וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המזימה האחרונה: טראמפ רצה למנות תובע כללי שיהפוך את התוצאות

בוול סטריט ג'ורנל דווח כי הנשיא לשעבר רצה שמשרד המשפטים יעתור נגד כמה מדינות בניסיון למנוע את הניצחון של ביידן. אחרי הסירוב, הוא שקל להדיח את התובע הכללי בפועל, אולם בכירים במשרד איימו להתפטר בהמוניהם. מנהיג הדמוקרטים בסנאט: "לפתוח בחקירה"

בווידאו: הסנאט אישר לדחות את משפטו של טראמפ בשבועיים/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ רצה שמשרד המשפטים יעתור לבית המשפט העליון נגד תוצאות הבחירות בכמה מדינות, בניסיון להפוך את הניצחון של ג'ו ביידן - כך דווח הלילה (ראשון) בוול סטריט ג'ורנל.

על פי הדיווח, אחרי שבכירי משרד המשפטים סירבו לכך, טראמפ רצה להדיח את התובע הכללי בפועל ג'ף רוזן ולהחליף אותו בג'פרי קלארק, הנאמן לו. המזימה סוכלה אחרי שהגורמים הבכירים איימו להתפטר בהמוניהם במקרה כזה. הרעיון קודם על ידי עורכי דינו האישיים של טראמפ.

"הוא רצה שאנחנו, ארצות הברית, נתבע מדינה אחת או יותר ישירות בבית המשפט העליון", אמר גורם לשעבר בממשל לוול סטריט ג'ורנל. במשרד המשפטים סירבו להגיש את העתירה הזו, וקבעו כי אין לזה בסיס חוקי וכי "לממשלה הפדרלית אין צד חוקתי בשאלה אם טראמפ או ביידן ניצחו בבחירות". במשרד המשפטים לא הגיבו לדיווח.

טראמפ ונאמניו הגישו עשרות עתירות לאחר הבחירות בניסיון להפוך את התוצאות בטענות לא מבוססות לזיופים נרחבים. אף אחת מהן לא צלחה בסופו של דבר, ומשרד המשפטים, והתובע הכללי וויליאם בר, אמרו בחודש שעבר כי לא נמצאו שום ראיות לזיופים נרחבים שהיו משפיעים על התוצאות.

בר, שהיה מנאמניו הבולטים לאורך כהונתו, עזב את התפקיד לפני תום כהונת טראמפ ותקף את הנשיא לשעבר אחרי שעודד את תומכיו להסתער על הקפיטול בתחילת החודש.

טראמפ בנאומו האחרון כנשיא ארה"ב לצעד רעייתו 20 בינואר 2021. רויטרס
בדרך למשפט בסנאט. טראמפ בנאום הפרידה שלו, רביעי/רויטרס

לפי הדיווח, הרעיון לעתור נגד המדינות קודם לאחר שבית המשפט העליון דחה ב-11 בדצמבר תביעה שהגיש התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון, בדרישה לביטול התוצאות במישיגן, ויסקונסין, פנסילבניה, וג'ורג'יה.

בליל יום הבחירות, במהלך נאום שבו טען לניצחון, איים טראמפ לפנות לבית המשפט העליון, מבלי שפירט על איזה בסיס משפטי הוא תכנן לעשות זאת. עוד בספטמבר, לאחר מותה של השופטת הליברלית רות ביידר גינסבורג, טראמפ שיער כי הבחירות יוכרעו בבית המשפט העליון, שבו מכהנים שלושה מינויים שלו ובסך הכול שישה שופטים שמרנים מול שלושה שופטים ליברלים.

לאחר שנדחתה העתירה של טקסס, טראמפ זעם על בית המשפט העליון וצייץ נגדו: "חסר תבונה, חסר אומץ!".

תומכי הנשיא דונלד טראמפ מסתערים גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
תומכי טראמפ פורצים לקפיטול, בתחילת החודש/רויטרס

בעקבות הדיווחים בוול סטריט ג'ורנל ובכלי תקשורת אחרים, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר קרא למפקח הכללי של משרד המשפטים לפתוח בחקירה. הוא אמר כי העובדה ש"ראש משרד המשפטים של טראמפ יקשור קשר להפיכת רצון העם היא לא מוסרית". הוא הוסיף כי על המפקח הכללי במשרד המשפטים לפתוח בחקירה מידית של "ניסיון המרד הזה".

שומר הודיע בסוף השבוע כי המשפט נגד טראמפ בסנאט ייפתח ב-8 בפברואר, אחרי שבית הנבחרים הצביע בחודש שעבר על הדחתו על הסתה להתקוממות בקפיטול, שבה נהרגו חמישה בני אדם. על אף שהוא כבר לא בתפקיד, מתנגדיו של טראמפ רוצים להרשיעו כדי למנוע ממנו ריצה עתידית, אך לא ברור אם יצליחו לאסוף את 17 הקולות הרפובליקנים הדרושים לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully