וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים רפובליקנים לשעבר שוקלים הקמת מפלגה חדשה בגלל טראמפ

11.2.2021 / 19:18

נבחרי ציבור, חברי ממשלי רייגן, בוש וטראמפ ויועצים נוספים קיימו שיחת זום כחלק ממגעים ראשוניים להתפצלות מהמפלגה הרפובליקנית שבה ממשיך הנשיא לשעבר לשלוט. בין היתר, הם שוקלים לתמוך במועמדים שמרנים מתונים במרוצים שונים, ואפילו בדמוקרטים

בווידאו: סרטוני אבטחה מהמהומות בקפיטול שהוצגו במשפט ההדחה של טראמפ/מילום: רויטרס

עשרות גורמים לשעבר במפלגה הרפובליקנית, שסבורים כי המפלגה לא מוכנה לצאת נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ וניסיונותיו לערער על הדמוקרטיה, מקיימים שיחות על הקמת מפלגת מרכז-ימין חדשה - כך אמרו אנשין המעורבים בדיונים. לפי הגורמים, השיחות הראשוניות מתנהלות בין נבחרי ציבור רפובליקנים לשעבר, גורמים לשעבר בממשלים של הנשיאים הרפובליקניים רונלד רייגן, ג'ורג' בוש, ג'ורג' בוש הבן וטראמפ, שגרירים רפובליקנים לשעבר ואסטרטגים רפובליקנים.

יותר מ-120 מהם ערכו שיחת ועידה בזום ביום שישי האחרון ודנו בהתפצלות למפלגה חדשה שתדגול בערכי השמרנות, כולל מחויבת לחוקה ולשלטון החוק, רעיונות שלפי אותם גורמים נזנחו על ידי טראמפ. הם דנו באפשרות להריץ מועמדים בחלק מהמרוצים השונים, אך גם בתמיכה במועמדים אחרים מהמרכז-ימין, בין אם הם רפובליקנים, עצמאים ואפילו דמוקרטים.

אוון מקמאלין, שהיה בעבר מנהל המדיניות של סיעת הרפובליקנית בבית הנבחרים והתמודד כמועמד עצמאי בבחירות לנשיאות 2016, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שהוא היה אחד המארחים של שיחת הזום עם הגורמים הרשמיים לשעבר, המודאגים מהאחיזה של טראמפ במפלגה ומהכיוון הלאומני שאליו היא הולכת. שלושת הגורמים האחרים שתיארו את השיחה על הקמת המפלגה החדשה ביקשו שלא להזדהות.

טראמפ מנופף לשלום עם נחיתתו בפלורידה 20 בינואר 2021. רויטרס
רוחו עדיין שורה על המפלגה. טראמפ/רויטרס

בין המשתתפים בשיחה היו ג'ון מיטניק, היועץ המשפטי של המשרד לביטחון המולדת בזמן כהונת טראמפ; חבר הקונגרס הרפובליקני לשעבר צ'ארלי דנט; אליזבת נוימן, שהייתה סגנית ראש הסגל של המשרד לביטחון המולדת בכהונת טראמפ ומיילס טיילור, שהיה גם הוא חלק מהמשרד בזמן אותה כהונה.

השיחות מעידות על הקרע העמוק במפלגה בעקבות טענותיו הבלתי-מבוססות של טראמפ על זיופים בבחירות, ואחרי ההסתערות של תומכיו על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר. רוב הרפובליקנים נותרו נאמנים לנשיא לשעבר, אולם אחרים מחפשים כיוון חדש למפלגה.

בית הנבחרים הצביע בעד הדחת טראמפ ב-13 בינואר, באשמת הסתה להתקוממות אחרי ששלהב את אלפי תומכיו לצעוד לקפיטול בזמן שהקונגרס התכנס לאשרור הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות. המשתתפים בשיחת הוועידה אמרו כי הם היו מזועזעים מהעובדה שיותר מחצי מהרפובליקנים בקונגרס - שמונה סנאטורים ו-139 נציגים בבית הנבחרים - הצביעו בעד ביטול ניצחונו של ביידן, שעות ספורות אחרי המצור על הקפיטול. כמו כן, רוב הסנאטורים הרפובליקנים כבר אותתו שלא יתמכו בהרשעת טראמפ במשפט ההדחה שמתנהל נגדו בסנאט בימים אלו.

"חלקים גדולים במפלגה הרפובליקנים הולכים מקצינים ומאיימים על הדמוקרטיה האמריקנית", אמר מקמאלין. "המפלגה צריכה להתחייב מחדש לאמת, להגיון ולעקרונות הבסיס או שבבירור יהיה צורך במשהו חדש".

עוד בוואלה!

30 מטר בין הפורעים לפנס: תיעוד חדש מהפריצה לקפיטול הוצג במשפט טראמפ

לכתבה המלאה

מקמאלין אמר שרק קצת יותר מ-40% מהמשתתפים בשיחה הביעו תמיכה בפיצול, ואפשרות אחרת שנידונה היא להקים סוג של סיעה שתפעל בתוך המפלגה הרפובליקנית הנוכחית או מחוצה לה. אחד הגורמים שהשתתפו בשיחה אמר שבין השמות האפשריים למפלגה החדשה נמצאים "מפלגת היושרה" ו"מפלגת המרכז-ימין". אם יוחלט להקים סיעה, אחד השמות האפשריים שלה הוא "רפובליקנים מהמרכז-ימין".

לפי אותם גורמים, משתתפי השיחה מודעים לכך מודעים לכך שהפוליטיקה האמריקנית מלאה בשרידי של ניסיונות עבר להקמת מפלגה שלישית ברמה הלאומית לצד המפלגה הרפובליקנית והדמוקרטית. עם זאת, אחד המשתתפים אמר כי "יש בציבור רעב להקמת מפלגה פוליטית חדשה, גדול בהרבה ממה שראיתי במהלך חיי".

כשנשאל על השיחות על הקמת מפלגה שלישית, אמר ג'ייסון מילר, יועץ קרוב ודובר של טראמפ: "הלוזרים האלה עזבו את המפלגה כשהם הצביעו לביידן".

נציג של הוועידה הרפובליקנית הלאומית הפנה לדברים שאמרה לאחרונה יו"ר המפלגה, רונה מקדניאל. "אם נמשיך לתקוף אחד את השני ונתמקד בתקיפת אחינו הרפובליקנים, ואם יהיו לנו מחלוקות בתוך המפלגה, אנחנו נאבד את (בחירות) 2022", היא אמרה לאחרונה לפוקס. "הדרך היחידה שבה נוכל לנצח היא אם נתאחד".

הבית הלבן לא הגיב עד כה לפנייה בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully