וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב עזיבת הבית הלבן: טראמפ העניק 143 חנינות, בהן ליועצו לשעבר באנון

עודכן לאחרונה: 20.1.2021 / 14:12

באנון הואשם בהונאה במסגרת המאמצים לגייס תרומות עבור הקמת החומה בגבול מקסיקו. בהמשך הרשימה: הראפרים ליל ווויין וקודאק בלאק. למרות הדיווחים בנושא, הנשיא היוצא לא העניק חנינה לעצמו או לבני משפחתו. דיווח: טראמפ דן עם מקורביו בהקמת מפלגה חדשה

בווידאו: נאום פרידה של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית היוצא דונדלד טראמפ העניק הלילה (רביעי) 143 חנינות וקיצורי עונשים כחלק מסמכותו כנשיא, שעות לפני תום כהונתו והשבעת הנשיא החדש ג'ו ביידן. הדמות הבולטת ברשימה היא יועצו הבכיר לשעבר סטיב באנון, המואשם בהונאה.

פקידים בבית הלבן יעצו לטראמפ שלא לחון את באנון. לאחרונה השניים חידשו את יחסיהם, כשטראמפ ביקש תמיכה לטענותיו הלא מוכחות להונאה בבחירות לנשיאות. באנון בן ה-67 הוא בן הברית הפוליטי הבולט האחרון שיזכה לחנינה מטראמפ, שלעתים קרובות השתמש בסמכויות הרשות המבצעת כדי לתגמל נאמנים ולהעניש את אויביו.

כמו כן, למרות הדיווחים בנושא, טראמפ לא העניק חנינה לעצמו, בני משפחתו או עורך הדין רודי ג'וליאני, שעמד בחזית מאמציו של הנשיא היוצא להביא לביטול תוצאות הבחירות לנשיאות. באנון, שהיה יועץ מרכזי בקמפיין הבחירות של טראמפ בשנת 2016, הואשם בשנה שעברה בהונאת תומכיו של טראמפ במאמץ לגייס כספים עבור הקמת החומה בגבול ארצות הברית ומקסיקו. הוא כפר באשמה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם היועץ הבכיר סטיב בנון. AP
חנינה בסוף הכהונה. טראמפ ובאנון ב-2017/AP

מעבר לבאנון, טראמפ העניק חנינה לראפר ליל וויין בן ה-38, ששמו האמיתי הוא דוויין מייקל קרטר ג'וניור. הוא הודה בבית משפט פדרלי בחודש דצמבר בכך שהחזיק בנשק חם באופן בלתי חוקי, עבירה שהעונש עליה הוא עד עשר שנות מאסר. הוא הביע תמיכה במאמצי הרפורמה במשפט הפלילי של טראמפ.

בהמשך רשימת החנינות: הרפאר קודאק בלאק שהועמד אף הוא לדין בגין עבירות נשק, וראש עיריית דטרויט לשעבר קוואמי קילפטריק, שריצה תקופת מאסר של 28 שנים באשמת שחיתות.

בסך הכול, טראמפ העניק הלילה 73 חנינות, ול-70 אנשים אחרים הוא המתיק את העונש.

הראפר ליל וויין במופע של פיירפליי בפסטיבל המוזיקה ביוני 2018. 20 בינואר 2021. AP
הועמד לדין בגין עבירות נשק. הראפר ליל וויין בהופעה ב-2018/AP

טראמפ חן לאחרונה שורת מקורבים, בהם היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין, על כך ששיקר בפני ה-FBI על שיחתו עם שגריר רוסיה לשעבר. הוא גם הקל את תקופת המאסר שנגזרה על רוג'ר סטון, שהורשע בשקר לקונגרס במהלך חקירתו על ההתערבות הרוסית בבחירות 2016.

בתוך כך, הלילה הורה טראמפ על חשיפת מסמכים מסווגים הקשורים לחקירת ה-FBI בנוגע למעורבות רוסיה בבחירות 2016. טראמפ, שרצה להוכיח שהדמוקרטים ביקשו להשתמש במסמכים כדי להדיחו, אמר כי נעשו כמה שינויים במסמכים על מנת לאפשר את חשיפתם בפומבי.

בדרך להקמת מפלגה חדשה?

בתוך כך, בוול סטריט ג'ורנל דווח הלילה, מפי גורמים המעורים בנושא, כי טראמפ שוחח בימים האחרונים עם מקורביו על הקמת מפלגה חדשה. לפי הדיווח, טראמפ שוחח עם כמה עוזרים ואנשים קרובים אליו בשבוע שעבר, ואמר שהוא מתכוון לקרוא למפלגה החדשה "מפלגת הפטריוטים". הבית הלבן סירב להגיב.

בימים האחרונים התעמת טראמפ עם כמה מנהיגים רפובליקנים בולטים, ובהם מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל, שאמר כי טראמפ ראוי לשאת באשמה לאחר שעודד את הפריצה הקטלנית לקפיטול ב-6 בינואר. מנגד, לפי סקרים שפורסמו לאחרונה נראה כי טראמפ שומר על תמיכה חזקה בקרב מצביעי המפלגה הרפובליקנית.

לא ברור עד כמה כוונותיו של טראמפ רציניות, לאור המשאבים והזמן שצעד כזה ידרוש. לנשיא היוצא יש בסיס גדול של תומכים, שחלקם לא הצביעו למפלגה הרפובליקנית לפני הקמפיין של טראמפ ב-2016.

מפלגות חדשות לא הצליחו, ברוב המקרים, למשוך תמיכה משמעותית ולמלא תפקיד מרכזי במערכות הבחירות הלאומיות לאורך השנים. כל מאמץ להקים מפלגה חדשה יתמודד ככל הנראה עם התנגדות עזה של גורמים במפלגה הרפובליקנית, שיוטרדו מהמחשבה שטראמפ ייקח קולות של תומכים רפובליקנים.

טראמפ בנאום פרידה: "התנועה שהקמנו רק החלה"

בנאום פרידה שנשא טראמפ, הוא אמר שהוא "מתפלל למען הצלחת הממשל החדש". במסגרת הנאום המוקלט שפרסם, גינה טראמפ פעם נוספת את המתקפה על גבעת הקפיטול, אך לא קיבל אחריות על חלקו בה או הכיר רשמית בהפסדו לביידן, שאת טקס ההשבעה שלו הוא מחרים. "התנועה שהקמנו רק בתחילתה", הוסיף הנשיא היוצא.

עוד אמר טראמפ כי הוא גייס את העולם "להתעמת עם סין, כפי שמעולם לא היה קודם לכן". בנוסף לכך, הוא ציין כי הוא הנשיא הראשון זה "עשורים רבים", שבמהלך כהונתו לא נפתחה מלחמה חדשה.

"כל האמריקנים נחרדו מהמתקפה על הקפיטול", אמר טראמפ. "אלימות פוליטית היא מתקפה על כל מה שאנו מוקירים כאמריקנים. לעולם לא נקבל את זה. השבוע נחנוך ממשל חדש, ואנו מתפללים להצלחתו בשמירה על ביטחונה ושגשוגה של ארצות הברית".

טראמפ, שביצע דה לגיטימציה לזכייה של ביידן בטענות חסרות בסיס על הונאת בחירות, התייחס ל"ממשל הבא", אך סירב לומר את שמו של ביידן. את שעותיו האחרונות בתפקיד, צפוי טראמפ להשקיע בהענקת חנינה לכמאה בני אדם. רשימת החנינות צפויה לכלול גם שמות של חברים ובעלי קשרים פוליטיים עם הנשיא היוצא, כמו במקרים דומים בעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully