וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

י' העיד שצוותו ירה על אזרחים לשווא בצוק איתן. עכשיו חבריו תובעים דיבה

24.1.2021 / 10:06

שריונרים שלחמו יחד בעזה טוענים כי חברם לצוות שיקר כשסיפר בסרטונים לשוברים שתיקה שערכו תחרויות לפגיעה ברוכבי אופניים ומוניות. העדות הביאה לחקירתם במצ"ח, שהסתיימה ללא הגשת כתב אישום. כעת, הם דורשים את טיהור שמם ומבקשים פיצוי של שניים וחצי מיליון שקלים

השחקן והבמאי מוחמד בכרי והח"כ לשעבר מוחמד ברכה במסיבת עיתונאים בעקבות החלטת בית המשפט לאסור על הקרנה בישראל של הסרט "ג'נין ג'נין", שיצר בכרי, 18 בינואר 2021/באדיבות רפיק בכרי, מתוך עמוד הפייסבוק של עיתון "אלאתחאד"

שריונרים ששירתו יחד במבצע צוק איתן הגישו תביעת דיבה בשבוע שעבר נגד חברם לצוות שמסר עדות לארגון "שוברים שתיקה". לטענתם, הוא תיאר את האירועים בצורה מסולפת ושקרית, באופן שהביא לחקירתם במצ"ח. לתביעה, שגובהה שניים וחצי מיליון שקלים, הצטרף ארגון הימין "עד כאן", והיא מופנית גם נגד שוברים שתיקה עצמם.

עדויותיו של החייל הנתבע י' פורסמו במאי 2015 תחת הכותרת "ככה נלחמנו בעזה ב-2014". עדויות אלו הופיעו בספרון, בסרטונים ובהקראות פומביות באירועים של שוברים שתיקה. בסרטונים, י' מופיע עם פנים מטושטשות, והוא לא נוקב בשמו של הכוח שהיה לצדו. אולם לטענת התובעים, אנשים שמכירים את חבר הצוות י' מסוגלים לזהותו, ומכאן שיש לייחס את האירועים המדוברים גם לשאר חברי הצוות.

גבול רצועת עזה הצפוני, עבודת הביצורים והמכשול, שריון בגבול, מוצבי חמאס. ראובן קסטרו
"כולם ירו פגזים לאן שרצו". גבול רצועת עזה/ראובן קסטרו

באחת העדויות סיפר י' כי לאחר השתלטות על אל-בורייג', מחנה פליטים במרכז הרצועה, הכוח שהוא והתובעים היו חלק ממנו קיבל פקודה לעלות לשורה מולו. "אני זוכר את זה", אמר י', "כל הטנקים עמדו בשורה, אני אישית שאלתי המפקד שלי: 'לאן אנחנו יורים?'. הוא אמר לי: 'תבחר לאן שבא לך'. וגם אחר כך בשיחות עם שאר החבר'ה, כל אחד בעצם בחר את המטרה שלו, והוא קרא לזה בקשר, 'בוקר טוב אל-בורייג'. כולם ירו פגזים לאן שהם רצו מן הסתם, ואף אחד לא ירה עלינו לא לפני, לא אחרי, לא במהלך".

לטענת התובעים מדובר בתיאור מסולף לחלוטין של המאורע. "י' 'שכח' לספר, הן בעדותו אצל שוברים שתיקה והן בריאיונות שנתן לכלי התקשורת, כי הירי אירע לצורך מבצעי לאור מידע מודיעני ספציפי על חוליות נ"ט, וכן שאל-בורייג' הינו מחנה חמאס גדול מאוד", סיפרו. "חלוקת המטרות בוצעה לאחר קבלת מידע מודיעיני ואושרה על ידי גורמי הפיקוד הבכירים של הגדוד".

"אתה תותחן, בוא נראה אם אתה גבר"

כחלק מעדותו תיאר י' כיצד צוות הטנק עודד אותו לנסות לפגוע במונית פלסטינית. "התחילה מן תחרות: אתה תותחן, בוא נראה אם אתה גבר, בוא נראה אם אתה מצליח לפגוע ברכב נוסע. מצאתי מונית וניסיתי לירות פגז, לא הצלחתי. עלו עוד שני רכבים, ניסיתי עוד פגז או שניים ולא הצלחתי. אז עברנו למקלע כבד".

גבול רצועת עזה הצפוני, עבודת הביצורים והמכשול, שריון בגבול, מוצבי חמאס. ראובן קסטרו
מחלוקת על התרחשות הדברים. גבול רצועת עזה/ראובן קסטרו

י' המשיך וסיפר כי "מקלע כבד לא הצלחנו כמה פעמים גם על מכוניות, עד שפתאום ראיתי רוכב אופניים שסתם מדווש לו בכיף, אמרתי יאללה אותו אני מוריד. מצאתי את הטווח כיוונתי ולא פגעתי, פגע קצת מלפניו. פתאום הוא התחיל לדווש במהירות פסיכית, וכל הצוות התחיל להיקרע מצחוק. דיברתי על זה עם עוד תותחנים ומסתבר שזו היתה מין תחרות כזו בין כל מיני אנשים. בואו נראה אם התותחן הזה פוגע ברכב, או התותחן הזה פוגע ברכב".

חברי צוות הטנק של י', המיוצגים על ידי עורכי הדין רון לוינטל וצור פלק, טוענים כי תיאור זה חוטא למציאות. "צוות הטנק הוצב למשימת חיפוי על כוח אחר של הגדוד", נכתב בתביעה. "במהלך משימתו, הוטל על צוות הטנק לירות פגז לעבר בית חשוד. צוות הטנק שזיהה רוכב אופניים שהתקרב למרחק של כמה מאות מטרים מהבית, ירה ירי אזהרה למרחק של למעלה ממאה מטרים מרוכב האופניים בכדי להרחיקו, ולאחר מכן ירה פגז לעבר הבית. במהלך כל האירוע לא נשקפה כל סכנה לרוכב האופניים ולא בוצע כל ירי שמטרתו פגיעה ברוכב האופניים או בכל אדם אחר". בנוסף, נקראו התובעים לחקירות במצ"ח בגין העדויות, אולם אלו נסגרו ללא הגשת כתבי אישום כנגדם.

לוחמי חטיבת שריון 188 באימון - צה"ל בדקה 2017. דובר צה"ל
התובעים נקראו לחקירות מצ"ח/דובר צה"ל

מקרה דומה ניתן לראות לאחרונה אחרי שהורה בית המשפט המחוזי מרכז לאסור על הקרנת סרטו של מוחמד בכרי "ג'נין ג'נין", מפני שקבע כי הוא מהווה לשון הרע. זאת בעקבות הופעת פניו של אחד הקצינים במשך מספר שניות. יוצר הסרט בכרי כבר נתבע בעבר על ידי קבוצת חיילים שהשתתפה במבצע בג'נין, אולם תביעתם נדחתה משום שהחוק לא מאפשר לתבוע בגין לשון הרע של קבוצה, אלא רק של אדם ספציפי.

משוברים שתיקה נמסר כי "אנחנו שמחים לראות שיש דיון מחודש בעדויות הלוחמים הקשות והחשובות שפרסמנו, גם אם המטרה היא לנגח אותנו. זהו תפקידנו - להציב מראה ולעורר דיון בחברה הישראלית בדבר השליטה הצבאית שלנו על מיליוני בני אדם חסרי זכויות. לענייננו: בדיוק בגלל מסעות רדיפה מעין אלו ניהלנו מאבק איתנים על מנת לא לחשוף את שמות העדים שלנו, זהו עיקרון מנחה בפעילותינו ונמשיך לשמור על החיילים שבוחרים לשבור שתיקה. אנו שמחים לראות שהפרטים שניתנו למצ"ח מאשרים את קיומם של אירועים שחשפנו בעדויות שפירסמנו. טבעי שגרסה הניתנת בחקירה ולאחר ייעוץ משפטי תהיה שונה במידת מה מזו הניתנת מרצון חופשי, אלא שגם כאן - כשבוחנים לעומק את ההבדלים, נדמה שהעדויות כלל לא הופרכו אלא שהאירועים כולם אכן התרחשו ורק קיבלו פרשנות שונה ומעטפת של זהירות משפטית".

עוד נמסר מהארגון כי "לעניין תביעת הדיבה של "עד כאן": מדובר בעוד הליך משפטי מופרך שהוא לא יותר מתעלול יח"צ תוך שימוש נבזי בתביעה יזומה נגד לוחמי צה"ל. בעוד שאנו נאבקים על הזכות של החיילים לשמור על פרטיות זהותם, "עד כאן" וגורמי ימין שונים פועלים במטרה לאיים על חיילים ולוחמים שלא יעיזו לדבר על המציאות אותה חוו בשטחים. אנחנו עומדים מאחורי העדויות והעדים האמיצים שבוחרים לחשוף את המציאות הקשה בה לקחו חלק ונחושים להמשיך לפעול ללא מורא - עד לסיום הכיבוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully