וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום לפני השבעת ביידן: נתניהו דחף לקדם הכשרת מאחזים, גנץ טרפד

עודכן לאחרונה: 19.1.2021 / 13:14

ראש הממשלה לחץ על קידום ההצעה, המכירה בחמישה מאחזים כהתנחלויות ומנחה את המינהל האזרחי להסדיר עשרות נוספים בתקופה הקרובה. בעקבות התנגדות גנץ, המהלך ירד מהפרק: "לא תעלה כל הצעה חסרת אחריות מדינית בתקופה רגישה"

בווידאו: חתימת הסכם לשת"פ מדעי בין ישראל לארה"ב שיחול גם בהתנחלויות/צילום: ניב אהרונסון

ראש הממשלה נתניהו דחף ביממה האחרונה להעלות בישיבת הממשלה היום (שלישי) החלטה על הכשרה נרחבת של מאחזים בגדה המערבית, יממה לפני השבעתו של הנשיא הנבחר בארצות הברית ג'ו ביידן. ההצעה לבסוף לא עלתה לסדר היום של הממשלה, שתתכנס בשעות הצהריים לדיון בענייני הקורונה והארכת הסגר, לאחר התנגדותו של שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ.

שעתיים לפני כינוס ישיבת הממשלה, נתניהו עדיין לחץ להעלות את הצעת ההחלטה להצבעה, ומגעים התקיימו בינו לבין לשכת שר הביטחון בני גנץ בנושא. גורמים בסביבת ראש הממשלה טוענים כי גנץ נתן אתמול את הסכמתו למהלך אחרי שכבר הצהיר פומבית שהוא מתנגד לו. אולם, גורמים בלשכת שר הביטחון הכחישו את הדברים, ואמרו שגנץ אכן מתנגד וכי הצעת ההחלטה לא תעלה להצבעה היום. בהמשך, בעקבות הפרסום, הבהיר גנץ כי "בישיבת הממשלה לא תעלה שום הצעה חסרת אחריות מדינית, בתקופה כה רגישה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הממשלה, 21 ביוני 2020. מארק ישראל סלם, פול צלמים
מחלוקת על העלאת הנושא להצבעה. נתניהו וגנץ/פול צלמים, מארק ישראל סלם

במשרד המשפטים ובמשרד החוץ הביעו התנגדות להצעת ההחלטה הן מסיבות מדיניות והן מסיבות משפטיות. בכירים במשרד המשפטים טוענים כי בשל העובדה שמדובר בממשלת מעבר אין הצדקה להעביר החלטה דרמטית כל כך, והזהירו מפני ההשלכות של מהלך כזה על ההחלטה בעניין החקירה נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

עוד בוואלה!

נתניהו ניסה לעצור דיון לאישור בנייה פלסטינית בשטחי C, גנץ הורה להתעלם

לכתבה המלאה
עשהאל (מאחז). יהושע שילה, מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
עשהאל, אחד המאחזים שצוינו בהצעת ההחלטה/אתר רשמי, יהושע שילה, מתוך ויקיפדיה

בכירים במשרד החוץ מתנגדים גם הם למהלך וטוענים כי מהלך חפוז כזה יום לפני השבעת ג'ו ביידן לנשיאות ייתפס כמחטף ישראלי וכהתרסה כלפי הנשיא חדש. עם זאת עד כה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא הביע התנגדות למהלך. גורמים שמעורים בנושא אומרים כי מופעל על מנדלבליט לחץ אדיר מצד לשכת נתניהו לאשר את המהלך למרות שההחלטה הזו לא עומדת בשום מבחן משפטי.

לפי הצעת ההחלטה שניסה לקדם נתניהו יוכשרו חמישה מאחזים בלתי חוקיים בגדה - עשהאל, אביגיל, אבנת, קדם ערבה ומצוקי דרגות - ולהכריז עליהם כהתנחלויות חדשות. חלק אחר בהצעת ההחלטה מנחה את המנהל האזרחי להסדיר את כל עשרות המאחזים האחרים בתקופה הקרובה בלי שיהיה צורך בהחלטת ממשלה נוספת בעניינם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully