וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים מאוכזבים ממתווה חידוש הלימודים: "המסר - החינוך לא מספיק חשוב"

החלטת קבינט הקורונה על הקלות הדרגתיות מחמישי עוררה תרעומת במערכת החינוך. אם לתלמידת כיתה ז' זעמה על פתיחת המסחר לפני שבתה תשוב ללמוד, מורה מהדרום טענה שזמן ההיערכות קצר מהנדרש ומנהל בית ספר ברעננה מתח ביקורת על מודל הרמזור. "מי שנמצא למעלה לא מחובר לשטח"

בווידאו: שיירת רכבים של הורים בדרישה להשיב את הלימודים בערים ירוקות וצהובות/צילום: אייל טל/הנהגת ההורים הארצית

קבינט הקורונה הכריע אמש (שלישי) על פתיחה מדורגת של מערכת החינוך החל מחמישי. בשלב הראשון ייפתחו גני הילדים וכיתות א'-ד' ביישובים ירוקים וצהובים, כמו גם ביישובים כתומים בהם שיעור המחוסנים מעל גיל 50 גבוה מ-70% והציון במדד הרמזור נמוך מ-6.5. בעוד שבועיים ישובו לפעילות כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לפי אותו מתווה, ובעוד חודש תפעל כלל מערכת החינוך עם חזרת כיתות ז'-י'.

המתווה שאושר הפתיע את הורי התלמידים והמורים, ועורר טענות חדשות-ישנות. ההורים התרעמו על ההחלטה להחזיר את כיתות ז'-י' שבועיים לאחר שייפתחו חלקים במסחר, והמורים טוענים כי המתווה אינו ישים בשל הטווח הקצר בין ההתראה להחלתה - יממה וחצי בלבד - והחלוקה לפי מודל הרמזור החדש.

"הממשלה העבירה לנו הערב מסר מאוד חד - החינוך לא מספיק חשוב", אמרה אודליה שינדורף מרעננה, אם לתלמידה בכיתה ז' ותלמיד בכיתה י"א. "הילדים נמצאים במצוקה, הם שנה בבית, ואף אחד לא רואה אותם. הילדים שלי מנסים ללמוד בזום, אבל הם נשארים בבדידות. אין להם חוגים, אין להם תנועות נוער, מפחדים להיפגש, מנסים פה ושם אבל זה בקושי, וכל היום 'אמא, משעמם לי'".

המתווה שאושר לפתיחת הלימודים

  • חזרה הדרגתית לפעילות בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות עם יותר מ-70% מחוסנים מעל גיל 50
  • תעדוף לבדיקות קורונה של תלמידים בערים כתומות גבוליות
  • ביום חמישי:
  • גני ילדים וכיתות א'-ד'
  • פעילויות חינוכיות בשטח פתוח עד 10 אנשים בשאר היישובים
  • בעוד שבועיים:
  • כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב
  • בעוד חודש:
  • כיתות ז'-י'
חטיבת השרון רעננה 6 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"לא יכול להיות שייפתח מסחר ואז כיתות ז'-י'". חטיבת ביניים ברעננה/ראובן קסטרו

שינדורף זעמה על סדר הפתיחה שאושר. "לא יכול להיות שאיפה שאפשר לפתוח, בערים צהובות וירוקות, קודם ייפתח מסחר ואז כיתות ז'-י'. זה פשוט לא ייתכן. ובואו נוריד מהשולחן את הצביעות לגבי כיתות י"א-י"ב שיש להם בגרויות חורף עכשיו בכיתות. אם אפשר להביא אותם בשביל להיבחן אפשר גם להביא אותם ללימודים פעמיים בשבוע".

"אני אישית עברתי ל'מיקור חוץ' של החינוך - שיעורים פרטיים", סיפרה. "הבן שלי ניגש ל-5 יחידות במתמטיקה בפיזיקה, באנגלית, תגברתי אותו בכל מה שאפשר על מנת להבטיח הצלחה מרבית. המורים עושים מאמצים אבל זה פשוט לא מספיק. התלמידה בכיתה ז' התחילה חטיבה השנה. היא לא מכירה את החברות שלה, נפגשה עם המורים בבית הספר פעמים בודדות".

כיצד יתקיימו הלימודים?

  • בגני הילדים: הלימודים יתקיימו לאורך 6 ימים בשבוע
  • בצהרוני גני הילדים: יפעלו 5 ימים בשבוע, בצוותים קבועים ובקבוצות קבועות עד 28 תלמידים בקבוצה
  • בכיתות א'-ב': הלמידה תתקיים בכיתות מלאות לאורך 5 ימים בשבוע למשך 5 שעות ביום
  • בצהרוני כיתות א'-ב': יפעלו 5 ימים בשבוע, בקבוצות קבועות ובצוותים קבועים
  • בכיתות ג'-ד': הלימודים יתקיימו בקבוצות קבועות לאורך 5 ימים בשבוע למשך 5 שעות ביום
  • בכיתות ה'-י"ב: הלימודים ימשיכו להתקיים במתכונת של למידה מרחוק
אודליה שינדורף. אלמוג גבאי, אתר רשמי
"התלמידים שנה בבית, ואף אחד לא רואה אותם". אודליה שינדורף/אתר רשמי, אלמוג גבאי

בהנהגת ההורים הארצית הביעו תחושות דומות. "ממשלת ישראל העבירה הערב מסר ברור וחד לציבור ההורים בישראל ולתלמידים: שנת הלימודים הסתיימה עבור תלמידי כיתות ה' ומעלה, אבל אל דאגה - תוכלו ללכת לקניון במקום לרכוש השכלה", מחו. "האדישות, האפתיות ואי האכפתיות של הממשלה מול מצוקת תלמידי כיתות ה'-י"ב זועקת לשמיים".

"בעוד שבועיים המסחר בישראל ייפתח במלואו והתלמידים יישארו בבית. אנחנו כאן להזכיר לממשלת ישראל הדמנטית שב-19 במרץ מתחילה כבר חופשת הפסח, ושבועות לא רבים לאחר מכן - סוף שנת הלימודים. ממשלת ישראל יורקת בפרצופם של ילדים שאינם שייכים לשום סקטור שיכול להפעיל עליה לחץ פוליטי", הוסיפו.

צהוב, כתום, כתום בהיר

יעל, מורה בבית ספר יסודי בדרום, טענה כי "כל מי שנמצא למעלה לא מחובר בכלל למה שקורה למטה בשטח. אין להם מושג מה זה להרכיב מערכת מהיום למחר, לחבר כיתות לקפסולות, איך זה ללמד בחוץ. אני מלמדת בבית ספר שאחרי 60 שנה סוף סוף עובר שיפוץ, איך אפשר ללמד בחוץ כשיש רעש של בנייה? איך אפשר ללמד בחוץ בחורף, כשיורד גשם? המתווה הזה לא ישים".

לדבריה, ההחלטה על פתיחת הלימודים עוד השבוע מותירה זמן קצר מהנדרש להיערכות. "שלשום אמרו שלא יחזירו בשבוע-שבועיים הקרובים והיום מדברים על חמישי, איך נערכים לדבר הזה?", אמרה. "הבלגן חוגג. אני חושבת שמשרד החינוך לא מבין ויודע מה הוא רוצה. גם בשנה רגילה המשרד לא ממש מחובר למציאות, אבל בשנת קורונה הם חייבים להיות קשובים יותר לשטח. הם משנים תכניות מהיום למחר ולא מבינים שמישהו צריך לבצע אותן".

תלמידים עושים את דרכם לאחד ממוסדות החינוך בבני ברק תוך התגוננות מהגשם בבני ברק 18 בינואר 2021. ראובן קסטרו
"איך נערכים לדבר הזה?". תלמידים בבני ברק/ראובן קסטרו

המתווה מעלה חשש גם אצל איתי קנטור, מנהל בית הספר היסודי פעמונים ברעננה, אך הוא הבהיר כי הדבר החשוב ביותר הוא להוציא את התלמידים מהבתים. "המצב הרגשי-חברתי שלהם כל כך לא טוב שעצם החזרה תסייע מאוד. לראות חברים, לשחק יחד בחצר ולהזיז את הגוף כבר ישפרו את מצבם של התלמידים", הסביר.

"המורכבות היא בכך שהיום אנחנו צהובים ומחר כתומים, ומחרתיים - כתומים בהירים. כל שינוי כזה דורש היערכות לוגיסטית של כוח אדם וחדרי לימוד. ההתארגנות מבחינת מערכת השעות, חלוקת החדרים, חלק בפנים וחלק בחוץ יוצרת הרבה חוסר ודאות בקרב הצוותים", סיפר. "בשורה התחתונה - העניין שאין משהו קבוע מאוד מקשה לייצר משהו לאורך זמן".

גם בהתאחדות מעונות היום הפרטיים מתחו ביקורת על מודל הרמזור החדש. "במקומות שיוכלו לעבוד בתוך חלוקת השכונות לצבעי הרמזור, לא ברור מה יעשו ילדים משכונות אדומות וכתומות שהגן שלהם נמצא באזור צהוב או ירוק עם ניקוד של מתחת ל-6.5 ושיעור מתחסנים של 70%", מסרו בתגובה, והתריעו: "איננו רוצים להכביד על ההורים ולהשבית את הגנים הפרטיים, אך לא תהיה לנו ברירה ללא מתווה יציב".

בגרות במתמטיקה תוך כדי סגר הקורונה, בי"ס אמנה כפר סבא, 1 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
"כל שינוי דורש התארגנות לוגיסטית של כוח אדם וחדרי לימוד". תלמידים בבגרות במתמטיקה/ראובן קסטרו

אולם, יש כאלו שרואים במתווה גם כדבר חיובי. מאיה גבעון, מנהלת בית הספר לטבע, סביבה וחברה בתל אביב וממובילי ארגון המנהלים "מנהיגים," מברכת על המתווה אך מציינת שיש בו לא מעט בעיות: "קודם כל זה שאפשר לחזור, זה כבר מבורך. אני לא מבינה למה לא מחזירים את הכיתות ה' עד י' שלא היו כבר שנה בבית ספר ומצבם הרגשי גרוע מאד, זה עצוב ונורא בעיניי".

בית הספר לטבע, סביבה וחברה נמצא בשכונה אדומה בתל אביב, ולמרות שבחלק מהשכונות בעיר התלמידים יחזרו ללימודים, ב"טבע" יצטרכו לחכות עד ששכונתם תשנה את צבעה. אך, גבעון לא מחכה להחלטות הממשלה וכבר היום ארגנה מפגש ראשון לתלמידיה בקבוצות של עד תשעה תלמידים באוויר הפתוח.

"ישנה המורכבות בערים כתומות למנהלים, כי לא ברור האם לפתוח או לא באזורים אלה, לא ברור לי עדיין אם יש הסעות או לא, יש המון חורים במתווה שלא ברורים. והמנהלים מקבלים יום להתארגן זה לא מספיק", טענה. "לא ניתן לארגן ביה"ס לפתיחה מהיום להיום ויש לתת למנהלים ולצוותי החינוך זמן להיערך כמו שצריך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully