וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמזור חדש: המודל שיאפשר את החזרת הלימודים בחצי מהיישובים במדינה

9.2.2021 / 11:17

ההצעה הנוכחית שתעלה לאישור הממשלה כוללת את פתיחת מערכת החינוך ביישובים ירוקים וצהובים, בעוד רוב התלמידים נותרים ללא מענה. כעת, במגן ישראל שוקדים על מתווה שיאפשר חזרה ללימודים על בסיס שיעור המחוסנים גם בערים כתומות. המודל צפוי להיכנס לתוקף מהשבוע הבא

בווידאו: אלרעי פרייס אומרת שלא נגיע לחסינות עדר/צילום: ערוץ הכנסת

במגן ישראל שוקדים בימים האחרונים על גיבוש מתווה חדש שיאפשר לפתוח את מערכת החינוך גם בערים כתומות החל מהשבוע הבא, על בסיס שיעור המחוסנים בכל יישוב. בתכנית הלאומית למאבק בקורונה בוחנים איזה אחוז מחוסנים ומאיזה גיל יהווה את הרף שיאפשר חזרה ללימודים.

המתווה החדש ינסה לתת פתרון לערים עם תחלואה בינונית עד קשה, המוגדרות כתומות. על פי נתוני משרד הבריאות, 50% מהערים והיישובים בארץ צבועים בכתום. בכל מקרה, המתווה אינו כולל ערים אדומות, ובמגן ישראל אף מזהירים כי פתיחה של עיר אדומה על פי מתווה של שיעור מתחסנים עלולה להיות מסוכנת.

תלמידי כיתות ה-ו חוזרים ללימודים, בי"ס עוזי חיטמן, פתח תקווה, 24 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
רק רבע מהיישובים כלולים במתווה הנוכחי. בית ספר בפתח תקווה, נובמבר/ראובן קסטרו

קבינט הקורונה אישר כי מוסדות החינוך יישארו סגורים עד יום חמישי. לפי ההצעה שתעלה היום לאישור השרים, בעוד יומיים יתחדשו הלימודים בגני הילדים ובכיתות א'-ד' ביישובים ירוקים וצהובים בלבד - המהווים 25% מהיישובים בישראל. זאת, לאחר שנדחו כמה מתווים שיאפשרו את פתיחת החינוך בערים אדומות וכתומות.

המתווה שנבחן כעת צפוי להעניק הטבות בנושא החינוך בלבד. זאת מאחר שלעומת ענפים אחרים במשק, בענף זה לרוב אין מעבר בין יישובים שעלול להגביר את התחלואה.

בסימולציות שעורכים במרכז השליטה של מגן ישראל נבדק שיעור המחוסנים הדרוש לפתיחה בטוחה. בסימולציה אחת נבדקה האפשרות של 70% מתחסנים מעל גיל 50, ובסימולציה נוספת נבדקה אפשרות של 90% מעל גיל 60 ועוד 50% של צוותי ההוראה. אולם טרם הצליחו לגבש את הנוסחה שתצליח למנוע את עליית התחלואה.

מתן חיסונים למורים בראשל"צ 30 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
נבחנת הנוסחה של שיעור המחוסנים ומאיזה גיל. גבר מתחסן בראשון לציון/ראובן קסטרו

במגן ישראל מודים כי היו מעדיפים שלא לאפשר לימודים בערים הכתומות והאדומות כלל, ולכן המתווה החדש נבדק בקפידה רבה. מנגד, הם מבינים כי קיים סיכוי שנתוני התחלואה הקשים במדינה לא ירדו בתקופה הקרובה ואף עלולים לעלות בשל פתיחת המשק. לכן, הצורך בפתרון לערים הכתומות נעשה דחוף ביותר.

פתיחת מערכת החינוך גרמה לעלייה חדה בתחלואה בכל הגילים. כיום, החזרה ללימודים בעייתית יותר כיוון שילדים מתחת לגיל 16 אינם רשאים להתחסן וצוותי ההוראה התחסנו באחוזים נמוכים בלבד - נתון שמגדיל את הסיכון להגביר את התחלואה.

בדקו את מגמת התחלואה ביישוב שלכם:

עד כה בישראל 85% מבני ה-60 חוסנו ומעלה ו-79% מבני ה-50 ומעלה. באוכלוסיית הסיכון נותרו עוד 176 אלף אנשים שטרם התחסנו. אחוז המחוסנים צונח בשכבות הגיל שבין 16 ל-40, עם בין 30%-40% מחוסנים.

ההטבה של פתיחת מערכת החינוך נועדה לתמרץ את התושבים להתחסן וכן לעודד את ראשי הרשויות לפעול על מנת להעלות את שיעור המתחסנים בתחומם. בשבועות האחרונים נרשמה האטה ניכרת בהיקף המתחסנים נגד קורונה, על אף הסרת התעדוף והזכאות להתחסן לכל אזרח מעל גיל 16.

לצד הירידה בביקוש לחיסונים, העלייה בתחלואה נמשכת. מנתוני משרד הבריאות הבוקר עולה כי 7,761 בנים אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת. בבתי החולים מאושפזים 1,710 חולים, מתוכם 306 מונשמים ו-1,088 חולים קשה. נכון להיום מתו 5,192 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל, 71 מהם ביממה האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully