וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני: תקיפת האונייה במפרץ - תגובה איראנית לפעולה חשאית ישראלית

8.3.2021 / 12:59

בכיר במערכת הביטחון דחה טענות לפיהן התקיפה שבוצעה נגד האונייה הישראלית בסוף החודש שעבר הייתה נקמה על חיסול סולימאני ופחריזאדה, וסבר כי במשמרות המהפכה עוד מתכוונים להגיב. "מפקד כוח קודס דוחף לנקמה מהדהדת אך כזו שלא תגבה מחיר ישיר"

בווידאו: תיעוד ממל"ט איראני של הספינה בבעלות הישראלית שנפגעה מפיצוץ במפרץ עומאן/רשת אל-מיאדין

תקיפת האונייה בבעלות ישראלית במפרץ עומאן על ידי איראן התבצעה בתגובה לפעולה חשאית ישראלית - כך אמר היום (ראשון) גורם ביטחוני בכיר, ודחה הערכות קודמות לסיבת התקיפה. אותו גורם הסביר כי בניגוד לטענות שנשמעו בעבר, הפיצוץ באונייה הליוס ריי לא התבצע בתגובה לחיסולם של מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סולימאני ומדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה.

הגורם אמר כי בשנה האחרונה היו ניסיונות של איראן לבצע פיגועים נגד אינטרסים ישראלים, אך הם שובשו על ידי ישראל. אחד המקרים הבולטים היה הפיצוץ סמוך לשגרירות ישראל בניו דלהי שבהודו, שלדבריו נכשל, ובעקבות החשש של מתכנניו כי ייחסו את הפעולה לאיראן - בטהראן לא לקחו אחריות.

ספינת המטען הליוס ריי, בבעלות ישראלית שנפגעה מפיצוץ, עוגנת בדובאי,  28 בפברואר 2021. Kamran Jebreili, AP
בקהילת המודיעין הישראלית נותרים דרוכים. הליוס ריי עוגנת בדובאי/AP, Kamran Jebreili

ואולם, לפי הערכות בקהילת המודיעין, כוח קודס של משמרות המהפכה עדיין מתכנן לנקום את חיסול הבכירים, כאשר מותו של מדען הגרעין מיוחס לישראל לפי דיווחים זרים. בעקבות המידע, בקהילת המודיעין הישראלית נותרים דרוכים בעניין.

עוד בוואלה!

משמרות המהפכה: סיכלנו ניסיון לחטוף מטוס נוסעים מאיראן למפרץ

לכתבה המלאה
עצרת לציון שנה לחיסול של קאסם סולימאני בצנעא, תימן, 2 בינואר 2021. רויטרס
מבקשים נקמה. שלט עם תמונתו של סולימאני בעצרת ציון שנה למותו/רויטרס

"יש כעס עצום של מפקדים בכירים ובהם של אסמאעיל קאני על חיסול סולימאני. כעס כמעט בלתי נשלט", אמר גורם בכיר נוסף במערכת הביטחון. לדבריו, האובדן של סולימאני ממשיך ללוות את הכוחות ומאחר ואין לו תחליף, חסרונו מורגש היטב בשגרת היום יום והחלל שנותר הוא ברור. עוד הוא הדגיש כי קאני הוא בין אלו שדוחפים לנקמה, ולבצע אותה באופן כזה שתהדהד, אך לא תגבה מהם מחיר ישיר.

גורם ביטחוני אחר תיאר את אופן הפעולה של סולימאני, שלדבריו החזיק ברשימה אישית שכללה את מכלול המהלכים, ההתארגנויות, האישים וחלוקה לאזורים גיאוגרפיים - וכמה כסף חייבים לכל גורם וגורם בשטח. "גדולתו היתה בקרבה למנהיג העליון חמינאי", הסביר, "הוא היה מקיש בדלת הלשכה שלו ללא התראה, מסוגל לשבת עמו לרבע שעה כדי לדון על תהליך מסוים ולקבל ממנו אישור מתאים לכך. אין לו תחליף ולכן המכה היא גדולה מבחינת האיראנים".

מפה המפרץ הפרסי. ShutterStock
מפה המפרץ הפרסי/ShutterStock

עדיין לא ברור כיצד הספינה נפגעה, אך לפי ההערכות ייתכן שהוצמדו אליה מטענים מגנטיים כמו אלו שפגעו בכמה מכליות נפט במפרץ בקיץ 2019. אתמול, רשת אל-מיאדין פרסמה תיעוד ממל"ט איראני של הספינה. לפי הרשת הלבנונית המקורבת לאיראן, התיעוד מוכיח כי הפיצוץ לא נגרם על ידי גורם חיצוני אלא היה ממשהו פנימי.

איראן דוחה את הטענות שהשמיעו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ובכירים אחרים בישראל ולפיהם היא אחראית לפגיעה בספינה של חברת ""ריי ספנות" שהייתה בדרכה מערב הסעודית למזרח. גורם איראני שצוטט על ידי רשת אל-מיאדין חזר על ההכחשה ואמר כי טהראן לא הייתה מעורבת בפגיעה בכלי השיט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully