וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשל טראמפ ביצע את ההוצאה להורג האחרונה, וקבע שיא של 120 שנה

16.1.2021 / 10:15

הממשל שבשנה שעברה שב לבצע הוצאות להורג פדרליות אחרי 17 שנים בהן נמנעו מהענישה, ערך 13 כאלה מאז יולי - המספר הגבוה ביותר תחת אותו ממשל ביותר ממאה השנים האחרונות. דסטין היגס, שהורשע ברצח שלוש נשים במרילנד, יהיה האסיר האחרון עליו נגזר העונש החמור תחת הממשל

בווידאו: לראשונה אחרי 17 שנה - אסיר הוצא להורג בארה''ב/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ממשלו של נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ ביצע הבוקר (שבת) את ההוצאה להורג הפדרלית ה-13 מאז יולי והמית את דסטין היגס שהורשע ברצח של שלוש נשים. זאת, חמישה ימים בלבד לפני כניסתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, המתנגד לעונש מוות, לתפקיד.

משרד המשפטים חידש בשנה שעברה את ביצוע ההוצאות להורג הפדרליות לאחר הפסקה בת 17 שנים. אף נשיא במשך יותר מ-120 שנה לא הוביל הוצאות להורג פדרליות כה רבות.

מספר עונשי המוות הפדרליים שבוצעו בשנת 2020 הוא יותר מב-56 השנים הקודמות ביחד, והפחית את מספר האסירים הממתינים לעונש מוות בבית הכלא הפדרלי בכמעט רבע. סביר להניח שאף אחד מכ-50 הגברים שנותרו לא יוצא להורג בקרוב, כשביידן מאותת שיפסיק את ההוצאות להורג פדרליות.

טראמפ שבר את שיאו של הנשיא גרובר קליבלנד, שכיהן בסוף המאה ה-19, וגם כן הוביל הוצאות להורג פדרליות בימיו האחרונים בתפקיד. קליבלנד היה גם לנשיא האחרון שבמהלך כהונתו בוצעו יותר מעשרה הוצאות להורג פדרליות בשנה אחת - 1896.

בית הכלא הפדרלי טרה הוט שבאינדיאנה. 28 באוגוסט 2020. AP
בית הכלא הפדרלי טרה הוט שבאינדיאנה, ארה"ב (צילום: אי-פי)/AP

דסטין היגס, בן 48 שהורשע באוקטובר 2000 ברציחתן וחטיפתן של טמיקה בלק, משען צ'ין וטנג'י ג'קסון במקלט לחיות בר במרילנד בשנת 1996, היה השלישי שהוצא להורג השבוע באמצעות זריקה קטלנית בכלא הפדרלי בטרה הוט שבאינדיאנה.

במילותיו האחרונות היגס היה רגוע, הכחיש את מעשיו והזכיר את הנרצחות בשמם. "אני חף מפשע," הוא אמר. "לא ביצעתי את מעשי הרצח". כשניתנה לו זריקת החומר הקטלני פנטוברביטל, הוא הביט לעבר בני משפחתו, נופף להם באצבעותיו ואמר, "אני אוהב אתכם". התייפחויותיה של אישה הדהדו במשך כמה דקות מהחדר ששמור למשפחתו של היגס, כשעיניו התגלגלו לאחור, והראו את לבן עיניו לפני שהוא הפסיק לזוז לגמרי.

בהצהרה לאחר ההוצאה להורג אמר עורך דינו של היגס, שון נולאן, כי לקוחו בילה עשרות שנים בבית הכלא בעזרה לאסירים אחרים ו"עבד ללא לאות להילחם בהרשעותיו הלא צודקות".

דסטין היגס, האסיר האחרון שהוצא למוות בממשל טראמפ בתמונה מתוך הכלא, 2015. משרד ההגנה הפדרלי, פנסילבניה, אתר רשמי
"לא הייתה שום סיבה להרוג אותו". היגס בכלא הפדרלי באינדיאנה/אתר רשמי, משרד ההגנה הפדרלי, פנסילבניה

"הממשלה השלימה הלילה, ביום הולדתו של מרטין לותר קינג, את שחיטתם חסרת התקדים של 13 בני אדם בהמתתו של דסטין היגס, אדם שחור שמעולם לא הרג אף אחד", הוסיף נולאן. "לא הייתה שום סיבה להרוג אותו, במיוחד במהלך המגיפה וכשהוא עצמו היה חולה בקורונה שנדבק בגלל ההוצאות להורג הלא אחראיות ומפיצות הנגיף האלה".

בעתירת החנינה של היגס שהוגשה ב-19 בדצמבר, ונדחתה, נטען כי הוא היה אסיר למופת ואב מסור לבן שנולד זמן קצר לאחר מעצרו. בעתירה נכתב גם כי היגס עבר ילדות טראומטית ואיבד את אמו מסרטן כשהיה בן 10. "ילדותו הקשה של היגס לא הוצגה בפני חבר המושבעים במשפט", כתבו עורכי דינו.

ביום רביעי, באותו המתקן, ליסה מונטגומרי בת 52 מקנסס שרצחה אישה בהריון והוציאה את בתה מהבטן בניתוח קיסרי ביתי גם כן הוצאה להורג. היא האישה הראשונה שהוצאה להורג בארצות הברית זה 70 שנה.

ארגונים הפועלים נגד עונש מוות במדינה האשימו את הנשיא היוצא בכך שהוא דחף לחידושן על מנת לצייר לעצמו מוניטין של מנהיג המשליט חוק וסדר, לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר. לעומתם, בכירים בממשל תיארו את ההוצאות להורג כתיקון עוול ארוך שנים ועשיית צדק כלפי הקורבנות ובני משפחותיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully