וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טקס ההשבעה של ביידן יהיה עצוב וקודר. זאת לא תהיה חגיגה לדמוקרטיה

איתן גלבוע

19.1.2021 / 20:50

וושינגטון נראית כמו עיר תחת כיבוש צבאי, במחזות קשים שמתאימים יותר לטקס הכתרה של שליט בדיקטטורות ולא בדמוקרטיה החזקה בעולם. למרות המשברים והאתגרים, טקס ההשבעה הוא הזדמנות להוכיח לעולם את עוצמתה של הדמוקרטיה האמריקנית ולשקם אותה מפגעיו ונזקיו של טראמפ

בווידאו: הקפיטול נסגר לזמן קצר בגלל שריפה/צילום: רויטרס

טקס השבעת נשיא חדש היה תמיד חגיגה של דמוקרטיה, העברת שלטון מסודרת בין הנשיא היוצא לבין הנשיא הנכנס. ביטוי מובהק של תרבות פוליטית שמכבדת את היריבים ואת המעמד. באירוע נוטלים חלק כל הנשיאים לשעבר החיים, ובטקס השבוע ישתתפו ביל קלינטון, ג'ורג' בוש וברק אובמה, סגני נשיאים לשעבר, כל חברי הקונגרס ושופטים של בית המשפט העליון. נשיא בית המשפט העליון משביע את הנשיא לשמור על החוקה, תפקיד שבו נכשל הנשיא היוצא.

הטקס נערך על מדרגות הצד המערבי של בנין הקונגרס וממולו בשדרות המוזיאונים המפורסמת, מתקבצים מאות אלפי אזרחים שמגיעים מכל קצווי ארצות הברית. ב-20 בינואר מזג האויר בוושינגטון הוא קר מאד וזה יהיה המצב גם השנה. למרות זאת, בטקסי ההשבעה של אובמה ב-2009 וב-2013 השתתפו במעמד יותר ממיליון אזרחים ועוד כשמונה מאות אלף שהו ברחובות הסמוכים. בטקס ההשבעה של טראמפ השתתפו רק כמה מאות אלפים, בין שליש לחצי ממספר המשתתפים בטקסים של אובמה.

טראמפ ניהל ויכוח ילדותי עם הנתונים כאשר טען שמספר האנשים בטקס שלו היה גדול יותר מאלו של אובמה והכי גדול אי פעם. כשעומת עם הנתונים, הדוברת שלו הסבירה שיש להם "עובדות אלטרנטיביות". הוויכוח הזה, יום לאחר ההשבעה, כבר סימן מרכיב בעייתי בהתנהגות של טראמפ, אצלו הכול היה צריך להיות הכי גדול והכי חשוב בהיסטוריה, ואם משהו, כמו התקשורת, מערער על ההערכות שלו, אז הוא מתואר כגורם שמפיץ פייק ניוז.

כוחות של המשמר הלאומי בגבעת הקפיטול בהכנות לקראת השבעת ג'ו ביידן, 18 בינואר 2021. רויטרס
מראות חריגים בלב הבירה האמריקנית. כוחות המשמר הלאומי בגבעת הקפיטול/רויטרס

טקס ההכתרה של ביידן יהיה אירוע עצוב וקודר. קודם כל בשל מגפת הקורונה המשתוללת בעוצמה חסרת תקדים, שאוסרת על התקהלות הציבור ברחבה שממול לבניין הקונגרס, והכלכלה שניזוקה קשה. טראמפ הודיע שיחרים את הטקס משום שהוא ממשיך לטעון בלי בדל של ראיות שהבחירות זויפו והוא ניצח בהן. בבוקר יום ההשבעה, הוא ארגן לעצמו מסדר פרדה בשדה התעופה הצבאי אנדרוס שליד ווושינגטון ובפעם האחרונה יטוס במטוס הנשיאותי אייר פורס 1 לאחוזה שלו בפלורידה.

הוא רוצה להתרחק ככל האפשר מוושינגטון. ראוי שיתחיל לעשות חשבון נפש אמיתי על התנהלותו, התנהגותו וכשליו בארבע שנות כהונתו היחידה, ובעיקר על התקפותיו הפרועות על מוסדות הדמוקרטיה האמריקאית שהגיעו לשיא בהתקפה על בניין הקונגרס. לא בטוח שהוא מסוגל לכך. טראמפ התייחס תמיד בבוז כלפי מי שכינה "לוזרים". בבחירות לנשיאות ולקונגרס הוא היה לוזר ענק, והוא לא יכול היה לקבל את תבוסתו לביידן שאותו כינה בלעג "ג'ו הישנוני" (Sleepy Joe).

טקס ההכתרה של ביידן יהיה אירוע עצוב כי וושינגטון נראית כמו עיר תחת כיבוש צבאי. שורר בה עוצר בלילות ולאור ההתקפה על בניין הקונגרס ואיומים מצד תומכי טראמפ חמושים לשבש את הטקס, הפעם רשויות הבטחון למדו את הלקח ונערכו כראוי. בנוסף לכוחות המשטרה של העיר וושינגטון, הם גייסו 25 אלף חיילים של המשמר הלאומי, שחלקם שוהה בתוך בניין הקונגרס וחלקם האחר נע בעיר עם כלי רכב צבאיים. מסביב לבניין הקונגרס נמתחו גדרות תיל. אלה מחזות קשים שלא נראו מעולם בטקס השבעה של נשיא אמריקני. הם מתאימים יותר לטקס הכתרה של שליט בדיקטטורות ולא בדמוקרטיה החזקה בעולם.

עוד בוואלה!

חשש ל"מתקפה מבפנים" בהשבעת ביידן: ה-FBI בודק אלפי חיילים בוושינגטון

לכתבה המלאה
המועמד לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן עם שתי מסיכות נגד קורונה, 13 באוקטובר 2020. AP
רפובליקנים רבים לא רואים בו נשיא לגיטימי. ביידן/AP

ביידן עומד בפני צירוף של אתגרים קשים במיוחד ולא יהיה לו אפילו יום אחד של חסד. בראש ובראשונה הוא צריך להתמודד עם משברי מגפת הקורונה הבריאותיים והכלכליים, ועם משבר היחסים הבין-גזעיים.

הציפיות ממנו גבוהות מאד והוא ייבחן על יכולתו לממש אותן. צוותים שלו מתכננים כבר כמה חודשים את הצעדים הראשונים שבהם ינקוט מיד אחרי כניסתו לתפקיד. בימים האחרונים הוא התחיל לחשוף כמה מהם. הוא ישתמש בצווים נשיאותיים כדי לקבוע מידית את סדרי העדיפויות שלו ולהמחיש שהם הפוכים לחלוטין מאלו של טראמפ. שיטת הצווים שנויה במחלוקת כי במקרים לא מועטים היא עוקפת חקיקה בקונגרס. ביידן יתחיל עם צווים שיבטלו את הנחיות טראמפ בתחום ההגירה ויחזיר את ארצות הברית להסכם פריז מ-2015 להתמודדות עם שינויי האקלים.

בניגוד גמור לטראמפ, במאבק נגד מגיפת הקורונה הוא ישתף פעולה עם ממשלי 50 המדינות של ארצות הברית, ויפעל על פי ההמלצות של גורמים מקצועיים בתחום בריאות הציבור. מאז הבחירות, טראמפ היה עסוק בעצמו ובמאבק להוכיח שהבחירות היו מזויפות ולא עשה דבר כדי לתכנן ולהקים מערכת יעילה לחיסונים המוניים. בניגוד לטראמפ, ביידן ידרוש שימוש באמצעי הזהירות הנהוגים בכל העולם כולל עטיית מסיכות והקפדה על ריחוק חברתי, וישמש דוגמה אישית, כפי שעשה במהלך הבחירות.

הכנות בגבעת הקפיטול לקראת השבעת ג'ו ביידן, 18 בינואר 2021. רויטרס
בלי התקהלויות המוניות. הכנות לקראת טקס ההשבעה בקפיטול/רויטרס

ביידן מתכנן תקציב מיוחד של כמעט שני טריליון דולר כדי להילחם במגפה ובתוצאותיה הכלכליות ההרסניות. חלק מהכסף יוקצה למערכת הבריאות ולחיסונים. ביידן קבע יעד שאפתני של מיליון חיסונים ביום. רוב הכסף יוקצה לבלימת ההידרדרות הכלכלית. הוא מתכוון להאריך את הזכאות לדמי אבטלה, לדחות פינוי שוכרי דירות ובתים בשל מצוקות כלכליות, ולהעביר סכומים גדולים להצלת עסקים קטנים.

ביידן יצטרך להתמודד עם הקיטוב הקשה והשסעים בחברה האמריקנית. הוא רוצה לאחד את העם ולקדם פיוס עם הצד השני. אבל בנושא הזה, הוא תלוי גם במנהיגים הרפובליקנים. חלק לא קטן בקרב הרפובליקנים לא רואה בו נשיא לגיטימי. משפט הדחה של טראמפ בסנאט עלול להחמיר את תחושות הזעם בקרב תומכיו ולהקשות על המנהיגים הרפובליקנים לשתף פעולה עם ביידן.

למרות המשברים, הקשיים והאתגרים, טקס ההשבעה שיתקיים בוושינגטון הוא הזדמנות להוכיח לעולם את עוצמתה של הדמוקרטיה האמריקנית ולשקם אותה מפגעיו ונזקיו של טראמפ.

פרופ' איתן גלבוע הוא מומחה לארצות הברית ומרצה באוניברסיטת בר-אילן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully