וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיון על החינוך הסתיים ללא החלטות: "חשש לזינוק בתחלואת הצעירים"

עודכן לאחרונה: 8.2.2021 / 0:50

השרים דנו בהשבת מערכת החינוך והמשק לפעילות, בעוד המומחים הזהירו מזינוק בתחלואה. הוצג מתווה בן 3 פעימות עם פירוט הענפים שייפתחו - בהתאם למדדי תחלואה והתקדמות במבצע החיסונים. גלנט הבהיר שאינו דוחף לפתיחת החינוך: "המצב לא ברור". מחר צפוי דיון נוסף

בווידאו: מתחמי ביג נפתחו בשיטת טייק אווי ובניגוד להנחיות, מכוני היופי והמספרות שבו לפעילות/צילום: שלומי גבאי, יותם רונן, ראובן קסטרו עריכה: עמית שמחה

הממשלה דנה הערב (ראשון) בהשבת מערכת החינוך ביום שלישי ובאסטרטגיית היציאה, ולא הגיעה להחלטות. מחר צפויה הממשלה להתכנס שוב ולהחליט בנושא, לאחר שהבוקר הוסרו מרבית ההגבלות שהוטלו על הציבור. השרים יידרשו לאשר את פתיחת הגנים, כיתות א'-ד' ו-י"א-י"ב באופן מלא, בעוד כיתות ה'-י' ימשיכו בלמידה מהבית. כמו כן, ידונו השרים בהמשך ההקלות בהגבלות, ובצעדי ההמשך.

במהלך הדיון, הציג ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש את מתווה היציאה המעודכן מהסגר. העדכון הוא בפעימה השנייה והשלישית של היציאה מהסגר, שעדיין לא הוכרעו בדיון הקודם. אש אמר כי הוא מודאג מכך שיוחלט לפעול בחוסר אחריות. "אנחנו יוצאים בנקודה מאוד גבוהה בתחלואה. אתם מכירים את המצב והנתונים, זה מצב נזיל", אמר.

"אני לא מחדש שבשבוע עד עשרה ימים האחרונים אנחנו נמצאים בקו ישר מבחינת מספר המאומתים הממוצע. הירידה במספר המאומתים מעל גיל 60 נמשכת, אבל גם היא מקבלת זווית יותר איטית". הוא הבהיר כי "הנתונים לא שונים מהותית מאלו שהיו ביום חמישי. אחוז החיוביים גם גבוה, ירידה קטנה בלבד מאשר לפני שבוע. מגמה יציבה של אחוז חיוביים גבוה, מעיד על תחלואה חבויה".

  • ביישובים ירוקים וצהובים:
  • משלישי - ייפתחו גנים, כיתות א'-ד' ו-י"א-י"ב באופן מלא
  • כיתות ה'-י' ימשיכו בלמידה מהבית
  • ביישובים כתומים ואדומים:
  • משלישי - לימודים בקפסולות של חצאי כיתות ורק באוויר הפתוח
  • הלימודים יתקיימו יום כן יום לא עבור כל חצי כיתה
  • כיתות ה'-י' ימשיכו בלימודים מהבית

עוד בוואלה!

הגבלת המרחק בוטלה, החינוך יישאר סגור: ישראל יוצאת מהסגר השלישי

לכתבה המלאה
עוצר לילי בטייבה, 9 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
המשטרה מבצעת אכיפה לתקנות הסגר/ראובן קסטרו

לפי המתווה שהציג פרופ' אש, המשך ההקלות ייעשה בשלוש פעימות. בפעימה הראשונה, הנוכחית, יבוצעו הקלות במתכונת הסגר, עם פתיחה זהירה של מקומות עבודה ושכבות נמוכות בחינוך. בפעימה השנייה תימשך פתיחה של ענפים שפעלו לפני הסגר ובמקביל תתבצע פתיחה של סקטורים נבחרים בעלי סיכון נמוך באמצעות תו ירוק. בפעימה השלישית תבוצע פתיחה של סקטורים בעלי סיכון גבוה, באמצעות תו ירוק.

המשמעות היא שבפעימה השנייה ייפתחו חנויות רחוב, קניונים וביגים, אירועי תרבות וספורט קטנים, חדרי כושר, מוזיאונים, תערוכות ומלונות (ללא חדרי אוכל). בפעימה השלישית ייפתחו מסעדות, מלונות, אטרקציות, גני אירועים וכנסים. כמו כן, ייפתחו בשלב זה בתי קפה ומסעדות קטנות, ללא צורך בהצגת תו ירוק.

בפתח הדיון, האשים גנץ את נתניהו בהקלטת ישיבות הממשלה והדלפתן לתקשורת. "בהמשך להדלפות המגמתיות והחמורות מדיוני הממשלה דורש שר הביטחון לפרסם את הפרוטוקולים של דיוני הממשלה בנושא הקורונה וקבינט הקורונה במלואם, ולא רק הדלפות לצרכים אישיים ומשפטיים של ראש הממשלה", נמסר מלשכת שר הביטחון.

מתווה היציאה מהסגר שהוצג על- ידי משרד הבריאות בישיבת הממשלה. משרד הבריאות, אתר רשמי
מתווה היציאה המעודכן מהסגר/אתר רשמי, משרד הבריאות

שרון אלרעי פרייס: נכון, חולים צעירים לא מתים, אבל אם תהיה עלייה בתחלואה יהיה עומס בבתי החולים - ואז התמותה תעלה. גם אם זה בן אדם בן 55 וגם צעירים מ-50.

אשכנזי: אין דיון על פתיחה רחבה של המשק. השאלה היא האם מה שפתחנו בבוקר מביא אותנו לאן שאתם מדברים.

אלרעי פרייס: מבין כלל הדברים שניתן היה לפתוח, היה כן צריך לשחרר קצת.

ברוורמן: התשובה היא שזה אחראי.

אשכנזי: אז למה אתם אומרים שלא אחראי?

אלרעי פרייס: אנחנו אומרים איך צריך להתקדם הלאה. מקדם ההדבקה ירד בזכות החיסונים. אבל בינתיים הוא יעלה בגלל הפתיחות ולכן צריך בזהירות.

יובל שטייניץ: אז גבי צודק.

נתניהו: יובל תחכה רגע. אף אחד לא יודע את האמת. לא יודעים אם קצב החיסונים יעמוד בקצב עלייה. ההבחנה החשובה ביותר היא שיש פער עצום בין המקום שבו היינו בישיבות הקודמות, כולל האחרונה, לבין המצב שאנו נמצאים בו עכשיו. הציבור לא מבין את המשוואה, מבחינתו מה הבעיה: יש חיסונים, תפתחו.

פנינה תמנו שטה: זה לא שהוא לא מבין. הציבור חי את החיים. הקריסה הכלכלית היא גם חלק מהפרמטרים.

נתניהו: הוא חי את החיים, אבל הוא לא מבין את מה שאמרה שרון. יהיו הרבה מאות חולים ומתים צעירים. אין סיכוי שהציבור מבין את זה. חובה עלינו להבהיר את הדברים. אף אחד לא סותר אף אחד, אנחנו כבר על הקשקש עם הפתיחה. אנחנו חייבים לנהוג במשנה זהירות, זו לא בדיחה. יש לנו עבודה גדולה להחליט איך מתנהגים ואיך משכנעים את הציבור. חייבים להפסיק את הוויכוח הסיסמתי בחוץ שאומר שאין בעיה וצריך לפתוח. אנחנו לא אי. יש כאן פלסטינים שנכנסים ויוצאים מכאן, אני לא שולט על רמאללה.

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת ממשלה, 28 ביולי 2020. מרק ישראל סלם/פלאש 90, אתר רשמי
נתניהו וגנץ בישיבת ממשלה/אתר רשמי, מרק ישראל סלם/פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו הדגיש כי ההקלה בסגר לא אומרת שיש ירידה בתחלואה. "התחלואה עדיין עולה במלוא עוצמתה. אסור לנו להיכנס לשאננות, אסור לנו לפעול בחוסר אחריות. אחרת התחלואה פשוט תעלה, תגבה מחירים עצומים, גם בחיים וגם בחולים קשים", הבהיר נתניהו. "אני מבקש מכולם לפעול באחריות, גם סביב השולחן הזה וגם מכל אזרחי ישראל".

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה כי במשרד הבריאות מוטרדים מפתיחת החינוך באזורים כתומים ואדומים עם תחלואה גבוהה. "לפני הסגר היו התפרצויות בבתי ספר, ילד אחד חולה ועשרות היו איתו. לא רק בבתי ספר. התפרצויות משמעויות", הבהירה. "הסיפור של תחלואת הילדים מטריד אותנו. אנחנו לא רוצים להשאיר את הילדים בבית, אבל הסיכון בערים האדומות והאדומות הוא משמעותי", הוסיפה אלרעי פרייס.

שר החינוך יואב גלנט הבהיר כי הוא לא דוחף לפתיחה נוספת של מערכת החינוך. "מבחינתי הקריטריון העיקרי זה הבריאות", אמר השר. "אני רוצה לומר לכם מדוע אני מסתכל על דברים בזהירות. לי היו נתונים מדויקים עד לפני חודש, והם עסקו במה שקורה במערכת שעובדת. ידענו בדגימה מדויקת מה מצבם של כל התלמידים והמורים, וראינו איך זה מתנהל. בחודש האחרון חלו שינויים דרמטיים, המוטציה, החיסונים, הסגר, והתוצאה שהופתעתי ממנה שהתחלואה לא יורדת ובחינוך גם עלתה. לכן הנימוק הבריאותי צריך להיות הנימוק המוביל".

תלמידי תיכון ביהוד בבחינת בגרות, יולי 2020. יוסי זליגר, פלאש 90
"הקריטריון העיקרי זה הבריאות". תלמידי תיכון בבחינת בגרות/פלאש 90, יוסי זליגר

הוא הוסיף כי "האחריות שלי ושל כולנו היא כלפי הילדים. אני רוצה שדבר אחד יוסר מהפרק - אין לי דחף מיוחד להחליט דבר כזה או אחר, וכל מיני מתווים שאמרו בחוץ, כאילו אנחנו רוצים שילמדו בחצר זה לא הצעה שלנו. הצעדים צריכים להיות זהירים". לדברי גלנט, "הדבר המרכזי הוא איך בולמים את המגיפה, לא משנה איזה פעולה צריך לעשות. אני נותן למומחים להוביל בנושא הזה, מפני שלי בחודש האחרון יש ערבול של מושגים".

בתום הישיבה פרסם שר החינוך סרטון בדף הפייסבוק שלו בו הוא פונה לתלמידים, להורים ולצוותי החינוך וההוראה ואמר כי "אני יודע שמאוד לא קל כשאין לימודים כבר יותר מחודש, אבל הדבר הראשון ששמתי לנגד עיניי וציינתי אותו זה את החשיבות של השמירה על בריאותם של התלמידים. זה הדבר הכי חשוב בשביל כולם וכמובן מניעת התחלואה. אנחנו שמים את זה לשים בראש העדיפויות, יש לנו מלחמה מאוד קשה בקורונה ועכשיו עם המוטציה הבריטית הדבר הולך ונהיה יותר קשה. נעשה כל מה שנדרש, וזה עלול לעכב גם את פתיחת הלימודים. אני מצטער ומתנצל על זה, אני מבין את מצבכם ואומר לכם - יותר חשוב במצב הזה שלא יהיו לנו חולים ושנתגבר על המחלה הקשה והארורה הזאת".

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי אי אפשר להתקדם בלי שיתוף פעולה של הציבור. "הציבור משתף פעולה טוב יותר כשיש סגר", הבהיר השר. "ברגע שמשהו קטן נפתח, הכל נפתח בצורה פראית כמו שאתם רואים היום. הממשלה לא עומדת בלחץ. זו מסקנה עצובה. הייתי יכול בנקל לחשוב על כמה דברים שאפשר לפתוח בתו ירוק בלי סכנה אפידימיולוגית, אבל אם נפתח תחומים מסוימים אז שאר התחומים יצטרפו ותהיה עליה".

פרופ' בליצר: נדע רק בסוף השבוע הבא איך הפתיחה תשפיע על מקדם ההדבקה. 400 אלף לא מחוסנים בגילאי המבוגרים זה פוטנציאל ל-30 אלף חולים קשים. זה יכול להקריס בתי חולים. המצב כרגע הוא שאנחנו עומדים בה, והשאלה היא מה יקרה לחולים הקשים בחודשים הקרובים. כבר עכשיו כמעט 20% מהתחלואה היא מתחת לגיל 50. זה היה 10% לפני כמה שבועות. ככל שנחסן מבוגרים, נראה יותר תחלואה אצל הצעירים.

נתניהו: מבחינת המספרים האבסולוטים, ההדבקה ההמונית תגרום לנו לפגוש את החולים והמתים אצל הצעירים.

בליצר: יהיה רגע מסוים שהמקדם הדבקה ירד בגלל שיהיו הרבה מחוסנים, אבל זה עוד רחוק. לא מחר, לא בפברואר, וספק אם יהיה במרץ. לכן עכשיו אנחנו בנקודה הכי מסוכנת שהיינו בה, למרות החיסונים.

אשכנזי: בהנחה וקצב החיסונים לא ישתנה ואנחנו פותחים היום, העלייה תמשיך ובעוד שלושה שבועות בתי החולים יקרסו.

בליצר: תלוי איך נפתח. אם זה יהיה אחראי. יש כשל הסברתי שהציבור מבין שהסגר נגמר, צריך להסביר לאנשים עדיין לשמור על עצמם.

הצעדים הראשונים ביציאה מהסגר

  • ביטול הגבלות התנועה ל-1,000 מטרים מהבית
  • פתיחת מקומות עבודה ללא קהל
  • החזרת שירותים במתכונת אחד על אחד
  • תתאפשר רכישת מזון בטייק אווי
  • תתאפשר פתיחת צימרים לחופשות של משפחות גרעיניות
  • פתיחת שמורות טבע וגנים לאומיים, אתרים, שימור אתרים ורשות עתיקות באוויר הפתוח
  • ישיבת ממשלה נוספת לדיון בהמשך תכנית היציאה מהסגר

בדקו את מגמת התחלואה ביישוב שלכם:

בעקבות היציאה מהסגר, בוטלה הגבלת התנועה למרחק של קילומטר ממקום המגורים והותר לשהות בבתים של אחרים. כמו כן, נפתחו מקומות עבודה ללא קהל והוחזרו שירותים במתכונת אחד על אחד, בהם מספרות וקוסמטיקה. בנוסף, התאפשרה מהבוקר רכישת מזון בטייק אווי, פתיחת צימרים לחופשות של משפחות גרעיניות וכן שמורות טבע וגנים לאומיים, אתרים, שימור אתרים ורשות עתיקות באוויר הפתוח.

היציאה מהסגר מגיעה בעוד מניין חולי הקורונה הקשים מוסיף לעלות, ויותר מ-5,000 בני אדם מתו מהנגיף. ביממה האחרונה אובחנו 6,271 בני אדם בנגיף, ו-38 חולי קורונה מתו. ‏היום אישרה ועדת החוקה את תקנות הקורונה שכוללות את ההקלות שנכנסו לתוקף הבוקר, ואת המשך המגבלות על המשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully