וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסון נחל צפית: המבקר מצא ליקויים בפיקוח המדינה על המכינות

2.7.2019 / 14:33

יותר משנה לאחר האסון שגבה את חייהם של תשע נערות ונער, שנקלעו לשיטפון בטיול של מכינת בני ציון, פרסם מבקר המדינה את סיכום הליקויים שנמצאו בתיאום בין משרדי הממשלה. "הבדיקה העלתה כי הפיקוח של משרד החינוך ומשרד הביטחון על המכינות היה דל ביותר"

צילום: רועי עידן וואינט

מבקר המדינה מצא ליקויים בפיקוח של משרדי החינוך והביטחון על פעילות המכינות הקדם צבאיות, ובפרט בפיקוח על נושאי הבטיחות ופעילויות החוץ - כך עולה מסיכום בדיקה שערך המבקר בעקבות האסון בנחל צפית שפורסם היום (שלישי). באסון נהרגו תשע נערות ונער, שנקלעו לשיטפון במהלך טיול של מכינת "בני ציון" בחודש אפריל בשנה שעברה.

בעקבות האסון נפתחה חקירת משטרה, ובחודש פברואר הודיעה הפרקליטות כי בכוונתה להעמיד לדין בכפוף לשימוע את יובל כאהן, לשעבר ראש המכינה, ואת אביב ברדיצ'ב, לשעבר מנהל התכנית החינוכית שלה, החשודים בהריגה. במקביל החלו כמה בדיקות: משרד החינוך ומועצת המכינות הקדם-צבאיות בדקו בנפרד את הסדרת הטיולים ופעילויות החוץ במכינות, ומשרד מבקר המדינה החל לבדוק את הממשקים בין משרד החינוך והביטחון, שאחראים על המכינות, ובינם לבין המכינות עצמן.

ערב לזכר ההרוגים באסון נחל צפית, אמפי שוני בנימינה, אוגוסט 2018. קרן שלו, מערכת וואלה! NEWS
למשרדים אין תוכנית עבודה שנתית לביצוע פיקוח על המכינות. תמונות ההרוגים בנחל צפית/מערכת וואלה! NEWS, קרן שלו

בשל חקירת המשטרה, בדיקת המבקר לא נגעה באסון הנחל עצמו, אך היא בהחלט מבהירה חלק מתנאי הרקע שאפשרו אותו. על פי תקנות המכינות הקדם-צבאיות, משרדי החינוך והביטחון אחראים לפיקוח על פעילות המכינות. אלא שהתקנות אינן מפרטות מה בדיוק אמור לכלול הפיקוח, ולאיזה חלק ממנו אחראי כל משרד.

"הבדיקה העלתה כי הפיקוח של משרד החינוך ומשרד הביטחון על המכינות היה דל ביותר", נכתב בבדיקה. "הדבר בא לידי ביטוי בכך שלשני המשרדים אין תוכנית עבודה שנתית לביצוע פיקוח על המכינות, אין גם כוח אדם ייעודי שעליו הוטלו משימות הפיקוח. המשרדים לא קבעו את מתכונת הפיקוח שלהם, לא קבעו מה האירועים שבנוגע אליהם חלה על המכינות חובת דיווח - למשל באירועי תאונה או כמעט תאונה, ולא קבעו כיצד יבוצע פיקוח על התוכנית החינוכית-לימודית אשר עיקרי נושאיה נקבעו בתקנות. כתוצאה מכך אין למשרדים יכולת תכנון יעילה לפיקוח על המכינות. המשרדים גם לא זיהו את מוקדי הסיכון שיש לפקח עליהם - הן מבחינת סוגי הפעילויות והן מבחינת זהות המכינות. בפועל פעולות הפיקוח מבוצעות ללא תיאום בין שני המשרדים, הן אקראיות ולא מתוכננות מראש".

עוד באותו נושא

לאחר מצב החירום: מטוס שהמריא מגרמניה עם קרע בגלגל נחת בשלום בנתב"ג

לכתבה המלאה
נחל צפית: ההורים והנערים חוזרים לערוץ הנחל בו קרה האסון. שי מכלוף
פינת זיכרון בנחל צפית/שי מכלוף

עוד מצאו אנשי המבקר כי "בסיכום ביקורי הפיקוח, הן של משרד החינוך והן של משרד הביטחון, נמצא שנושא פעילות החוץ של המכינות והבטיחות של פעילות זו... כלל לא קיבל התייחסות". בנוסף, אף שהיה ידוע כי במהלך השנים אירעו אירועים חריגים במהלך טיולים ופעילות חוץ של המכינות, במשרדים לא תחקרו את האירועים ולכן לא הפיקו מהם לקחים.

מסיכום הבדיקה עולה מצא כי מאז האסון ישנו שיפור בפיקוח של משרדי הממשלה על פעילות המכינות. למשל, נמצא כי בהתאם להמלצות הוועדה שהקים משרד החינוך, אימצו כל המכינות את הוראות חוזרי מנכ"ל המשרד והן מקבלות את שירותי הלשכה לתיאום טיולים ואת שירותיו של "חדר המצב". עוד נכתב כי המשרד החל לבצע בקרה על פעילויות וטיולים של המכינות.

"מתוך אחריות לאומית ולמניעת האסון הבא, על משרד החינוך ועל משרד הביטחון ללמוד את הפערים ואת הליקויים שהעלו בדיקת משרד מבקר המדינה והוועדות ולפעול ללא דיחוי לתיקון הליקויים העיקריים", נכתב בסיכום הבדיקה.

במשרד הדגישו כי לא מדובר בדוח ביקורת, אלא אך בבדיקה מקדמית. עם זאת, הוסיפו כי "נוכח תמונת המצב שעלתה והצורך להבטיח כי אסון נחל צפית, לא יישנה חלילה, החליט מבקר המדינה, כי נושא הפעילות של המכינות הצבאיות ייכנס לתוכנית העבודה של משרד מבקר המדינה". עוד נמסר כי בכוונת המבקר לחזור לקיים ביקורת מקיפה, בה ייבחן גם תיקון הליקויים שנמצאו בבדיקה המקדמית, ויישום המלצות הוועדות השונות שהוקמו בעקבות האסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully