וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה אחרי 17 שנה: אסיר בארה"ב הוצא להורג ע"י הממשל הפדרלי

דניאל לואיס לי, תומך עליונות הגזע הלבן, רצח 3 בני משפחה והשליך אותם לאגם. עונשו עוכב מאז דצמבר, אך העליון קבע כי ניתן להמשיך בהוצאות להורג פדרליות. מילותיו האחרונות לפני שהומת בזריקה היו: "אתם הורגים חף מפשע". משפחת הקורבנות התנגדה לעונש המוות

בווידאו: לראשונה אחרי 17 שנה - אסיר הוצא להורג בארה''ב/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

(בווידאו: דניאל לואיס לי מת בהוצאה להורג פדרלית ראשונה אחרי 17 שנה)

אסיר שהורשע ברצח הוצא היום (שלישי) להורג במדינת אינדיאנה שבארצות הברית, בהוצאה להורג פדרלית ראשונה אחרי יותר מ-17 שנה. דניאל לואיס לי, תומך עליונות הגזע הלבן, רצח שלושה בני משפחה בארקנסו לפני שהשליך אותם לאגם.

הוא הוצא להורג שעות אחרי שבית המשפט העליון הפך החלטה בערכאה נמוכה יותר שהובילה לדחיית הוצאתם להורג של כמה אסירים בטענה שיש כמה בעיות משפטיות שטרם נפתרו. הנידונים למוות טענו כי המתתם באמצעות זריקת רעל היא "עונש אכזרי וחריג", האסור בחוקה, אולם ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה, קבע העליון כי ניתן להמשיך בהוצאות להורג כמתוכנן.

ביצוע העונש של לי עוכב אחרי ששופט פדרלי הוציא צו מניעה ביום שישי האחרון, לאחר שקרובי משפחתו של לי הביעו חשש מלהיות נוכחים בהוצאה להורג בשל התפרצות נגיף הקורונה. עם זאת, ממשל טראמפ ערער ובית משפט לערעורים הפך את הפסיקה, ואמר כי אין חוק או תקנה פדרליים המחייבים לאפשר לבני משפחה להיות נוכחים בעת ההוצאה להורג, אך שופט בערכאה גבוהה יותר הקפיא זאת שוב.

דניאל לואיס לי, רוצח 3 בני משפחה שהוצא להורג על ידי הממשל הפדרלי בארה"ב. אתר רשמי, אתר רשמי
קיבל זריקת רעל. דניאל לואיס לי/אתר רשמי, אתר רשמי

העליון, שבו רוב שמרני, קבע בשעה 2:10 (שעון ארצות הברית), שבע שעות לפני ההוצאה להורג בטר הוט, אינדיאנה, כי העותרים בתיק "לא הביאו הצדקה מספקת להתערבות ברגע האחרון על ידי בית משפט פדרלי. פסיקות שכאלו צריכות להיות יוצאות דופן, לא הנורמה", קבעו השופטים.

הפגנה נגד הוצאה להורג של אסיר במדינת אינדיאנה, ארה"ב, 13 ביולי 2020. רויטרס
"לא תרצח". הפגנה נגד עונש המוות מחוץ לבית הכלא, אתמול/רויטרס

לי הורשע ברצח שלושה בני משפחה ב-1996, אבל כמה מקרובי הקורבנות הביעו התנגדות להוצאתו להורג. קרובי משפחתם של וויליאם מולר, אשתו ננסי ובתם בת השמונה שרה פול תמכו לאורך השנים בכך שלי, יליד אוקלהומה, ישלח למאסר עולם בדומה למנהיג הכנופיה הניאו-נאצית שביקשה להקים מדינה ללבנים בלבד בצפון-מערב החוף הפסיפי. ארלין פיטרסון, שבתה, חתנה ונכדתה נרצחו על ידי לי, אמרה בשנה שעברה: "זה יבייש את בתי, שמישהו צריך למות עבורה".

לפי נציג של התקשורת שנכח בתא הצפיה בהוצאה להורג, נשאל לי אם יש לו מילים אחרונות בעודו כבול למיטת הנידונים למוות. "לא עשיתי זאת. עשיתי הרבה טעויות בחיי, אבל אני לא רוצח", אמר לי. "אתם הורגים אדם חף מפשע".

הנציג שדיווח לתקשורת על המתרחש אמר כי עם הזרקת הרעל, לי הרים את ראשו והביט סביבו. הוא החל להתקשות בנשימתו, וזמן קצר לאחר מכן החזה שלו הפסיק לפעום, שפתיו הכחילו ואצבעותיו היו אפרפרות.

שני גורמים בשירות בתי הסוהר ויועצו הרוחני של לי היו בחדר בעת ההוצאה להורג.

הפגנה מחוץ למתקן כליאה בטר הוט, אינדיאנה, נגד הוצאה להורג פדרלית לראשונה זה 17 שנה, 13 ביולי 2020. רויטרס
"עצרו את ההרג של הממשלה". הפגנה נגד עונש המוות מחוץ לבית הכלא, אתמול/רויטרס

היו אלו עיכובים נוספים מאז שבית משפט הקפיא את חידוש ההוצאות להורג הפדרליות בדצמבר. עוד שלושה אסירים, כולם הורשעו בעבירות פדרליות ברצח ילדים, אמורים להיות מוצאים להורג בחודש הקרוב ובחודש הבא. ממשל טראמפ החליט בשנה שעברה לחדש את ההוצאות להורג בתום הקפאתן הלא רשמית מאז 2003.

במסגרת מערכת המשפט האמריקנית, ניתן להעמיד לדין פשעים בבתי משפט פדרליים, ברמה הלאומית, או בבתי המשפט של המדינות, ברמה האזורית. פשעים מסוימים, כגון זיוף מטבעות או גניבת דואר, נשפטים באופן אוטומטי ברמה פדרלית, כמו גם במקרים שבהם המדינה היא צד או כאלה הכרוכים בעבירות חוקתיות. אחרים נשפטים בבתי משפט פדרליים על סמך חומרת הפשעים שלהם.

עונש המוות בוטל כולו בארצות הברית בעקבות החלטת בית המשפט העליון ב-1972, אך הוא הפך אותה שוב ב-1976. ב-1988 העביר הממשל חקיקה שאפשרה מחדש לגזור עונש המוות ברמה הפדרלית.

על פי נתוני מרכז המידע לעונש מוות, 78 בני אדם נידונו למוות בתיקים פדרליים בין 1988 ל-2018, אך רק שלושה מהם הוצאו להורג. כיום, יש 62 נידונים למוות ברמה הפדרלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully