וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליארדי שקלים למורים מחליפים: הבעיות במתווה הארכת הלימודים של נתניהו

רה"מ, גלנט וכץ מסרו "עדכון חשוב" בנושא המשך החינוך עד סוף יולי, אך התכנית המתגבשת עלולה להיתקל בלא מעט אתגרים. התקציב למתווה יצטרך לעבור את אישור הממשלה, ומקור הכסף אינו ידוע. גם הגעתם של תלמידים וצוותי ההוראה, שלא הוגדרה כחובה, מוטלת בספק

בווידאו: חצי מיליון תלמידים שבים ללימודים/צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: רוני כנפו, יותם רונן

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב גלנט ושר האוצר ישראל כץ מסרו בתחילת השבוע עדכון לציבור, בו פירטו בעניין התוכנית להמשך פתיחת מערכת החינוך. התוכנית שהוצגה במסיבת העיתונאים כללה מתווה להחזרת כלל התלמידים לבתי הספר עוד השבוע, והארכת שנת הלימודים עד סוף חודש יולי. אולם, החלק הראשון של התוכנית כבר לא יקרה, ותלמידי כיתות ז'-י' יחזרו ללימודים רק ביום ראשון, ולגבי החלק השני - הדרך ליישומו עוד ארוכה ומסועפת.

מדובר אומנם בצעד מבורך - להשלים את הפערים הלימודיים שצברו תלמידי בתי הספר בכל הגילים במהלך השנה האחרונה, אך ישנם לא מעט קשיים בהם עלולה להיתקל התוכנית בטרם יישומה: החל מאישור תקציבה בממשלת המעבר ועד לשאלה האם בכלל התלמידים יגיעו ללמוד ביולי. מי שצריך להיאבק כדי לקדם את התוכנית הוא שר החינוך יואב גלנט, ובשביל זה הוא יצטרך את ראש הממשלה לצידו.

חזרה ללימודים בבית ספר בלפור ת"א , 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
ימשיכו להגיע בקיץ? בית ספר בלפור בת"א/ראובן קסטרו

מהם פרטי התוכנית?

ממעט הפרטים שידועים על התוכנית מדובר בלימודים במשך חמישה ימים בשבוע, לאורך חמש שעות בכל יום - החל מהגן ועד לכיתות י"א, כאשר הכוונה היא לתגבר את לימודי הליבה - מתמטיקה, אנגלית ושפה. תלמידי כיתות י"ב לא ייכללו בגלל ההכנות למבחני הבגרות. הצוותים המקצועיים של משרד החינוך כבר החלו לעבוד על התכנים הפדגוגיים של התוכנית. זאת, על ידי מיפוי הפערים הפדגוגיים שנוצרו במהלך השנה באמצעות בתי הספר ממחוזות שונים.

עוד בוואלה!

תלמידים נגד הארכת שנת הלימודים: שעת התיקון עברה, נדרש פתרון לעתיד

לכתבה המלאה

האם התלמידים יגיעו ללמוד?

מועצת התלמידים הודיעה אמש כי היא מתנגדת להמשך הלימודים בחודש יולי, וזאת לטענתם כי התלמידים זקוקים לימי החופש הגדול לאחר שנת הלימודים הקשה שהייתה להם בזום. על פי הצהרות ארגוני המורים, תעודות סוף השנה יחולקו ביוני, כך שספק אם כל תלמידי השכבות הגבוהות יגיעו ללימודים מתוך רצונם החופשי, אחרי שכבר קיבלו את המסמך המאשר את סיום לימודם לאותה שנה.

רה"מ נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת 28 בפברואר 2021. קובי גדעון / לע"מ, אתר רשמי
הדרך עוד ארוכה. גלנט, נתניהו וכץ בהכרזה על תכנית הלימודים. ראשון/אתר רשמי, קובי גדעון / לע"מ

כמו כן, ניתן להניח גם כי תכנית החזרה המקיפה, שנרקמה ללא התייעצות עם ארגוני המורים והמנהלים, תהפוך לתוכנית קטנה יותר וישימה יותר - רק עבור השכבות הנמוכות. זאת, בדומה למה שהיה בקיץ שעבר - "בתי הספר של החופש הגדול" - קייטנות לילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ד'.

האם התוכנית תאושר בממשלה?

תקציב התוכנית המוערך בכשניים-שלושה מיליארד שקלים צריך לעבור את אישור הממשלה. בינתיים, שרי החינוך והבריאות הונחו לגבש את המתווה יחד עם כל הגורמים הרלוונטיים, אך תאריך לדיון בממשלה טרם נקבע, ומסתמן כי זאת לא הולכת להיות משימה פשוטה.

עם פרסום התוכנית, שר הביטחון בני גנץ הוציא הודעה שמדובר ב"קמפיין בחירות" של נתניהו והגדיר אותה כ"פייק תוכנית מאולתרת ומביכה".

משרד משרד האוצר בירושלים. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
לא היו שותפים לגיבוש התכנית. משרד האוצר בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

ככל הנראה, טרם אישורה, התוכנית תצטרך לקבל את אישור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, וכיוון שמדובר בממשלת מעבר ותקופת בחירות לא בטוח שהדבר יקרה במהירות. למרות הקשיים, שר החינוך ינסה בכל זאת להעביר את התוכנית עד הבחירות. אם התוכנית לא תאשור עד אז, צפויים קשיים באישורה במועד מאוחר יותר, כי ייתכן ולשר החינוך הבא יהיו תוכנית אחרות עבור תלמידי ישראל.

מהיכן יגיע הכסף?

אנשי משרד האוצר לא היו שותפים לגיבוש התוכנית ועודכנו רק ביום ההודעה לציבור על פרטיה. בשל כך, בשלב זה עדיין לא ברור מה תהיה העלות המדויקת של התוכנית, והדבר תלוי בכמה משתנים לא ידועים, כמו למשל האם הלימודים יהיו בקפסולות או לא, וכמה מהתלמידים יגיעו ללימודים. לכן בשלב ראשון, אנשי משרד האוצר צריכים לעשות עבודת מטה מקיפה על התוכנית עם אנשי משרד החינוך.

לצורך מימון התוכנית כוונת משרד האוצר היא ככל הנראה לפתוח קופסת קורונה נוספת, ומדובר בצעד שלוקח זמן היות וכנראה יהיה לכך צורך באישור הכנסת.

האם המורים יגיעו ללמד?

בעת ההכרזה על התוכנית הכריז ראש הממשלה כי המורים שיבואו ללמד יקבלו שכר נוסף. למרות זאת, בהסתדרות המורים מתנגדים לתוכנית וטוענים שהמורים שחוקים אחרי שנת הלימודים האחרונה. עמדתו של יו"ר ארגון המורים מעט יותר פושרת, והוא אף קרא למורים להירתם למשימה.

יש להניח, ששיעור נמוך מאוד של המורים יגיעו ללמד ביולי - אלה שזקוקים להשלמת הכנסה. את היתר יצטרכו לגייס - ומי שיהיה אחראי על זה אלה הרשויות המקומיות, שיגייסו לצורך המשימה סטודנטים להוראה, אנשי השירות הלאומי ועוד. כך שכבר ניתן להניח שרמת ההוראה תהיה נמוכה יותר מרמת בתי הספר הרגילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully