וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: איראן תקפה את האונייה; בטהראן מכחישים: "ביטחון המפרץ חשוב לנו"

1.3.2021 / 9:50

ראש הממשלה האשים את טהראן במתקפה על הספינה מול חופי עומאן ואמר כי "זו אכן פעולה של איראן, זה ברור". במשרד החוץ של איראן הכחישו את הדברים, ואמרו כי נתניהו מנצל את נושא הגרעין לצרכים פנימיים

בווידאו: ספינת "הליוס ריי" שנפגעה מפיצוץ במפרץ עומאן/צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) כי איראן אחראית לתקיפת הספינה שבבעלות ישראלית במפרץ עומאן, אך בטהראן דחו זאת. נתניהו אמר בריאיון לרשת ב' כי איראן "היא האויבת הגדולה ביותר של ישראל ואנחנו מכים בה בכל האזור. לא יהיה לאיראנים נשק גרעיני - עם או בלי הסכם. את זה אמרתי גם לידידי ביידן".

בטהראן, דובר משרד החוץ התנער מהמתקפה. "הביטחון במפרץ הפרסי הוא בעל חשיבות אדירה לאיראן", אמר הדובר. הוא אף אמר כי הטענות של נתניהו ולפיהן איראן רוצה לפתח נשק גרעיני נועדו ל"צרכים פנימיים" לקראת הבחירות בהמשך החודש.

הדברים של נתניהו הוקלטו לפני התקיפה בסוריה הלילה, שיוחסה לישראל. לפי דיווחים שונים, הותקפו מטרות איראניות בתגובה לפגיעה בספינה. בישראל סירבו להגיב.

ספינת המטען הליוס ריי, בבעלות ישראלית שנפגעה מפיצוץ, עוגנת בדובאי,  28 בפברואר 2021. Kamran Jebreili, AP
האונייה הליוס ריי עוגנת בדובאי/AP, Kamran Jebreili

ההתקפה על הספינה הליוס ריי השייכת לחברת "ריי שיפינג", שנמצאת בבעלותו של איש העסקים רמי אונגר, התרחשה ביום חמישי. הספינה, ששטה תחת דגל איי בהאמה, הייתה בדרך לסינגפור מהעיר דמאם שבערב הסעודית, והיא נאלצה לשוב על עקבותיה ועתה עוברת בדיקות בדובאי. לא היו נפגעים באירוע, ולפי דיווחים הפיצוץ גרם לארבעה חורים בספינה, שניים בכל צד.

לצד ראש הממשלה, גם שר הביטחון בני גנץ העריך כי איראן עודמת מאחורי הפיצוץ בספינה.הוא הסביר כי הקרבה בין מקום האירוע לרפובליקה האסלאמית מעלה חשש כי היא זו שאחראית לתקיפה, אך הוסיף כי החקירה עדיין לא הסתיימה. "צריך להמשיך לחקור", הדגיש. "האיראנים מחפשים לפגוע בישראלים ובתשתית ישראלית. הסמיכות לאיראן מביא את ההערכה שיש סבירות שמדובר ביוזמה איראנית. מחויבים להמשיך לבדוק", אמר גנץ.

מפה המפרץ הפרסי. ShutterStock
מפת אזור התקיפה במפרץ/ShutterStock

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי ההתקפה הנוכחית היית רק איתות מצד איראן וכי טהראן מתכננת פיגועים נוספים נגד כלי שיט ישראלים. לדברי גורמים, יש התראות על פיגועים איראניים בים האדום ובמפרץ הפרסי נגד כלי שיט של ישראל שמטרתם לפגוע באינטרסים ישראליים.

לדברי גורמים ביטחוניים, האחראים לפיגוע הם כוחות הזרוע הימית של משמרות המהפכה, שביקשו לנקום את חיסולם של הבכירים האיראנים קאסם סולימאני ומוחסן פחריזאדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully