וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במאבק על תקציב להיערכות מול איראן: כוכבי יכנס אלופים במיל' למחרת הבחירות

9.3.2021 / 9:55

הרמטכ"ל יכנס בכירים לשעבר בצבא, ברקע העימות המתמשך על תקציב צה"ל מול האוצר. מועד המפגש מצביע על לחץ מצד כוכבי ושאיפה להשפיע על קבלת ההחלטות בממשלה הבאה, אך בצה"ל טוענים: דווקא הקדמת המפגש הייתה מתפרשת כהתערבות פוליטית

בווידאו: הרמטכ"ל מתייחס להתבססות האיראנית בסוריה/צילום: INSS

הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט לכנס פורום של אלופים במילואים למחרת הבחירות לכנסת, ב-24 במרץ, כדי לרתום אותם למאבק על תוספת תקציב לצבא עבור היערכות להתמודדות מול איראן, ברקע החשש מקיצוץ תקציבי. מועד המפגש מצביע על שאיפה להשפיע על קבלת ההחלטות בממשלה הבאה, אך גורמים בצה"ל דוחים טענה זו, והסבירו כי המפגש תוזמן למועד זה דווקא כדי להימנע מטענות על התערבות פוליטית במערכת הבחירות שיביכו את צה"ל.

לפי גורמי ביטחון, הרמטכ"ל לחוץ מאוד מסוגיות בתקציב הצבא. ההחלטה שלא לאשר תקציב מדינה, ובכך לא לאשר לצה"ל תקציב רב-שנתי, פוגעת מאוד ביכולת של הצבא לתכנן את הפעילות לשנים הבאות. לא פחות מכך, כוכבי אינו מרוצה מכך שמשרד האוצר מתנגד נחרצות לאשר תוספת של 3-2 מיליארד שקלים לצורך היערכות הצבא ופרויקטים מיוחדים בנושא איראן.

תת-אלוף י׳ נכנס לתפקידו כמפקד יחידה 8200 באגף המודיעין במקומו של תת-אלוף א׳ , הרמטכ"ל כוכבי העניק ליחידה אות הערכה. דובר צה"ל
לחוץ מאוד בנוגע לתקציב הצבא. כוכבי/דובר צה"ל

בשיחות סגורות אמר הרמטכ"ל כי מאז שנת 2015, ערב חתימת הסכם הגרעין, צה"ל הפסיק להשקיע תקציבית ברמת המוכנות הגבוהה, שהייתה קיימת עד אז. בראייתו של כוכבי, נכון להשקיע את אותם מיליארדים בהעלאת רמת המוכנות והכשירות לתרחישים מול איראן, ובסיום התהליך לשמר זאת בתקציב נמוך בהרבה. שר הביטחון בני גנץ תומר בעמדתו של כוכבי בסוגיה התקציבית, זאת למרות המשבר הכלכלי שפוקד את ישראל בעקבות משבר הקורונה.

מנגד, במשרד האוצר לא רק שמתנגדים לתוספת תקציב בסוגיה האיראנית, אלא דורשים מצה"ל לחתוך תוספות שניתנו לו בשנים האחרונות בהתאם להסכם כחלון-יעלון ובכפוף להתייעלות. בצה"ל טוענים כי במסגרת התייעלות קוצצו כמיליארד שקלים, ובמסגרת זו נסגרו יחידות ונעצרו פרויקטים הנדסיים.

הקרייה 26 ביולי 2017. ראובן קסטרו
השיחה אמורה לרתום את האלופים להפעלת לחץ. הקריה/ראובן קסטרו

הרמטכ"ל צפוי להציג לאלופים סקירה על איומי האזור, בדגש על איראן, ולהסביר מדוע הוא צריך את התוספת התקציבית, בהמשך לנאומו במכון למחקרי ביטחון לאומי. השיחה אמורה לרתום את האלופים להפעלת לחץ, בכדי שהצבא יקבל את התקציב הנדרש ואף למנוע קיצוצים נוספים.

יחד עם זאת, גורמי הביטחון העריכו כי כוכבי לא יוכל לחמוק משאלות בוערות, בהן המענה של צה"ל לגניבות אמצעי הלחימה מהבסיסים, כמו ביחס לחתירה למגע של לוחמי צה"ל במקרים שונים, לרבות המקרה בו הותקף בשבוע שעבר לוחם בחטיבת הקומנדו ונשקו נחטף. האלופים במיל' צפויים לבקש לשמוע ממנו כיצד הוא מתכנן להתמודד עם אותן תופעות, ברקע הביקורת הציבורית, וכיצד הדבר יבוא לידי ביטוי בתהליכי ההכשרה ביחידות הקרביות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully