וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגר נגמר, אך מערכת החינוך עדיין באפילה ולמנהלים נמאס: "חוסר אחריות"

שעות לפני ההחלטה שצפויה להתקבל בממשלה על פתיחת מערכת החינוך תחת הגבלות החל משלישי - מנהלי גנים ובתי ספר טרם קיבלו הנחייה כלשהי ממשרד החינוך. לדבריהם, הם ניזונים מכלי התקשורת במידע ואינם יודעים האם אכן המוסדות ייפתחו. "קבלת הנחיות ברגע האחרון הפכה להרגל"

בווידאו: נתניהו וגנץ בפתח ישיבת הממשלה שדנה בהארכת הסגר/צילום: לע"מ ואיתמר שאול משרד הביטחון

הממשלה תתכנס היום (ראשון) לדון במתווה חזרת מערכת החינוך, בעוד אנשי חינוך רבים, כמו גם הורי תלמידים, מלינים על אופן קבלת ההחלטות ועל חוסר הוודאות בו הם נמצאים. שעות לפני ההחלטה שצפויה להתקבל בעניין מתווה הפתיחה - מנהלי גנים ובתי ספר טרם קיבלו הנחייה כלשהי ממשרד החינוך. לדבריהם, הם ניזונים מכלי התקשורת במידע העוסק בפתיחה המחודשת ואינם יודעים האם אכן המוסדות ייפתחו.

מנהלי בתי ספר טוענים כי בזמן שהחלטת הממשלה על סיום הסגר העניקה כמה ימים לבעלי עסקים להתכונן לפתיחה מחודשת אחרי שבועות של הגבלות, ההחלטות בעניין מוסדות החינוך - הנדרשים להיערכות לוגיסטית רחבה - נעשות בדקה ה-90, ללא פירוט ועם הרבה ערפל.

לפי התוכנית שתעלה הערב לאישור הממשלה, החל מיום שלישי, ביישובים ירוקים וצהובים ייפתחו הלימודים בגני הילדים, בכיתות א'-ד' ובכיתות י"א-י"ב באופן מלא. ביישובים כתומים ואדומים יחודשו הלימודים בקפסולות של חצאי כיתות בגנים בכיתות א'-ד' וי"א-י"ב ורק באוויר הפתוח. הלימודים יתקיימו לסירוגין יום כן יום לא עבור כל חצי כיתה. התכנית גובשה אמש בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב גלנט ושר הבריאות.

הכנות בבית הספר "יסוד המעלה" לקראת החזרה ללימודים אחרי הסגר, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
בית ספר "יסוד המעלה" בראשון לציון, אוקטובר/ראובן קסטרו

"הנתק בין המטה לשטח גובל בחוסר אחריות כלפי הצרכים והמחויבות המקצועית של הנהלות בתי הספר, הצוותים החינוכיים - ומעל לכל התלמידים והתלמידות", אמרה סמדר מורס, מנהלת בית ספר "נופים" בתל אביב, בשיחה עם וואלה! NEWS.

"כמו תמיד, כך גם הפעם, ערב החזרה מהסגר השלישי, מנהלי ומנהלות בתי הספר שוב מוצאים את עצמם בחוסר ודאות ביחס למועד החזרה ללימודים ולאופי המתווה", היא אומרת. "לאחר תקופה של שלושה שבועות שבה ישבו התלמידים והתלמידות בבית ולאור הקשיים והפערים ההולכים וגוברים של התלמידים ברמה הלימודית, החברתית והרגשית, היינו מצפים שתיבנה תכנית מערכתית מסודרת בתיאום ובשיתוף השטח, ותנוסח טיוטת מתווה ליציאה מהסגר וליום שאחרי".

ההצעה לפתיחת החינוך בה תדון הממשלה

  • ביישובים ירוקים וצהובים:
  • משלישי - ייפתחו גנים, כיתות א'-ד' ו-י"א-י"ב באופן מלא
  • כיתות ה'-י' ימשיכו בלמידה מהבית
  • ביישובים כתומים ואדומים:
  • משלישי - לימודים בקפסולות של חצאי כיתות ורק באוויר הפתוח
  • הלימודים יתקיימו יום כן יום לא עבור כל חצי כיתה
  • כיתות ה'-י' ימשיכו בלימודים מהבית
כיתה ללא תלמידים בית הספר בתל"י באולים בירושלים 1 בספטמבר 2020. נעם ריבקין פנטון/ פלאש 90, פלאש 90
בית הספר תל"י בירושלים, ספטמבר/פלאש 90, נעם ריבקין פנטון/ פלאש 90

אורית גור-כהן, מנהלת קריית החינוך על שם גינזבורג ביבנה ויו"ר משותף של ארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים", הביעה אף היא תסכול מקשיי התקשורת בין הדרג הפוליטי לשטח. "לצערנו קבלת הנחיות ברגע האחרון הפכה להרגל, ונדמה כאילו הדברים מסתדרים מעצמם, אך בפועל המנהלים עובדים קשה מאוד כדי להיערך לכל תרחיש כמעט", היא אומרת.

גור-כהן הדגישה כי "היה ראוי ששר החינוך יידע זאת, יוקיר זאת ושהמשרד יתנהל בהידברות ולא יניח שההנחיות מרגע אחר למשנהו זו פרקטיקה מובנת מאליה".

תיכון עירוני א', תל אביב, אוקטובר 2020. ארז מיכאלי
יחזור בשלישי? תיכון עירוני א' ת"א/ארז מיכאלי

גם חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, תקף את ההתנהלות וקרא להעניק את הסמכות בעניין על הרשויות המקומיות. "מתווה החינוך שגובש באישון לילה בין משרד החינוך והבריאות מראה את הניתוק הטוטאלי של הממשלה. השרים מנותקים שכנראה מזמן שכחו מה זה ילדים. הגיע הזמן להפסיק לטלטל את הילדים וההורים. תשאירו לנו ראשי הרשויות לטפל במצב, אתם מנותקים ולא מבינים את השטח".

רותי יונה, חנן דגן ועו"ד קרן אוחנה איוס, ראשי פורום הגנים הפרטיים, תקפו את הממשלה ואמרו כי "רק ברפובליקת בננות מחכים לחצות או לשבע בבוקר כדי לקבל החלטה על פתיחת הגנים ומערכת החינוך. בלתי אפשרי לפתוח את המשק ללא החזרת מערכת החינוך לגיל הרך. אסור להפלות הורים לילדים צעירים במתן האפשרות לחזור למקומות העבודה".

לוסי חדידה, מנכ"לית ארגון "גנים ברמה אחרת", אמרה: "מה עושים עם הרמזור ברגע שמיקום המעון ירוק ומיקום מושבם של העובדים אדום? אנו עושים זאת על רקע משבר כלכלי עמוק בענף כשכל תזוזה של רמזור מקפיצה עובדים לחל"ת על חשבוננו וללא רשת בטחון ששר האוצר והממשלה יכלו ליתן לנו. כמה מעונות יום עוד צריכים להסגר עד שתבינו שאנו משמשים כקו האש הראשון במערכה של החזרת המשק לתפקוד?".

בדקו את מגמת התחלואה ביישוב שלכם:

"דור שלם הולך לאיבוד"

גם ההורים זועמים על דרך קבלת ההחלטות וסדרי העדיפויות של הממשלה. "מהיום נוכל לקחת את ילדינו למספרה, לפדיקור, מניקור ואפילו להתפנק עם מסאז', לטייל בשמורת טבע, לנסוע לצימר בצפון, בדרום, לראות את הפריחה, ליהנות ממפלים ולכבוש את כבישי ישראל וכמובן להתארח אצל החברים מהכיתה, מהגן ואפילו אצל המורה בבית - גם אם זה מעבר למגבלת ה-1,000 מטרים, ואת כל הכיף הזה נעשה בזמן שאנו ההורים נצטרך להגיע למקומות העבודה החיוניים והלא חיוניים שלנו", אומר אריק קפלן, יו"ר הנהגת ההורים בירושלים. "לאן לא נוכל לקחת אותם? למקום הכי טבעי שהם צריכים להיות בו - לגן הילדים ולבית הספר".

"דור שלם הולך לאיבוד. יש להחזיר את החינוך למקום הראוי לו. אני קורא לממשלת ישראל לעשות הכול ולהחזיר את ילדינו למוסדות החינוך בביטחון, באחריות ובהקדם", הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully