וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 מטר בין הפורעים לפנס: תיעוד חדש מהפריצה לקפיטול הוצג במשפט טראמפ

התביעה הציגה תיעוד של אלפי תומכיו של טראמפ מסתערים על הקפיטול, קוראים לתלות את סגן הנשיא לשעבר פנס, מנתצים חלונות ונאבקים בשוטרים. מיט רומני ניצל כשהוזהר על ידי אחד השוטרים במקום. "בשעות הקריטיות, טראמפ לא עשה דבר לעצור אותה והותיר את כולם למות"

בווידאו: סרטוני אבטחה מהמהומות בקפיטול שהוצגו במשפט ההדחה של טראמפ/מילום: רויטרס

התביעה במשפט ההדחה של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ הציגה הלילה (חמישי) צילומים שטרם נראו מסרטוני אבטחה, שתיעדו את המהומות בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר. זאת, ביומו השני של המשפט, שנערך בסנאט. הצילומים הציגו את פנים הקפיטול, שם המתפרעים ניפצו חלונות, התעמתו עם כוחות המשטרה ואף הגיעו למרחק של 30 מטרים מהמיקום בו הסתתר סגן הנשיא לשעבר מייק פנס עם משפחתו.

התיעוד החדש הראה כיצד בתחילה פינו את פנס ובני משפחתו בזריזות עם פרוץ האירוע לאזור מאובטח בקפיטול, ובהמשך נראים אלפי תומכיו של טראמפ מסתערים על הקפיטול בזמן שהם צועקים "תלו את מייק פנס", ואת הגרדום שהוצב על הדשא מחוץ לקונגרס. הצילומים הדגישו כיצד הם שמו לעצמם כמטרה בעיקר את המחוקקים הרפובליקנים ואת חוסר האונים של השוטרים בקפיטול, שהתחננו לתגבורת שמיאנה להגיע בזמן.

משפטו של טראמפ המשיך הלילה, לאחר שיום קודם לכן הסנאט קבע כי הוא חוקתי. 56 סנאטורים הצביעו בעד, בהם שישה סנאטורים רפובליקנים, ו-44 הצביעו נגד. הפרעות התרחשו ביום שבו הקונגרס התאסף לאשרר את ניצחונו האלקטורלי של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. המחוקקים בבניין נשלחו בבהלה למקומות מסתור, והאירוע הסתיים עם חמישה הרוגים, בהם שוטר אחד.

פינוי מייק פנס בעת המהומות בקפיטול, 11 פברואר 2021. רויטרס
פינוי מייק פנס מתוך סרטון האבטחה שהוצג בסנאט/רויטרס

חבר בית הנבחרים הדמוקרטי דיוויד סיסילני, חבר צוות התביעה הדמוקרטי במשפט ההדחה, טען במהלך המשפט כי טראמפ "לא גינה פעם אחת את התוקפים. למעשה, ב-6 בינואר האדם היחיד שהוא גינה היה סגן הנשיא שלו עצמו, מייק פנס, שהסתתר בבניין הזה עם משפחתו, בחשש לחייו". סיסיליני המשיך ותקף כי "בשעות הראשונות הקריטיות של המתקפה האלימה הזו, הוא לא עשה דבר לעצור אותה או לעזור לנו".

"תזכרו שדונלד טראמפ הפך את סגן הנשיא פנס למטרה. הוא תקף את סגן הנשיא בעצרות, בנאומים ובטוויטר", אמר חואקין קסטרו, גם הוא חבר בצוות התביעה. קסטרו המשיך עם הקראת ציטוט של טראמפ מעצרת שהתרחשה בבוקר יום המהומות: "מייק פנס, אני מקווה שאתה הולך להתייצב למען החוקה שלנו ולטובת הארץ שלך. ואם לא, אני הולך להיות מאוכזב ממך".

קסטרו הבהיר את הקשר של אותה העצרת למאורעות בקפיטול. "בשעה 14:15, הקהל שר בהרמוניה 'תלו את מייק פנס', מחוץ לאותו הבניין שפנס פונה ממנו עם משפחתו", אמר קסטרו. "ובעוד המתקוממים המשיכו לאיים על פנס, טראמפ כשל בריכוך המצב. במקום זאת, הוא הלהיט אותו. ב-6 בינואר, הנשיא טראמפ השאיר את כולם למות בקפיטול הזה".

היום השני במשפט הדחתו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, 10 בפברואר 2021. רויטרס
הסיכוי להרשעת טראמפ עדיין נמוך. היום השני במשפט ההדחה/רויטרס

הסנאטור מיט רומני, שגם הוא נצפה באחד הסרטונים מפונה מהמהומות על ידי השוטרים, סיפר כי הוא לא ידע כמה קרוב הוא היה באותו היום אל המתפרעים. "מובן מאליו שזה מאוד מטריד לראות את האלימות האדירה שמשטרת הקפיטול ואחרים היו נתונים לה. זה קורע את לבך ומביא אותך לדמעות, זה היה מצער ואמוציונלי באופן מוחץ", רומני סיפר.

השוטר שהנחה את רומני להתרחק מההמון היה יוג'ין גודמן, שכבר זכה לשבחים מיד לאחר האירוע כשתועד בפעולת הטעייה שמשכה אחריו את הפורעים והרחיקה אותם מחברי הקונגרס. השוטר השחור שעמד בגבורה מול הפורעים, שרובם היו לבנים וחלקם נשאו את דגל הקונפדרציה הגזענית, הוזמן לטקס ההשבעה של ג'ו ביידן כשהיה המלווה הרשמי של הסגנית קמלה האריס.

הוא נכח במהלך הדיונים הלילה, ורומני הודה כי עד לצפייה בסרטון לא ידע מי השוטר שהציל אותו. "אני מצפה להודות לו כשאראה אותו בפעם הבאה", אמר הסנאטור הרפובליקני, שהיה היחיד שהצביע בעד הדחת טראמפ בעת משפט ההדחה הראשון שלו לפני שנה וצפוי לתמוך בעד הרשעתו גם הפעם.

בנוסף לפנס ורומני, מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, נראה מפונה בעת המהומות. בסרטונים נוספים נראה אחד המפגינים מנסה לפרוץ ללשכתה של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי הדמוקרטית - ניסיון שבהמשך צלח - והפורעים קראו "ננסי, איפה את ננסי?", מבלי לדעת ששמונה מאנשי הסגל של הדמוקרטית הבכירה ביותר בקונגרס התבצרו מאחורי דלת באותו המסדרון. פלוסי עצמה פונתה קודם לכן במהירות למקום מרוחק יותר.

"אנחנו יודעים מפי המפגינים עצמם שאילו הם היו מוצאים את היו"ר פלוסי, הם היו רוצחים אותה", אמרה סטייסי פלסקט, אחת התובעות הדמוקרטיות במשפט. מי שהצליח לפרוץ ללשכה של פלוסי בסופו של דבר היה ריצ'רד ברנט, שתועד מניח את רגליו על שולחנה. התביעה אמרה כי הוא היה חמוש באקדח הלם. הוא אחד ממאות האנשים שנעצרו מאז המתקפה על הקפיטול.

פינוי צ'אק שומר בעת המהומות בקפיטול, 11 פברואר 2021. רויטרס
צ'אק שומר מפונה מהקפיטול, מתוך התיעוד שהוצג בסנאט/רויטרס

כמה סנאטורים רפובליקנים הודו הלילה כי בעקבות הסרטונים, הם הבינו עד כמה גדולה הייתה הסכנה שנשקפה להם. עם זאת, רבים עדיין נותרו בשלהם וספק רב אם הדמוקרטים יצליחו לגייס 17 רפובליקנים כדי להשיג את שני השלישים הנדרשים לצורך הרשעתו של טראמפ, שתמנע ממנו להתמודד בעתיד על משרה ציבורית נוספת.

"בסופו של יום, לא ראיתי כאן שום דבר חדש", אמר בביטול הסנאטור ג'וש האולי, שהוביל את הניסיון להפוך את תוצאות הבחירות ולמנוע את הניצחון של ביידן בעת אשרור קולות האלקטורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully