וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי ערים על פתיחת כיתות ז'-י': לא מכריחים מורים, קוראים לשתף פעולה

אחרי החלטת העיריות להחזיר את הלימודים בחטיבות הביניים, ראשי רשויות אומרים כי הם יגבו את המורים שיחליטו ללמד, במהלך המנוגד לחוק. במשרד החינוך ממתינים להוראות הממשלה בעניין, וממתינים עם תגובה רשמית. "הנפש של ילדים נפגעת, לא מחכים לממשלה"

בווידאו: במחאה על אי חזרתם לבית הספר תלמידי כיתות ז'-י' לומדים בקניון/צילום: רוני כנפו

ראשי רשויות מפורום ה-15, שהודיע הערב (ראשון) על פתיחת הלימודים לכיתות ז'-י' החל מיום רביעי, לפני המועד שקבעה הממשלה, קוראים לצוותי ההוראה לשתף פעולה עם החלטתם אך מדגישים כי היא אינה מחייבת.

מתווה הפתיחה שגיבשו הרשויות אמנם זכה לתמיכה גורפת מארגון מנהלי בתי הספר, וגם לא צפויה לו התנגדות מצד המורים - אלא שההחלטה לפתוח את מערכת החינוך ללא אישור הממשלה היא מנוגדת לחוק. זאת, חרף השיח הנרחב שעסק בהעברת הסמכויות בנושא החינוך לראשי הערים.

במצב הנוכחי הדבר שיכריע בנושא הוא מידת הנכונות של אנשי ההוראה לשתף פעולה עם ראשי הערים ולהגיע ללמד בניגוד להנחיות הממשלה. במקרה כזה, באופן תיאורטי, המורים עלולים להיקנס על ידי משרד החינוך ולא לקבל שכר עבור הימים האלה, בהם הם אמורים להמשיך ללמד מרחוק. ראשי הערים הבהירו במכתבם כי ייתנו גיבוי מלא למורים שיבחרו להגיע ללמד בניגוד להנחיות הממשלה.

תלמידים חוזרים ללימודים, חטיבת ביניים השרון, רעננה, 6 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"בוא נראה אם משרד החינוך יעמוד לצידנו". תלמידות חטיבת ביניים בבית ספר/ראובן קסטרו

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, התייחס לדחיית פתיחת הלימודים לכיתות ז'-י' כהפליה שיש לשים לה סוף. "אנחנו חושבים שיש פגיעה עצומה בנפש של הילדים, לא הגיוני שהילדים בכיתות ז'-י' כל כך הרבה זמן לא יהיו במערכת החינוך. אין שום סיבה להפליה הזאת, ובטח כשאנחנו רואים את הקניונים הומי אדם ואת כל המרכזים הומי אדם", אמר קינסטליך.

בתשובה לשאלה האם תהיה הסכמה מצד המורים ללמד לפי המתווה כבר מיום רביעי הקרוב, קינסטליך השיב: "אנחנו לא מכריחים לא את המורים ולא את המנהלים. יש צוותי הוראה מצוינים ואנחנו קוראים להם לבוא ולשתף איתנו פעולה. אנחנו ניתן להם את כל הגיבוי האפשרי על מנת שהם יוכלו לעשות את זה".

לדבריו, "אנחנו ראינו את תגובת ארגון המנהלים שהם בעד, וגם לא שמענו שהסתדרות המורים מתנגדת. גם משרד החינוך בעצמו אומר שחייבים לפתוח את כל מערכת החינוך במלואה, אז בוא נראה אם משרד החינוך יעמוד לצידנו".

עוד אמר קינסטליך כי "הנפש של הילדים האלה נפגעת וזה הזמן שלנו, של פורום ה-15 שמייצג כמעט 50% ממדינת ישראל, לבוא ולהגיד את האמירה שלנו. בסופו של יום הרשויות המקומיות הן אלה שהלכה למעשה מטפלים בקורונה בשטח. תסמכו עלינו, אנחנו יודעים מה נכון ומה צריך לעשות".

עוד בוואלה!

היעד: 95% התחסנות בשבוע. המבצע שיהפוך ערים שלמות למחוסנות יוצא לדרך

לכתבה המלאה

המתווה לפתיחת כיתות ז'-י' ברשויות המקומיות:

  • התלמידים יגיעו לבית הספר לכל הפחות פעמיים בשבוע
  • אין הכרח ללמד את כלל מקצועות הלימוד בבית הספר
  • ניתן יהיה ללמד במשמרות
  • ניתן לשלב בין למידה בכיתה למרחבים חוץ-כיתתיים
  • אופן חידוש הלימודים בבית הספר ייעשה לפי שיקול דעת המנהלים

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, הצטרף לעמדתו של ראש העיר ראשון לציון וטען כי המסגרת הבית ספרית בטוחה יותר מהרחוב. "אין שום הגיון בהשארת שכבות ז'-י' בבית, בוודאי שלא בערים עם נתוני תחלואה נמוכים", אמר קוניק. "זו החלטה פוליטית שהציבור לא מקבל אותה, החלטה שהיא מעילה באמון הציבור ופגיעה קשה בעתיד הילדים, בנפשם הצעירה, וכל זאת רק בכדי להשאיר את השליטה בידי הממשלה, במקום להעבירה נקודתית לכל רשות מקומית".

ראש העיר הוסיף כי "בבית הספר הילדים יותר בטוחים כרגע, בחוץ, כי כשהכול פתוח הם מסתובבים גם כך בקבוצות גדולות, לרוב בשעות הלילה, כך שמעבר לבטלה והשוטטות המדאיגה, הם גם בסכנת הדבקות יותר גבוהה מאשר בבית הספר בו ילמדו בקבוצות קטנות".

הפגנה מחוץ לשימוע של  מנכ"ל הריאלי במשרד החינוך, 28 בינואר 2021. יואב איתיאל
במשרד מחכים להוראת הממשלה. הפגנה מול בניין משרד החינוך/יואב איתיאל

גם ראש עיריית רמת-גן, כרמל שאמה הכהן, הביע תמיכה בהחלטה ואמר כי הדבר תלוי במנהלי המוסדות. "אנחנו לא מחכים יותר לממשלה. עד לפעימה הבאה הם ילמדו יומיים עד שלושה בשבוע, בעיקר מקצועות ליבה", אמר, "הכל בהתאם לשיקול דעת מנהלי בתי הספר ואילוצי כוח אדם וכמובן התייצבות המורות והמורים לעבודה. להחלטה שותפות כל 15 הערים הגדולות".

הודעת הרשויות מגיעה לאחר שהבוקר שבו ללימודים מעט יותר ממחצית מתלמידי ישראל - ביישובים הירוקים, הצהובים והכתומים הבהירים. כחצי מיליון תלמידים חזרו בעקבות עדכון תכנית הרמזור וההקלות הנוספות במערכת החינוך במסגרת היציאה מהסגר. במסגרת ההקלות הצטרפו תלמידי כיתות ה'-ו' וכיתות י"א-י"ב לילדי הגנים ולתלמידי כיתות א'-ד' ששבו ללימודים בשבוע שעבר, וחזרו מהבוקר לספסל הלימודים ביישובים בהם מותרת למידה פרונטלית.

גלנט: ראשי הערים אינם יכולים לפתוח על דעת עצמם

במשרד החינוך טרם הגיבו להודעת הפורום, בו נכללות הערים תל אביב, אשדוד, באר שבע, גבעתיים, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, כפר סבא, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות, רמת גן ורעננה. הסיבה לכך היא כי במשרד ממתינים קודם להוראות הממשלה בעניין.

שר החינוך, יואב גלנט, התייחס לנושא ואמר בריאיון לחדשות 13 כי כל עוד אין החלטת ממשלה בנושא - ראשי הערים לא יכולים לפתוח את מערכת החינוך. לדבריו, זאת כיוון שמי שמעסיק את המורים היא מדינת ישראל, דרך משרד החינוך, והוא אינו מאמין כי הם יעברו על החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully