תומכי דונלד טראמפ במהומות ליד בניין הקונגרס, וושינגטון, ינואר 2021. רויטרס
תומכי דונלד טראמפ במהומות ליד בניין הקונגרס, וושינגטון, ינואר 2021/רויטרס

בימיו האחרונים בבית הלבן, טראמפ מבודד, זועם ושוקל חנינה לעצמו

15.1.2021 / 22:00

ההסתערות על הקפיטול והתגובה של הנשיא היוצא הדהימו רבים מיועציו. רבים עזבו, אחרים נותרו כדי לרסן אותו עד השבעת ביידן. עתידו הפוליטי מוטל בספק לאור המשפט בסנאט, וההחלטה האחרונה שלו צפויה להכריע בסוגיה שמעולם לא נוסתה - האם הוא יכול לתת חנינה לעצמו

"אנחנו הולכים לצעוד בשדרות פנסילבניה", שלהב הנשיא דונלד טראמפ את תומכיו השואגים לפני שהם צעדו לגבעת הקפיטול בשבוע שעבר, והבטיח שהוא יהיה עמם. הוא לא היה, אלא פריצה קטלנית למבצר הדמוקרטיה האמריקנית שהותיר את עולמו של טראמפ מתפורר בימים האחרונים של נשיאותו.

טראמפ רצה להצטרף לאלפים מהגרעין הקשה של תומכיו שהתאספו בסמוך לגבעת הקפיטול ב-6 בינואר. הוא אמר ליועציו בימים שלפני העצרת כי הוא מתכנן ללוות אותם כדי להפגין את זעמו על הקונגרס שהתכנס כדי לאשרר את הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות בנובמבר.

עם זאת, השירות החשאי הזהיר אותו שהסוכנים לא יוכלו להבטיח את שלומו, לפי שני אנשים שהיו מעורים בנושא. טראמפ ויתר ובמקום זאת התבצר בבית הלבן כדי לצפות בתמונות בטלוויזיה של התפרעות ההמון, שבהצתתה הוא מואשם.

ההסתערות על גבעת הקפיטול הותירה חמישה הרוגים, בהם שוטר, והעמידה בסכנה את חייהם של סגן הנשיא מייק פנס וחברי הקונגרס. היא הכתה קשות במה שנותר מנשיאותו של טראמפ לפני השבעת ביידן ביום רביעי.

נאומו מלא הזעם והמרמור של טראמפ מפארק אליפס שבפאתיו הדרומיים של הבית הלבן עמד במרכז הליך ההדחה החפוז שהתקיים השבוע בבית הנבחרים. בסיומו, הצביעו רוב המחוקקים בעד הדחת טראמפ על הסתה להתקוממות, והנשיא היוצא הפך לראשון בהיסטוריה שמודח פעמיים בידי בית הנבחרים.

עשרה נציגים רפובליקנים הצטרפו לכל המחוקקים הדמוקרטים, אך המשפט בסנאט צפוי להתקיים רק אחרי תום כהונתו, בשל סירובם של הרפובליקנים לכנס אותו תיכף ומיד. אף על פי כן, הגינוי חסר התקדים של בית הנבחרים הביא לסיומו שבוע שאופיין בחוסר יציבות מסוכנת אפילו ביחס לנשיאות טראמפ, שבה שלט הכאוס זה זמן רב.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בבסיס אנדרוס במרילנד לאחר ביקור בגבול עם מקסיקו, ב-12 בינואר 2021. רויטרס
כבר לא מנהל את ענייני היומיום. טראמפ עולה על המסוק הנשיאותי/רויטרס

מקורות רבים מספרים כי ימיו האחרונים של טראמפ בבית הלבן מלאים בזעם ובמהומות. אחד מהם סיפר כי הוא צפה בדיון על הדחתו בטלוויזיה וזעם על המחוקקים הרפובליקנים שהתנערו ממנו. הנשיא היוצא סבל מקרע פתאומי ביחסים עם סגנו, מעזיבות של יועצים בכירים שהתחלחלו ממעכשיו, מנטישה של קבוצה קטנה אך גדלה של מחוקקים רפובליקנים, מאובדן קולו בטוויטר ומהתנתקות של חברות גדולות וגורמים אחרים ממנו ומעסקיו.

יותר מ-12 אנשי ממשל המעורים בנעשה בבית הלבן בימים האחרונים שוחחו עם רויטרס, ותיארו מעגל הולך וקטן של יועצים שנותרו עם טראמפ. הם מתקשים להכיל את זעמו, כעסו ובידודו הגוברים של הנשיא - שעדיין ככל הנראה נאחז בטענות חסרות הביסוס להונאת בחירות - ומנסים לשמור על תפקודו של הבית הלבן עד להעברת השלטון לביידן.

"כולם מרגישים שהם עושים את העבודה הטובה ביותר שהם יכולים כדי להחזיק את הכול ביחד עד שביידן ייכנס", אמר אחד מיועציו של טראמפ, שדיבר בעילום שם.

הבית הלבן סירב להגיב לסיפור הזה. השירות החשאי סירב להגיב לרצונו של טראמפ להגיע לקפיטול עם תומכיו ב-6 בינואר .

מחשבות על חנינה מקדימה

בתוך כל הוצאת הקיטור בפני יועציו ומקורביו, שלושה מקורות בבית הלבן אמרו כי הוא מתמקד בעיקר בסמכותו להעניק חנינות לפני תום כהונתו. השאלה הגדולה ביותר היא אמר הוא יעניק חנינה חסרת תקדים לעצמו, בנוסף לבני משפחתו, בימים האחרונים שלו.

"אני צופה שזה יקרה", אמר גורם בבית הלבן, אף שטראמפ עצמו לא התייחס לאפשרות הזו בפומבי. חלק מהמומחים המשפטיים סבורים כי חנינה עצמית כזו אינה חוקית.

עם זאת, הסיכויים לכך גוברים אחרי שבנאום לתומכיו לפני ההסתערות הוא הפציר בהם "להילחם" עבורו. חלק מהמומחים מאמינים כי זה מעמיד אותו בפני סכנה לתביעות משפטיות או אפילו להעמדה לדין.

בנאומו בפני תומכיו, רמז טראמפ כמה פעמים שהוא יצטרף לצעדה שלהם לעבר הקפיטול. הוא פנה לפחות שש פעמים לפנס כדי "שיעשה את הדבר הנכון" ויסרב לאשר את ניצחונו של ביידן בספירה הרשמית של קולות האלקטורים באותו היום. טראמפ ונאמניו יצרו מצג שווא ולפיו פנס, שתפקידו בתהליך אשרור התוצאות הוא טקסי ברובו, יכול איכשהו להנחית את הניצחון אצל הבוס שלו.

נאומו של טראמפ הגיע בהמשך לשיחה סוערת שקיים עם פנס, שהיה נאמן לו לאורך כל כהונתו, מוקדם יותר באותו יום. לפי גורם שתודרך על הנושא, טראמפ כינה את פנס "פוסי" על שלא היה מוכן לבטל את הניצחון של ביידן.

במהלך היום, טראמפ הביע שוב את רצונו ללוות את תומכיו לקפיטול. השירות החשאי אמר לטראמפ שהוא לא יכול ללכת עם הקהל, אם כי לנשיאים יש את הסמכות לעקוף את אזהרותיהם."הם הזהירו אותו באותו היום", אמר גורם המעורה בנושא על השירות החשאי. "הם אמרו שזה יהיה מסוכן מדי".

נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בעצרת בוושינגטון, 6 בינואר 2020. AP
רצה להצטרף לצועדים, השירות החשאי התנגד. טראמפ בעצרת שלפני ההסתערות/AP
אף אחד מהמעגל הקרוב של טראמפ לא יכול היה לשכנע אותו להכיר בהפסדו, ולנצל את השבועות האחרונים לטובת קידום ההישגים שהוא ויועציו גאים בהם

בזמן שהמונים מנאמניו האוחזים בדגלים החלו לנהור מאתר הנאום לעבר הקפיטול, טראמפ נסוג אל הבית הלבן המבוצר, שם צפה בהסתערות על המבנה ההיסטורי בתשומת לב רבה. בין ההמון שנלחם במשטרה, ניפץ חלונות ופלש לאולמות הקונגרס היו כאלו שהניפו דגלים של הקונפדרציה ולבשו בגדים הנושאים סמלים וסיסמאות הדוגלים בתיאוריות קונספירציה ובעליונות הגזע הלבן.

יחלפו שעות עד שטראמפ הופיע בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות, אחרי שהפצירו בו לומר משהו כדי לרסן את תומכיו. כשעשה זאת, הוא אמר להם שהוא אוהב אותם וקרא להם ללכת "הביתה", תוך שהוא חוזר על טענותיו חסרות הבסיס על זיופים בבחירות.

כמה מיועציו של טראמפ נותרו המומים מהתנהגותו.

"כשאנשים מסתערים על הקפיטול, אתה הולך לחדר העיתונאים ומכנס מסיבת עיתונאים וקורא להם לעצור, ולא סרטון חתוך שמונה שעות אחר כך", אמר יועץ ותיק של טראמפ.

המהומות ב-6 בינואר הגיעו אחרי קמפיין בן חודשיים של טראמפ שבו עשה דה-לגיטימציה לבחירות בנובמבר. זה התחיל אחרי שמה שהבטיח שיהיה ניצחון מוחץ על ביידן הפך לתבוסה אחרי שכל הקולות בדואר, שנטו משמעותית לטובת הדמוקרטים, נספרו.

ההתמקדות של טראמפ בשקרים על הונאת בחירות, שאותה עודד עורך דינו האישי רודי ג'וליאני, צרכה את רוב ימיו. יומיים לאחר הבחירות, בתו איוונקה נפשה עם בכירים בבית הלבן, ולפי גורם שמעורה בפגישה, אמרה: "השגנו כל כך הרבה והייתה לנו תקופה נהדרת". נציג מטעמה של איוונקה טראמפ סירב להגיב.

ואולם, אף אחד מהמעגל הקרוב של טראמפ לא יכול היה לשכנע אותו להכיר בהפסדו, ולנצל את השבועות האחרונים לטובת קידום ההישגים שהוא ויועציו גאים בהם.

יועצים חשו שטראמפ יכול להפוך את עצמו לכוח במפלגה הרפובליקנית לאורך שנים, לממליך מלכים, ואולי אפילו לזכות בקדנציה שנייה ב-2024. עתה, עתידו הפוליטי בסכנה. אם יורשע על ידי הסנאט במהלך המשפט לאחר תום כהונתו, ניתן יהיה לאסור על טראמפ להחזיק שוב בתפקיד פדרלי.

מקורות סיפרו כי טראמפ צפה בהליכי ההדחה המזורזים בטלוויזיה מהבית הלבן, ועשה הפסקה קצרה כדי לחלק את פרסי המדליה לאמנויות לאמני הקאנטרי טובי קית' וריקי סקאגס.

ההתערבות של קושנר

עוד לפני ההסתערות על הקפיטול, מצב רוחו של טראמפ היה קודר לאור דחייתן של עשרות תביעות שהגישו הצוות המשפטי שלו ותומכיו במטרה להפוך את התוצאות במדינות המתנדנדות, סיפרו אנשים המעורים בנושא. שלושה מקורות אמרו כי יועצים שנהנו להגיע למשרד הסגלגל מתחמקים ממנו כיום כדי שלא ייתן להם משימה שקשורה לבחירות, כזו שהם יודעים שהיא בלתי אפשרית.

מצב רוחו רק החמיר מאז 6 בינואר. הוא זעם בשיחות פרטיות על ההחלטה של טוויטר, אמצעי התקשורת המועדף עליו עם תומכיו, לסגור לצמיתות את חשבונו מחשש להסתה נוספת לאלימות.

גורם בממשל סיפר כי כשטראמפ התקשה למצוא פלטפורמה חלופית, חתנו ויועצו הבכיר ג'ארד קושנר הדף מאמצים של יועצים אחרים שרצו שיירשם ברשתות חברתיות המזוהות עם השוליים הקיצוניים. הוא סבר שזאת לא הפלטפורמה הרצויה עבור הנשיא. נציג מטעמו של קושנר סירב להגיב.

פנס וטראמפ לא דיברו במשך ימים אחרי הפלישה לקפיטול. סגן הנשיא הובהל למקלט הקפיטול לאחר שהמתפרעים, שחלקם קראו "לתלות את מייק פנס", חדרו לבניין.

בווידאו: תומכי טראמפ פשטו על בניין הקונגרס בניסיון לעצור את מינוי ביידן/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

גורמים בבית הלבן בהווה ובעבר אמרו כי הם נדהמו מהאופן שבו טראמפ התייחס לפנס, שהיה יציב ונאמן לו בתור סגנו. הם היו המומים מהביקורת של הנשיא והתעקשותו הכוזבת כי סגן הנשיא יכול להתערב כדי לבטל את תוצאות ההצבעה של האלקטורים. גורם אחד סיפר כי טראמפ לא התקשר לפנס במהלך המהומות כדי לשאול לשלומו.

ביום שני, השניים נפגשו לבדם בחדר הסגלגל. על פי גורם בבית הלבן, זה ככל הנראה בעקבות מאמצי שכנוע של קושנר ואיוונקה טראמפ. הם יצאו מהפגישה במצב רוח טוב, וצחקקו. "שפת הגוף הייתה טובה", אמר הגורם.

למחרת, פנס כתב ליו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי הדמוקרטית כי לא ישתמש בתיקון ה-25 בחוקה שמאפשר להדיח את הנשיא מתפקידו אם אינו כשיר לתפקיד, למרות לחץ מצד הדמוקרטים.

אחרים לא היו סלחניים.

סגן היועץ לביטחון לאומי, מאט פוטינגר, דמות בכירה בגיבוש המדיניות של טראמפ כלפי סין, התפטר במהרה. שני מקורות אמרו שזה היה במחאה לתגובת הנשיא להתפרעויות. פוטינגר לא הגיב בנושא. אחריו התפטרו לפחות חמישה גורמים בכירים אחרים שהחזיקו בתפקידים בתחום מדיניות החוץ. גם שרת התחבורה אליין צ'או, אשתו של מנהיג הרוב הרפובליקני מקונל, ושרת החינוך בטסי דבוס התפטרו במחאה.

כמה בכירים אחרים סיפרו שהם חרקו שיניים ונשארו בתפקיד למרות הזעם שלהם על חלקו של טראמפ באלימות. בין אלו ששוכנעו להישאר היו היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן והיועץ המשפטי בבית הלבן, פט סיפולון. הבית הלבן סירב להגיב.

כמה מקורות בממשל אמרו כי חלק מאלו שנותרו בממשל ניצלו את ההזדמנות על מנת לדחוף לשינויים משמעותיים לפני תום כהונתם.

שר החוץ מייק פומפאו, למשל, קידם מהלכים בינלאומיים שנויים במחלוקת, לעתים, על פי שני גורמים המעורים בנושא, מבלי לתאם באופן מלא עם הבית הלבן. המקורות סיפרו כי העיתוי של החלטה אחת תפס בהפתעה כמה גורמים במועצה לביטחון לאומי - ביטול ההגבלות הממושכות על היחסים של הממשל עם נציגים רשמיים של טייוואן, מה שהכעיס את סין. משרד החוץ לא הגיב לבקשה לתגובה.

מהלכים אחרים שעשה פומפאו בשבוע האחרון כללו את החזרת קובה לרשימת המדינות תומכות הטרור, והגדרת החות'ים הפרו-איראנים ארגון טרור.

מהומות בבניין הקונגרס בוושינגטון, ארצות הברית, 7 בדצמבר 2021. רויטרס
וושינגטון מצולקת ופצועה. ההתפרעויות בקפיטול, בשבוע שעבר/רויטרס

אף שהוא כבר נטש כמעט לחלוטין את ניהול ענייני הממשל, טראמפ הגיע ביום שלישי, בדרבון יועציו, לביקור בחומה בגבול בין ארצות הברית למקסיקו ליד אלמו, טקסס. הקמת החומה הייתה אחת מההבטחות הבולטות שלו בקמפיין הבחירות המוצלח שלו ב-2016. רק חלקים ממנה הוקמו.

בימיו האחרונים, טראמפ צפוי להתמקד בחנינות נשיאותיות. הוא עורר ביקורת בשבועות האחרונים כשנתן חנינה למקורביו שהורשעו בחקירת המעורבות הרוסית בבחירות 2016, לשכירי חרב שהורשעו בהרג אזרחים עיראקים, ולאביו של קושנר, צ'רלס, איש נדל"ן שנידון לשנתיים מאסר לאחר שהודה ב-2004 בעבירות של העלמות מס ופשעים אחרים.

טראמפ ובני משפחתו עומדים בפני סכנה משפטית משלהם, כולל חקירות מס ועסקאות כלכליות בניו יורק.

גורם בבית הלבן, שדיבר בעילום שם, העריך כי ייתכן שההחלטה האחרונה של טראמפ כנשיא עשויה להיות מתן חנינה מקדימה לו ולבני משפחתו. בכל אופן, חנינות נשיאותיות חלות רק על פשעים פדרליים, ולא על כאלו העוברים על חוקי המדינות השונות בארצות הברית.

חנינה עצמית תהיה דבר חסר תקדים, ששום נשיא לא עשה מעולם, ומומחים חוקתיים אומרים כי אין תשובה ברורה לחוקיות המהלך.

לדבר אחד איש מיועציו של טראמפ לא מצפה: התפטרות. "אני אפול מהרגליים אם זה יקרה", אמר גורם אחר בבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully