וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ עזב את הבית הלבן: "נחזור בצורה כזו או אחרת"

עודכן לאחרונה: 20.1.2021 / 17:52

טראמפ ערך טקס פרידה בבסיס סמוך לוושינגטון לאחר כהונה אחת בתפקיד, והמשיך לסרב לציין את ביידן בשמו. הוא ימשיך לאחוזתו בפלורידה, וייעדר מהשבעת מחליפו. "היו אלו 4 שנים נפלאות, השגנו המון", אמר טראמפ בפני תומכיו ומשפחתו - ללא נוכחות של סגנו או בכירים בקונגרס

בווידאו: טראמפ עוזב את הבית הלבן בפעם האחרונה/צילום: רויטרס

עדכונים שוטפים מיום ההשבעה של ביידן

  • טראמפ עזב את הבית הלבן אחרי קדנציה אחת
  • "נחזור בצורה כזו או אחרת", הבטיח בנאום הפרידה שלו
  • ביידן יושבע בשעה 19:00 תחת אבטחה חסרת תקדים
  • לפני הטקס: תפילה משותפת של ביידן וראשי הקונגרס בוושינגטון

נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ עזב היום (רביעי) את הבית הלבן, שעות לפני השבעת מחליפו ג'ו ביידן בטקס שאותו הוא מחרים באופן חסר תקדים. הוא הבטיח "לחזור בצורה כזו או אחרת", על רקע הדיווחים שהוא שוקל הקמת תנועה פוליטית חדשה, עם סיום כהונתו הרשמית והסוערת.

דובר מטעם הבית הלבן אמר כי טראמפ הותיר מכתב לביידן, באחת המסורות הנשיאותיות הבודדות שעליהן לא פסח, אך התוכן שלו לא ידוע בשלב זה.

"אני רוצה להגיד שלום, מקווה שלא להרבה זמן", אמר טראמפ לכתבים שהתקבצו בצאתו בפעם האחרונה מהבית הלבן. מהבית הלבן המריא טראמפ לבסיס האווירי אנדרוז במרילנד, שם הוא ערך טקס פרידה לאחר כהונה אחת בתפקיד.

עם נחיתתו בבסיס הסמוך לוושינגטון הבירה, התקבל טראמפ במחיאות כפיים ומטח כבוד של ארבעה תותחים. "אלו היו ארבע שנים נפלאות, השגנו כל כך הרבה", הודה הנשיא הרפובליקני היוצא לתומכיו בקהל, אך אלו לא כללו את סגנו מייק פנס או חברי קונגרס רפובליקנים בכירים. "בנינו מחדש את הצבא, יצרנו כוח חלל. לא היינו ממשל רגיל. הווטרנים נתנו לנו תמיכה כפי שלא הייתה כמוה, הם זכו ליחס רע לפני שהגענו".

טראמפ בנאומו האחרון כנשיא ארה"ב לצעד רעייתו 20 בינואר 2021. רויטרס
"השגנו כל כך הרבה". טראמפ בנאומו בבסיס אנדרוז, היום/רויטרס

טראמפ, בן 74, איחל הצלחה לממשל החדש, אך שוב לא הזכיר את ביידן או את סגניתו קמלה האריס בשמותיהם. הוא אמר כי 75 מיליון הקולות שקיבל הם שיא היסטורי, מבלי לציין את העובדה שיריבו קיבל כשבעה וחצי מיליון קולות יותר.

בדומה לנשיאותו שהייתה רצופה בעיוותים ובטענות כזב, הוא אמר כי המצב הכלכלי שהוא משאיר לממשל הבא הוא הטוב ביותר זה שנים - למרות נתוני האבטלה הקשים - והוא היה טוב יותר לולא "הנגיף הסיני", כפי שהוא מכנה את נגיף הקורונה שהכה קשות בארצות הברית.

טראמפ ספג ביקורות קשות על טיפולו במגיפה, שגבתה את חייהם של יותר מ-400 אלף איש בתוך פחות משנה, ואושפז באוקטובר למשך שלושה ימים אחרי שחלה בווירוס. רבים סבורים כי ניהול המשבר הבריאותי והזלזול שלו בחומרת הנגיף פגעו קשות בתמיכה בו.

ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ בטקס עזיבתו של טראמפ במרילנד 20 בינאור 2021. רויטרס
החזיקו בתפקידים בכירים בממשל. ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ, היום/רויטרס
טראמפ ורעייתו עולים למטוס אייר פורס 1 לקראת טיסתם לפלורידיה מבסיס אנדרוז במרילנד 20 בינואר 2021. רויטרס
בדרך לאזרחות. הזוג טראמפ עולה לאייר פורס 1 בפעם האחרונה, היום/רויטרס

הנשיא היוצא הזכיר את ההצלחה של ארצות הברית בפיתוח המהיר של חיסונים נגד קורונה, אך לא הזכיר את העיכובים במבצע ואת העובדה שהוא לא עמד ביעדים שהבטיח. "עשינו משהו שהוא נס רפואי וזה החיסון", אמר טראמפ. לדבריו, הנגיף הוא "דבר נורא", אך הביע "אהבה רבה" למשפחות המתים.

בסיום נאומו, טראמפ, שנשמע מעודד למרות הדיווחים בכלי התקשורת על זעמו בימים האחרונים בתפקיד אמר כי היה זה "הכבוד הגדול ביותר" שלו להיות נשיא. הוא אמר למאות מתומכיו כי הוא "תמיד יילחם" למענם" וכי הוא "יצפה ויאזין".

עם סיום נאומו, הוא ורעייתו עלו למטוס הנשיאותי אייר פורס 1 - בפעם האחרונה. אחרי נחיתתם בפאלם ביץ', ישוב המטוס לוושינגטון וישמש מטוסו הרשמי של ביידן בארבע השנים הקרובות.

לפני ההשבעה: תפילה משותפת של ביידן וראשי הקונגרס

טקס ההשבעה של ביידן יחל בשעה 19:00. בזמן נאומו של טראמפ, ביידן, רעייתו ג'יל, סגניתו האריס ובעלה וכן ראשי הרפובליקנים והדמוקרטים בקונגרס השתתפו בתפילה בכנסייה בוושינגטון. ביידן ישים דגש בנאומו על רצונו לאחד את האומה המפולגת, שטרם התאוששה מההסתערות חסרת התקדים על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר.

הטקס התקיים בקתדרלת סנט מתיוז, ולא בכנסיית סנט ג'ונס, שלעתים מכונה "כנסיית הנשיאים". ביידן הוא הנשיא הקתולי השני בלבד בתולדות ארצות הברית - הראשון היה ג'ון קנדי - וסנט מתיוז היא מקום מושבה של הכנסייה הקתולית בוושינגטון.

"זה יום חדש באמריקה", צייץ ביידן שעות לפני השבעתו. בטקס צפויים להשתתף ראשי הקונגרס, וכן הנשיאים לשעבר, פרט לטראמפ, ג'ורג' וו. בוש, ברק אובמה וביל קלינטון.

הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל בקתדרלת סנט מתיו בוושינגטון 20 בינואר 2021. AP
ג'ו וג'יל ביידן בתפילה בכנסייה בוושינגטון, היום/AP

ביידן בן ה-78, שיהיה הנשיא המבוגר ביותר בתולדות ארצות הברית, העביר את הלילה בבלייר האוס, בית האירוח המסורתי לפני העברת חילופי השלטון. הוא הגיע מביתו בדלוואר, שם בילה את החודשים האחרונים של קמפיין הבחירות בשל התפשטות הקורונה וביטול רוב האירועים הפומביים.

טראמפ הוא הנשיא הראשון ב-200 השנים האחרונות שלא מגיע לטקס של יורשו, כשהוא עדיין מסרב להכיר באופן רשמי בהפסדו בבחירות וממשיך להחזיק בטענות שווא לזיופים שעודדו את תומכיו להסתער על הקפיטול לפני שבועיים.

טראמפ מנופף לשלום עם עזיבתו מהבית הלבן 20 בינואר 2021. AP
4 שנים סוערות. טראמפ עוזב את הבית הלבן, היום/AP
טראמפ ורעייתו עוזבים את הבית הלבן 20 בינואר 2021. AP
דונלד ומלניה טראמפ בצאתם מהבית הלבן/AP

הטקס בוושינגטון הבירה יתקיים תחת אבטחה של 25 אלף חיילים מהמשמר הלאומי, בשל חשש ממתקפות נוספות מצד קבוצות ימין קיצוני ותומכיו של טראמפ. העיר נמצאת תחת מצב חירום, והמול נסגר למבקרים בניגוד לטקסים בשנים רגילות, שאותם פוקדים מאות אלפי תומכים.

בנוסף לכך, בטקס למרגלות הקפיטול צפויים להשתתף מספר מוגבל ביותר של צופים, שיעטו מסיכות וישמרו על מרחק, בשל מגיפת הקורונה המשתוללת. ערב כניסתו לתפקיד, מספר המתים בארצות הברית חצה את ה-400 אלף, פחות משנה מאז שהנגיף אובחן לראשונה במדינה.

עם כניסתו לבית הלבן בהמשך הערב, ביידן כבר צפוי לחתום על שורת צווים שיהפכו חלקים ממדינות הדגל של קודמו. בין היתר הוא יחזיר את ארצות הברית להסכם האקלים ולארגון הבריאות העולמי, וכן יבטל את צו ההגירה השנוי במחלוקת.

המסוק של נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בשמי וושינגטון, 20 בינואר 2021. AP
עוזב את וושינגטון. המסוק של טראמפ בשמי העיר/AP
עוזרים מוציאים ארגזים לפני יציאתו של טראמפ מהבית הלבן 20 בינואר 2021. AP
עוזרים מפנים חפצים מהבית הלבן, היום/AP
שטיח אדום נפרס למרגלות מטוס אייר פורס 1 בבסיס אנדרוז, לקראת נחיתת הנשיא היוצא דונלד טראמפ, 20 בינואר 2021. רויטרס
מטוס אייר פורס 1 בבסיס אנדרו, ממתין להגעת טראמפ, היום/רויטרס

רבים בעולם הביעו תקווה כי חילופי השלטון יובילו לדף חדש ביחסים הבינלאומיים של ארצות הברית, אחרי ארבע שנות "אמריקה תחילה" הלאומניות של טראמפ.

נציבת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, אמרה כי זהו "שחר חדש", ונשיא איראן חסן רוחאני קרא לביידן לשוב להסכם הגרעין שממנו פרש טראמפ, וכינה את הנשיא היוצא "רודן".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי הוא מצפה לעבוד עם ביידן סביב "העדיפויות המשותפות" להם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully