וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון בנחל צפית: ראש מכינת "בני ציון" והמדריך הואשמו בהמתה בקלות דעת

כתב האישום מייחס ליובל כאהן ואביב ברדיצ'ב עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה, זאת לאחר שהתעלמו משורה של התרעות ואזהרות לפני הטיול ובמהלכו לפני כשנה וחצי. משפחות הנערים: "כתבי האישום החמורים לא נותנים מזור לנפשות המשפחות המיוסרות"

עריכה: תומר לוי

הפרקליטות הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע כתב אישום נגד יובל כאהן, ראש המכינה הקדם צבאית "בני ציון", ונגד אביב ברדיצ'ב, לשעבר מנהל התוכנית החינוכית ששימש כמדריך במסגרת המכינה, בגין מעורבותם באסון בנחל צפית בחודש אפריל 2018. כתב האישום, שהוגש על דעת פרקליט המדינה שי ניצן, מייחס להם עבירות של המתה בקלות דעת וגרימת חבלה חמורה, וזאת בשל אחריותם למותם של 10 מתלמידי המכינה ומהמועמדים ללמוד בה, ופציעתם של שניים מהם.

כתב האישום הוגש לאחר שהפרקליטות הודיעה לבאי כוחם של הנאשמים כי פרקליט המדינה, שי ניצן, החליט לאמץ את המלצת פרקליט המחוז, אלון אלטמן, ודחה את טענותיהם שהועלו בשימוע. הודעה על ההחלטה נמסרה גם לבאי כוחן של משפחות ההרוגים. באסון נספו אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן.

אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה. --, מערכת וואלה! NEWS
ההרוגים באסון בנחל צפית/מערכת וואלה! NEWS, --

בכתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין ואדים סיגל ודרור שטורק, הודגש כי למרות סכנת השיטפון הברורה והמיידית, שהיתה ידועה לכאהן וברדיצ'ב, ולמרות התרעות חוזרות ונשנות לפני הטיול ובמהלכו מגורמים בקיאים ומומחים בענייני סכנת הגשמים והשיטפונות באזור הטיול, השניים לא ביטלו את הטיול שתוכנן באזור ולא מנעו מהחניכים מלהיכנס לתוך ערוץ הנחל, ובמיוחד לתוך חלקו הצר. "במעשיהם ובמחדליהם האסורים, גרמו הנאשמים למותם של עשרה מחברי הקבוצה ולחבלה חמורה של שני המועמדים לגיוס, בקלות דעת, וזאת כשהם נוטלים סיכון בלתי סביר לגרימת התוצאות הקשות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנוע אותן", נכתב.

האסון, התרחש בעת שמימי השיטפון, שירדו בעוצמה אדירה במורד הנחל, מאגן הניקוז אל עבר ים המלח, פגעו בחלק מחברי הקבוצה. למרות הצטברות ההתרעות בנושא, על פי כתב האישום השניים התעלמו מהן והעתעקשו לקיים את הטיול במועדו.

בין שלל ההתרעות, בכתב האישום צוין כי לידיעת הובא לידיעת כאהן בימים שקדמו לאירוע, כי מחשש לשיטפונות "כל הטיולים של משרד החינוך באזורים של השיטפונות בוטלו", אולם הוא התעלם מאזהרה זו וכתב לגבי הודעה זו "זה ממש לא מעניין". בנוסף, יודעו כי קיים מידע לגבי חוות דעתו המקצועית של סגן מפקד יחידת חילוץ ערבה, לפיה "כדאי לוותר הפעם. האירוע יהיה חריג ושונה ממה שאנו מכירים... אל תקחו צ'אנסים", אולם גם ממנה בחרו להתעלם.

אזהרה נוספת שלפי כתב האישום כאהן וברדיצ'ב בחרו להתעלם ממנה באה מצד אחת המדריכות במכינה, שהייתה אחראית על הכנת הטיול. על פי הפרקליטות, המדירכה הפצירה בשניים בימים שקדמו לאירוע, שלא לקיים את הטיול משום שהיא "מפחדת" משיטפון, אולם גם אז התעלמו מאזהרותיה ומחששותיה. כאהן אף כתב בקבוצת ווטסאפ של צוות הטיול, כי "הדבר היחיד שיכול לקרות זה שלא ייצאו לטיול ולא יראו שיטפון".

עוד בוואלה!

"תופעת טבע? הילדים מתו בגלל טבע האדם": שנה לאסון צפית

לכתבה המלאה
יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
התעלם מהאזהרות. יובל כאהן/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

מלבד הפצרות הגורמים מהן התעלמו השניים, לידיעתם של כאהן וברדיצ'ב הובא גם מידע מחברת חיזוי מזג אוויר "מטאוטק", שנשכרה על ידי המכינה לשם מתן על אודות מזג האוויר, לפיו ביום הטיול קיים חשש כבד לשיטפונות בנחלי האזור.

על פי כתב האישום, כמה ימים לפני הטיול החליט צוות הגיוס של המכינה לדחות את טיול הגיבוש למועד מאוחר יותר. למרות זאת, ראש המכינה כאהן לא היה מרוצה מההחלטה וביקש שהחניכים יביאו ציוד לגשם, יצטיידו ביריעות, אוהלים וביגוד יבש, ושלח הודעות מרגיעות בקבוצת הווטסאפ הייעודית המתעלמות מהסכנה הצפויה. "מקסימום יראו שיטפון בצאלים שזה אחלה", כתב.

"התעלם מסכנת השיטפונות באזור"

הטיול המקורי תוכנן תחילה לנחל צאלים. ואולם, על פי כתב האישום, בשל סגירת מסלול ההגעה למקום, המדריך ברדיצ'ב החליט לשנות את מסלול הטיול לנחל תמר ונחל צפית, אף על פי שההתרעות בדבר החשש משיטפונות התייחסו גם לאזור בו מצויים נחלים אלו. הטיול תוכנן לנחלים אלו למרות שברדיצ'ב מעולם לא טייל בהם קודם לכן, למרות שלא הכיר את התוואי שלהם, למרות שהוא או מי מהמטיילים לא ערך טיול הכנה כלשהו לטיול בהם, ואף על פי שבערב שלפני יום האסון, קיבל תחזית מזג אוויר, לפיה קיימת סכנת שיטפונות בנחלי האזור.

בבוקר האסון, ברדיצ'ב קיבל ממקורות שונים התרעות בדבר החשש לירידת גשמים והיווצרות שיטפונות באזור בו עתיד היה להתקיים הטיול. חברת "מטאוטק" מסרה באותו בוקר, כי לנוכח התחזית, לפיה צפויים שיטפונות, "זה לא יום לפעילות בחוץ". למרות זאת, בשום שלב, נאשם זה לא פעל לביטול הטיול והנחה להמשיך בו כסדרו.

המדריך, אביב ברדיצ'ב והמדריכה שנחקרו לאחר אסון השיטפון. --, מערכת וואלה! NEWS
לא הכיר את האזור. ברדיצ'ב/מערכת וואלה! NEWS, --

מכתב האישום עולה כי ראש המכינה כאהן, שנמסר לו ביום הטיול כי החניכים מטיילים בתוך תוואי הנחל, לא פעל כדי למנוע את המשכו של הטיול, למרות כלל ההתרעות והאזהרות מפני סכנת השיטפונות שתוארו בחלק מההתכתבויות בין בני הנוער כ"סכנת מוות".

זמן קצר לפני בני הנוער נקלעו לשיטפון, ברדיצ'ב קיבל התרעה ממוקדת לפי כתב האישום, על גשם שהחל לרדת באגן הניקוז בנחל צפית. במקום להפסיק את הטיול לאלתר, הוא הנחה את החניכים להמשיך בכניסה לתוך תוואי הנחל. גם ראש המכינה כאהן, שקיבל אף הוא מידע בזמן אמת על הגשם באגן הניקוז, אך הוא לא עשה דבר על מנת להפסיקו.

עורכי הדין נתי שמחוני ואסף קליין המייצגים את יובל כאהן אמרו כי צר להם על ההחלטה להעמידו לדין. "אנו סבורים אנו כי בחינה נכונה של כלל הראיות - כפי ששטחנו בהרחבה במהלך השימוע - הייתה אמורה להוביל להחלטה מושכלת בדבר סגירתו של התיק", טענו. "מרשנו שם את מבטחו בבית המשפט ואנו תקווה ואמונה כי בסופו של יום יזוכה הוא בדין".

עורך הדין ציון אמיר המייצג את ברדיצ'ב אמר עם הגשת כתב האישום כי "סברנו ואנו עדיין סבורים שהעמדה לדין בסעיף של המתה בקלות דעת לא נכונה. אנו ננהל את המשפט ונציג בפניו את כל הראיות שבידנו".

"אין מזור לנפשות המיוסרות"

הוריהם של עשרת הנערים שנספו באסון הביעו שביעות רצון מכתב האישום. "האישומים החמורים, בגין הריגה (המתה בקלות דעת) מדברים בעד עצמם", אמרו. "עם זאת, דבר לא ייתן מזור לנפשותיהם המיוסרות והמדממות של המשפחות השכולות ושל הפצועים בגוף ובנפש, כתוצאה ממחדליהם של כל הגורמים הרלבנטיים לקרות האסון. 10 ילדים נספו בטיול גיבוש למכינה קדם צבאית שיצא לפועל בחטא ונגמר באסון שמדינה לא ידעה כדוגמתו".

"ההורים השכולים מצפים ומקווים שיעשה צדק בבית המשפט", הוסיפו. "הם מחזקים את אנשי הפרקליטות בעשייתם והם לא ישקטו עד אשר ימוצה הדין עם ראש המכינה ומנהלה ועם כל הגורמים הנוספים אשר מתחמקים מאחריותם לאסון".

איציק אור, אבא של אלה שנהרגה באסון, אמר כי כתב האישום שהוגש הוא בדיוק מה שהמשפחות ציפו לו. "טוב שאלה כתבי האישום החמורים ביותר שניתן לתת בסיטואציה הזאת", אמר. "זה אסון עצום, מיותר. כל מדינת ישראל ידעה שלא יוצאים לטיול בימים האלה. נדלקו כל התנועות האחרונות. שני האדונים הנכבדים בחרו להמשיך, מעל הטבע. הם הביאו את זה לאסון נוראי ומיותר. זה כתב האישום לו הם ראויים. אני מקווה מקווה שהשופט יטיל עליהם את העונש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully