וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: "מתפלל למען הממשל החדש"; ביידן: "אלו זמנים אפלים, אבל יש אור"

עודכן לאחרונה: 20.1.2021 / 11:49

במסגרת נאום הפרידה שפרסם הערב, גינה הנשיא היוצא פעם נוספת את המתקפה בקפיטול, אך לא קיבל אחריות על חלקו בה. במקביל נשלמות בוושינגטון ההכנות לקראת טקס השבעתו של הנשיא ביידן

נשיא ארצות הברית היוצא, דונלד טראמפ, נשא הערב (שלישי) נאום פרידה מתפקידו ואמר שהוא "מתפלל למען הצלחת הממשל החדש". במסגרת הנאום המוקלט שפרסם, גינה טראמפ פעם נוספת את המתקפה על גבעת הקפיטול, אך לא קיבל אחריות על חלקו בה או הכיר רשמית בהפסדו לנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שאת טקס ההשבעה שלו הוא מחרים. "התנועה שהקמנו רק בתחילתה", הוסיף הנשיא היוצא.

עוד אמר טראמפ כי הוא גייס את העולם "להתעמת עם סין, כפי שמעולם לא היה קודם לכן". בנוסף לכך, הוא ציין כי הוא הנשיא הראשון זה "עשורים רבים", שבמהלך כהונתו לא נפתחה מלחמה חדשה.

"כל האמריקנים נחרדו מהמתקפה על הקפיטול", אמר טראמפ. "אלימות פוליטית היא מתקפה על כל מה שאנו מוקירים כאמריקנים. לעולם לא נקבל את זה. השבוע נחנוך ממשל חדש, ואנו מתפללים להצלחתו בשמירה על ביטחונה ושגשוגה של ארצות הברית".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאום הפרידה שלו, על צג טלוויזיה בחדר התדרוך של הבית הלבן במהלך יומו האחרון בתפקיד. 20 בינואר 2021. רויטרס
"עשינו את מה שבאנו לעשות כאן". נאום הפרידה של טראמפ, כפי שנצפה בחדר התדרוך של הבית הלבן/רויטרס

"החזרנו את הרעיון שבאמריקה אף אחד לא נשכח - כי לכולם יש חשיבות ולכולם יש קול", אמר טראמפ בנאום. "לקחתי על עצמי קרבות קשים, את הקרבות הקשים ביותר, את הבחירות הקשות ביותר - כי זו הסיבה שבחרתם בי לתפקיד. האג'נדה שלנו לא הייתה על ימין או שמאל, לא על רפובליקני או דמוקרטי, אלא על טובת האומה, וזה כולל את כל האומה", הוסיף.

טראמפ, שביצע דה לגיטימציה לזכייה של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן בטענות חסרות בסיס על הונאת בחירות, התייחס ל"ממשל הבא", אך סירב לומר את שמו של ביידן. את שעותיו האחרונות בתפקיד, צפוי טראמפ להשקיע בהענקת חנינה לכמאה בני אדם. רשימת החנינות צפויה לכלול גם שמות של חברים ובעלי קשרים פוליטיים עם הנשיא היוצא, כמו במקרים דומים בעבר.

עוד בוואלה!

טקס ההשבעה של ביידן יהיה עצוב וקודר. זאת לא תהיה חגיגה לדמוקרטיה

לכתבה המלאה
לוחמי המשמר הלאומי בקרבת גבעת הקפיטול בוושינגטון, לקראת השבעת ביידן. 20 בינואר 2021. AP
לוחמי המשמר הלאומי בקרבת גבעת הקפיטול בוושינגטון, לקראת השבעת ביידן/AP

"עשינו את מה שבאנו לעשות כאן - וכל כך הרבה יותר", אמר בנאומו שנמשך כמעט 20 דקות. טראמפ אמור לעזוב את וושינגטון מוקדם בבוקר, והוא מתכנן אירוע פרידה מפואר בבסיס חיל האוויר סמוך לוושינגטון. בהגיעו לשם, הוא יעלה בפעם האחרונה בחיל האוויר הראשון, יטוס לפלורידה ויהיה הנשיא היוצא הראשון מזה יותר ממאה שנה שדלג על חנוכת יורשו.

טראמפ גם סירב לקחת חלק בכל אחת מהמסורות הסמליות של העברת הלפיד לממשל החדש. הוא מחרים לא רק את טקס ההשבעה בקפיטול, אלא גם מזמין את בני הזוג ביידן לבית הלבן לפגישת היכרות. עדיין לא ברור אם יכתוב לביידן מכתב קבלת פנים אישי, כמו זה שקיבל מהנשיא לשעבר ברק אובמה, כשנכנס לבית הלבן.

ביידן ערב השבעתו: "אלו זמנים אפלים, אבל תמיד יש אור"

הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, היה נרגש הלילה כשעלה לבמה ונשא נאום פרידה מהקהל בדלאוור, קצת לפני שעזב לוושינגטון לקראת ההשבעה. ביידן מחה דמעה ואמר כי היה לו חשוב שהמסע שלו לקראת ההשבעה יחל בדלאוור, מכיוון שהמקום חשוב מאוד למשפחתו. הוא ציין כי יש לו רק חרטה אחת - שבנו המנוח, בו, לא נמצא איתו היום, כי אז "היינו מציגים אותו בתור הנשיא".

"זה מאוד אישי שהמסע הבא שלנו לוושינגטון מתחיל כאן - המקום שמגדיר בצורה הטובה ביותר את מי שאנחנו כאמריקנים", אמר ביידן. הוא הדהד את מסרי הקמפיין שהביאו לבחירתו, והציע מסר של תקווה ביום שלפני השבעתו: "אני יודע שאלו זמנים אפלים, אבל תמיד יש אור".

ביידן קיווה לנסוע להשבעתו בוושינגטון ברכבת של תאגיד הרכבות הלאומי "אמטרק", אך עקב חששות ביטחוניים נאלץ לטוס. כמו כן, נאלץ הנשיא הנבחר לשבור מסורת נשיאותית ולעזוב את דלאוור באמצעות מטוס פרטי, ולא במטוס ממשלתי.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן ואשתו ג'יל, יחד עם סגנית הנשיא הנבחר קמלה האריס ובעלה דאג אמהוף במהלך אירוע זיכרון לחללי הקורונה בוושינגטון. 19 בינואר 2021. AP
ביידן ואשתו ג'יל, יחד עם קמלה האריס ובעלה דאג במהלך אירוע זיכרון לחללי הקורונה, הלילה/AP

לאחר שהגיע לוושינגטון, השתתף ביידן בטקס בבריכה שמול אנדרטת לינקולן כדי לכבד את קורבנות מגיפת הקורונה בארצות הברית, לאחר שיותר מ-400 אלף בני אדם מתו במהלכה. סגנית הנשיא קמלה האריס הצטרפת אליו, ולשניהם נלוו בני הזוג. "במשך חודשים רבים אנו מתאבלים בעצמנו", אמרה האריס. "הערב אנחנו מתאבלים ומתחילים להחלים יחד".

ביידן נשא גם הוא דברים קצרים, ואמר כי "כדי לרפא עלינו לזכור", כשהוא דיבר הוארו מאחוריו 400 אורות המייצגים את קורבנות המגיפה. הנשיא הנבחר עמד מול פסלו של אברהם לינקולן, נשיא מלחמת האזרחים, וכשהוא פנה להתרחק בסיום הטקס, הוא התעכב מול קיר הגרניט השחור, ובו חקוקים שמותיהם של כ-58 אלף האמריקנים שנספו בווייטנאם.

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן בדלאוור לפני נסיעתו לוושינגטון. AP
"אלו זמנים אפלים, אבל תמיד ישר אור". ביידן בנאומו בדלאוור, הערב/AP

בעת שביידן עשה את דרכו לוושינגטון, חמישה מהאנשים שבחר לקבינט שלו הופיעו בפני ועדות הסנאט כדי להתחיל בדיוני אישור המינויים שלהם. המועמדת לשרת אוצר ג'נט ילן, המועמד לשר ההגנה לויד אוסטין, המועמד לשר לביטחון פנים אלחנדרו מאיורקס, המועמד לשר החוץ אנתוני בלינקן והמועמד למנהל המודיעין הלאומי אבריל היינס.

25 אלף חיילי כוחות המשמר הלאומי נפרסו בוושינגטון לקראת טקס ההשבעה מחר. הרשויות הגבירו את הכוננות בבירה אחרי מחדל האבטחה החמור בתחילת החודש, אז הסתערו תומכיו של טראמפ על גבעת הקפיטול בניסיון לסכל את הניצחון של ביידן.

טקס ההשבעה ייערך באופן מצומצם במיוחד בעקבות מגיפת הקורונה, בשדרה הלאומית בוושינגטון ניטעו כ-200 אלף דגלי ארצות הברית, המייצגים את הקהל שלא יכול להשתתף, וכן לשקף את יותר מ-400 אלף האמריקנים שאיבדו את חייהם במגיפה.

200 אלף דגלים שהוצבו ב"שדרה הלאומית" בוושינגטון, לקראת השבעת ביידן ללא קהל, בשל מגיפת הקורונה. 20 בינואר 2021. AP
200 אלף דגלים שהוצבו ב"שדרה הלאומית" בוושינגטון, לקראת השבעת ביידן/AP

במקביל, הסנאטור הדמוקרטי הבכיר צ'אק שומר כינה את טראמפ כ"איום על הסדר החוקתי שלנו, בין אם הוא נמצא בתפקיד ובין אם לא". שומר אמר כי הצבעה שתאסור על טראמפ להתמודד שוב לנשיאות תתקיים אם יורשע במהלך משפט ההדחה שלו בסנאט. "פורעים, מרדנים, תומכי עליונות לבנה ומחבלים מקומיים ניסו למנוע את העברת הממשל", אמר. "הם הוסתו על ידי לא אחר מאשר נשיא ארצות הברית".

דבריו הגיעו לאחר שמיץ' מקונל, הרפובליקני הבכיר ביותר בסנאט, אמר כי הפורעים "הוזנו בשקרים", ו"מוסתים בידי הנשיא ואנשים חזקים אחרים". שומר צפוי להשתלט על תפקידו של מקונל כמנהיג הרוב בסנאט, לאחר שהדמוקרטים זכו בתחילת החודש בשני מושבים בסנאט בג'ורג'יה.

הסנאט מפוצל כעת ב-50-50, אך סגנית הנשיא הנבחר קמלה האריס, תקיים את ההצבעות ותספק לביידן את הרוב. מקונל עדיין לא אמר כיצד יצביע במשפט ההדחה בסנאט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully