וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכבי: "חזרה להסכם גרעין עם איראן - דבר רע, מכינים תכנית פעולה"

עודכן לאחרונה: 26.1.2021 / 21:05

בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי, כוכבי התנגד נחרצות לכוונת ממשל ביידן להגיע להסכם עם טהראן. "שוקדים על תכניות אופרטיביות מתאימות לאיום", סיפר, וטען שהסכמי הנורמליזציה החלישו את כוחה ומאפשרים לישראל חופש פעולה. שר החוץ של בחריין: לגבש עמדה מאוחדת מול איראן

בווידאו: הרמטכ"ל מתייחס להתבססות האיראנית בסוריה/צילום: INSS

הרטמכ"ל אביב כוכבי הביע היום (שלישי) התנגדות לחזרה להסכם הגרעין עם איראן מ-2015 או להגעה להסכם דומה. כוכבי סיפר שהנחה את צה"ל להכין תכנית אופרטיבית נגד המדינה ליצירת הרתעה. את הדברים אמר בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), ברקע כוונת ממשל ביידן לחזור לשולחן המשא ומתן עם טהראן. אחריו, הדגיש שר החוץ גבי אשכנזי כי יש לשמור על חשאיות במגעים עם ארצות הברית.

"אם הסכם הגרעין מ-2015 היה מתמשש איראן הייתה יכולה להשיג פצצה, מכיוון שהסכם לא כלל הגבלות שימנעו את זה בסופו", טען. "נכון להיום היא הגדילה את כמו החומר מעבר למותר, פיתחה ומייצרת צנטריפוגות מתקדמות שיאפשרו לזנק ולהסתער לעבר ייצור של פצצה בצווים מהירים של חודשים ואף שבועות".

"ראינו לאחרונה, עם חילופי הממשל, שהאיראנים הודיעו כי הם רוצים לחזור להסכם הקודם. אני מבקש לומר את עמדתי: חזרה להסכם מ-2015, או אפילו אם זה יהיה הסכם דומה עם מספר שיפורים, היא דבר רע ולא נכון. רע מבחינה אופרטיבית ואסטרטגית, מכיוון ששוב יאפשר בסופו ואולי לפני העשרה ופיתוח של יכולות הנשק", הוסיף. "לכן כל דבר הדומה להסכם הוא דבר רע ולא נכון שאסור לאפשר".

הרמטכ"ל אביב כוכבי בכנס INSS- ביטחון לאומי באי סדר עולמי -26 בינואר 2021. ללא, צילום מסך
"נמצאים מודיעינית במקומות רבים". כוכבי, היום/צילום מסך, ללא

בהמשך, אמר כוכבי כי כי לאיראן אין כוונה לעצור את ניסיונות ההתבססות של כוחותיה בסוריה, ברקע דיווחים שונים שעלו בשבועות האחרונים על תקיפות ישראליות במדינה השכנה, והצהיר כי המערכה נגדם תימשך.

לדבריו, הסכמי הנורמליזציה עם מדינות ערב החלישו את אויבי ישראל. "הם נתקלים בקשיים, ואולי הדבר הכי חשוב - אנו לא מזהים כרגע שאף אחד מאויבינו או מהמדינות המקיפות אותנו מתכוון או שוקל ליצור מלחמה או מבצע נרחב כנגד ישראל".

"אויבינו צודקים, אנו נמצאים מודיענית במקומות רבים. מבצעית יש לנו חופש פעולה נרחב בכל רחבי המזרח התיכון", המשיך, "לא מתייחס לזה כמובן מאליו, זה מייצר עמדה אסטרטגית הרבה יותר חזקה".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי חובש מסיכה בשיחה וירטואלית, 01 בספטמבר 2020. רויטרס
"אם ההסכם היה מתממש איראן הייתה יכולה להשיג פצצה". חמינאי/רויטרס

הרמטכ"ל הוסיף כי "כל אויבינו נמצאים בשפל עמוק, גם כלכלית וגם בגלל הקורונה וחוסר אמון עמוק אצל כולם באופן שבו המשטרים שלהם מטפלים בנושא. ישראל וצה"ל מחזקים את הבריתות שלהם לאורך השנים. יש לנו את שיתוף הפעולה החזק ביותר עם ארצות הברית מבחינה אסטרטגית ומבצעית, מגיעים לרמת אינטימיות גבוהה ביותר".

הוא סיפר כי גם היחסים עם מדינות נוספות במגמת שיפור. "גם עם רוסיה יש הבנות ותיאום מבצעי", אמר. "ירדן ומצרים - הידוק וקשרים צבאיים הולכים ומתחזקים. הנורמליזציה יוצרת גל נגד אויבינו, שהיו מבודדים - ועכשיו מבודדים עוד יותר".

כוכבי אמר כי במוקד תשומת הלב של צה"ל עומדים "צבאות טרור", שפועלים בניגוד לדין הבינלאומי. "היום הם כבר עם עשרות אלפי לוחמים מאורגנים בגדודים", ציין. "טרור על שום העובדה שמכוונים באופן ברור ומוצהר את האש שלהם לעבר מדינת ישראל. לא לעבר חיילים וצבא, אבל גם זה. מסלול הרקטות הוא משמעותי ביותר: האנשים גדלו, היקף הרקטות וגם הטווח שהגיע לממדים משמעותיים".

שר החוץ של בחריין: לגבש עמדה מאוחדת מול איראן

בהמשך הכנס, אמר שר החוץ אשכנזי כי יש "לנהל שיח שקט עם ביידן על איראן", והבהיר כי "אסור בשום אופן לנקוט במדיניות לעומתית בתקשורת".

שר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף א-זיאני: אמר בכנס כי הוא מקווה שבעקבות הסכמי הנורמליזציה מדינות האזור יתבטאו בקול אחד בנושאים שמדאיגים אותן כמו הגרעין האיראני, תכנית הטילים של איראן והפעילות החתרנית האיראנית באזור. "אם נבהיר שהרבה מדינות באזור חשות כך ונגבש עמדה מאוחדת תהיה לנו השפעה גדולה יותר במגעים עם ממשל ביידן", הבהיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully