וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תופעת טבע? הילדים מתו בגלל טבע האדם": שנה לאסון צפית

24.4.2019 / 21:05

הוריהם וחבריהם של עשרת הנערים שנהרגו בסיור של מכינת בני ציון, ערכו אירוע בכיכר הבימה בת"א, במסגרת מאבקם להקמת ועדת חקירה שתפיק לקחים מהאסון. "זו הייתה שנה קשה מאוד, לא יישמו את הלקחים". משרד רה"מ: "עם כינונה של הממשלה החדשה תקודם ועדת בדיקה"

עריכה: תומר לוי

שנה לאסון צפית - עיקר העדכונים:

  • מאות השתתפו בטקס לזכרת עשרת הנערים שנהרגו באסון השיטפון בנחל צפית
  • אמה גל של גלי בללי: "הילדים לא מתו באסון טבע, אלא בגלל טבע האדם"
  • אביה של אלה אור: "אותם אנשים עדיין נמצאים במשרד החינוך ויובילו לאסון הבא"
  • משרד רה"מ: עם כינון ממשלה חדשה, יקודמו צעדים להקמת ועדת בדיקה

כשנה לאחר האסון בנחל צפית, במהלכו נהרגו עשרה תלמידים וחניכים בשיטפון סיור גיבוש של המכינה הקדם צבאית בני ציון, הוריהם וחבריהם של הנערים ערכו הערב (רביעי) טקס מיוחד לזכרם ברחבת תיאטרון הבימה בתל אביב. לאירוע הגיעו כמה מאות בני אדם, ובמהלך הטקס המיוחד השתתפו ההורים השכולים, חברי ההרוגים ואמנים נוספים.

אתי בללי, אימה של גלי בללי שנהרגה באסון, סיפרה על היום הקשה בו איבדה את בתה. "לפני שנה נפתחו ארובות השמיים וגשם חזק ירד, גשם שהפך לשיטפון ושטף אתו הרבה חלומות יפים, תמימות תקוות ואמונות", סיפרה. "מנגד רעדה גם האדמה, רעדה בעוצמה 10 בסולם הערכים לפיו חשבנו שאנחנו חיים. בסולם הערכים הזה שכנו הכבוד לחיי אדם, לקיחת אחריות, צניעות, הקשבה לזולת ועוד ערכים שכל אחד מילדינו שנספו באסון נהגו על פיהם בחייהם הקצרים, ואשר היינו רוצים לראות עוד ועוד מהם בחברה בה אנו חיים".

"כל הערכים האלה קרסו לפני שנה כשהתרחש האסון", אמרה בללי. "האסון קיבל את השם 'אסון השיטפון'. אבל זה היה ברור מיד שלא שיטפון ולא תופעת טבע הם אלה שהרגו את ילדינו, אלא טבע האדם, זה שילדינו כל-כך האמינו בו, הוא שהרג את ילדנו. טבע האדם המקולקל, זה שגדל כאן פרא ולא מחובתו שימשיך לגדול כך, כי המחיר כבד מידי והכל כן בידיים שלנו".

לקריאה נוספת:
"מעינוש ילדה שלי, גזלו אותך עם תשעה מלאכים" | שנה לאסון צפית
המכינה מאסון צפית לא תיפתח בשנה הקרובה: "טרם הופקו לקחים"

עצרת שנה לאסון צפית, תל אביב 24.04.2019. צילום מסך
הורי הנערים שנהרגו באסון במהלך הטקס, הערב/צילום מסך

האירוע מתקיים כחודש לאחר שהוגש כתב אישום חמור בגין הריגה נגד מנהל המכינה, יובל כאהן, והמדריך אביב ברדיצ'ב. האישום בא בין השאר, לאחר מאבק בו פתחו המשפחות להקמת ועדת חקירה ממלכתית בלתי תלויה בראשות שופט בדימוס במטרה למנוע מקרים דומים בעתיד. בין היתר נפגשו ההורים עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט. כשעה לפני העצרת, פנה ראש הממשלה נתניהו להורים השכולים וחזר על הבטחתו מלפני הבחירות שיקים ועדת בדיקה שתחקור את הסיבות שהובילו לאסון הכבד. "עם כינונה של הממשלה החדשה יקודמו ההליכים להקמת ועדת בדיקה", נמסר ממשרד ראש הממשלה.

יעל כהן, אימה של רומי שנהרגה אף היא בשיטפון, מחתה אף היא על הסחבת בהקמת ועדת החקירה. "באסון הזה ראינו ואנו רואים בכל יום, שהמנהיגות של הדור שלנו כשלה בהצבת ערכים אלו במרכז השיח הציבורי, אבל הרוח שלכם, יכולה להפוך עולמות. בשבילי העצרת הזו, היא תפילה, בואו נבקש אהבה במקום גאווה".

עצרת שנה לאסון צפית, תל אביב 24.04.2019. צילום מסך
"נהרגו בגלל טבע האדם". עצרת הזיכרון, הערב/צילום מסך

זמן קצר לפני הטקס, התקיימו במקום מעגלי שיח בנושאי מנהיגות בשיתוף הקהל הרחב. "הגענו לכאן הערב כדי לזכור ולהזכיר ולתת אהבה", אמרה דורית ברהום, אמה של מעין שנספתה באסון. על השנה שעברה על המשפחה מאז האסון סיפרה: "בשנה הזאת הבאנו שהבעיה היא לא רק במכינת בני ציון אלא בעיה נרחבת, בבני ציון יש בעיות התנהלות חמורות, בעיות של הליכה על הקצה, אבל הבנו ככל שחקרנו, שיש בעיות בהרבה מכינות שלא שמים לב לבטיחות ולא לוקחים אחריות".

ברהום הוסיפה למתוח ביקורת נגד מפקחי משרד החינוך והביטחון. "מנסים להתנער מאחריות, לכן אנחנו דורשים להקים ועדת חקירה חיצונית שתחקור את הנסיבות לאסון, ולא איזה ועידה הסדרה", הסבירה. "באשר למכינת בני ציון, אני חושבת שמוסד כזה שלקח את החיים של 10 משפחות ואלפי קרובי וחברים לא ראוי לחנך נערים ונערות, אין להם את היכולת, אין להם את הזכות הזאת. תחת המכינה האת צמחה תרבות של אגו מנופח ויהירות של 'אני יותר חזק מהטבע'". בתשובה לשאלה מה תאמר לצעיר שרוצה להשתלב במכינה קדם צבאית אמרה, "אני לא נגד מכינות, המפעל הזה מפעל ערכי אבל חייבים לפקח עליו ולהגביל אותו וצריך להיות שקוף בו".

במהלך האסון המדובר, חניכי המכינה יצאו בהנחיית האחראים מטעמה לטיול באזור זאת חרף סכנת השיטפון וההתרעות מפניו. עשרת החניכים נסחפו בזרם ונהרגו, בעוד אחרים הספיקו להינצל בדרך לא דרך ונותרו חבולים ופצועים. בין ההרוגים: גלי בללי, עדי רענן, אלה אור, אגם לוי, מעיין ברהום, יעל סדן, רומי כהן, שני שמיר, אילן בר שלום וצור אלפי. חלק מההרוגים - תלמידי מכינה, ואחרים תלמידים שהיו צפויים להתחיל ללמוד במכינה בשנת הלימודים הקרובה.

עצרת שנה לאסון צפית, תל אביב 24.04.2019. צילום מסך
כיכר הבימה, הערב/צילום מסך
עצרת לאסון נחל צפית, תל אביב 24.04.2019. צילום מסך
מעגלי שיח בנושאי מנהיגות לקראת העצרת, הערב/צילום מסך

"כל השנה הזאת לא קלה", סיפר איציק אור, אביה של אלה אור שנהרגה באסון. "מחמם את הלב שניצולים התארגנו והחליטו לעשות עצרת זכרון לעילוי נשמת עשרת הילדים שנספו באסון הנורא הזה, מקווים שעם ישראל יגיע לכאן וייתן לנו אהבה ויתמוך במאבק שלנו". במהלך נאומו בטקס, הוסיף אור: "משרדי החינוך והביטחון חטאו בכך שלא פיקחו על המכינות במשך עשור מרגע חקיקת חוק המכינות. אותם אנשים שלא פקיחו, ובכך הובילו למותם של ילדינו, יושבים עד היום באותם תפקידים במשרד החינוך, והם יגרמו לאסונות נוספים" .

מאיה ווינברג חברתה של מעין ברהום, ושרי קורץ חברתה של אלה אור, ואחת מניצולות האסון, נמנות אף הן עם מארגני האירוע. "אני חושבת שלא יישמו שום לקח מהאסון", אמרה ווינברג. "עובדה שעדיין לא כמה ועדת חקירה, לא באמת מנסים איזשהו שינוי, אם תוקם ועדת חקירה נבין שבאמת למדנו מהאסון".

אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה. --, מערכת וואלה! NEWS
אילן בר שלום, הרוגה באסון השיטפון בערבה/מערכת וואלה! NEWS, --

"לא הייתי אופטימית לרגע בשנה הזאת", הוסיפה ווינברג. "לא ידעתי שאפשר להרגיש דברים כאלה, עד שזה קרה, איבדתי את האמון בעולם המכינות, בתחילת השנה זה היה מאוד קשה לדרוך במכינה, לא ידעתי מה עומד לקרות, פחדתי, רק כשהגעתי למכינה שלי הביטחון חזר אליי".

שרי, שציינה כי בחרה להמשיך את לימודיה במכינה למרות האסון, רואה שינוי בשטחה. "פועלים לשנות את אורח החיים של המכינה, זה נורא טרי, זה קרה לפני שנה", הסבירה. עם זאת הוסיפה כי "עד שלא תוקם ועד חקירה לא יוכלו להפיק את הלקח מהאסון הזה. זאת הייתה שנה מאוד מורכבת, גם מבחינת החלמה מהפציעה וגם בניסון לעכל שזה משהו ממש לא אפשרי, שאיבדת חברה, זאת היתה שנה מאוד קשה".

(עדכון ראשון: 19:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully