018/מערכת וואלה! NEWS, קרן שלו

כהאן קרא את ההודעה והבין שהחניכים בתוך ערוץ הנחל. אף שהוא עצמו הזהיר אותם שאסור להיכנס לנחל אם יש גשם באגן הניקוז שלו, הוא לא הוציא את החניכים מהסכנה.

בשעה 12:50, כהאן כתב כי הוא בישיבה. לאחר מכן, הוא התכתב עם דור על חציית נחל צין, שצפויה לאחר היציאה מנחל צפית. דור כתבה לו כי בנחל צין ישנה זרימה חלשה. בתגובה, טען כהאן כי זרימה חלשה היא משהו סובייקטיבי והיו כאלה שנסחפו בכך. בשעה 13:13, החניכים כבר טבעו בתוך השיטפון שפגע בהם בעוצמה - ועשרה מהם נהרגו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully