וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי חינוך נגד התכנית לפתיחת הגנים: "תגרום נזק פסיכולוגי"

בוועדים המאגדים את אנשי החינוך מותחים ביקורת חריפה על מתווה החזרה ללימודים שצפויה לאשר הערב הממשלה. עיקר הביקורת מתרכזת סביב "אי ישימות" המתווה בגני הילדים, לפיו הלמידה תתקיים לסירוגין ובאוויר הפתוח בלבד. "שידור חוזר של החלטות גרועות, מתוך תקווה הזויה"

בווידאו: גלנט קורא להחזיר את מערכת החינוך/מתוך ועידת החינוך הלאומית ה-2 - ישיבות בני עקיבא ומקור ראשון

אנשי מערכת החינוך הביעו היום (ראשון) זעם רב על מתווה החזרה של מערכת החינוך שסוכם בין משרד החינוך למשרד הבריאות אמש. עיקר הביקורת מתרכזת סביב "אי ישימות" המתווה ביישובים האדומים והכתומים לגיל הרך, לפיו הלמידה בגנים בכל הגילים תתקיים לסירוגין יום כן-יום לא ובאוויר הפתוח בלבד.

לפי התוכנית שתעלה הערב לאישור הממשלה, החל מיום שלישי, ביישובים ירוקים וצהובים ייפתחו הלימודים בגני הילדים, וביישובים כתומים ואדומים יחודשו הלימודים בקפסולות של חצאי כיתות בגנים ורק באוויר הפתוח. הלימודים יתקיימו לסירוגין יום כן-יום לא עבור כל חצי כיתה.

גורמים במשרד הבריאות הצביעו על הבעייתיות של לימודים באוויר הפתוח, כפי שצוין בתוכנית. לדבריהם, המתווה מסתמך בחלקו על תחזית מזג האוויר, ועשוי להשתנות על פי הייתכנות לגשם. בנוסף, פחות מיומיים נותרו עד לחזרה המסתמנת של פעילות הגנים, ועדיין לא התקבלו שום הנחיות להיערכות. למנהל הגנים נדרשים לפחות יומיים כדי להחזיר אותם לפעילות - שכן מדובר בהחזרת כוח אדם מחל"ת, הזמנת אוכל והכנת המבנים שכוללת חיטוי שטחים גדולים.

לקראת החזרה ללימודים בגן יהב ,חיפה ,מאי 2020. משרד החינוך, אתר רשמי
"מתווה לא הגיוני". גן ילדים/אתר רשמי, משרד החינוך

בפורום הגנים הפרטיים איימו כי לא יפעילו מחדש את המוסדות ביום שלישי לפי מתווה הפתיחה שצפויה לאשר הערב הממשלה. לדבריהם, מתכונת הפתיחה המסתמנת מלאה בכשלים, וזו עלולה לגרום נזק חינוכי לילדים, ולכן הם מסרבים לפתוח.

"לא נחזיר את גני הילדים לפעילות במתווה הלא הגיוני ובלתי ישים שפורסם. פתיחת הגנים בקפסולות של יום כן-יום לא עשויה לגרום לנזק חינוכי ופסיכולוגי לילדים", אמרו רותי יונה, חנן דגן ועו"ד קרן אוחנה איוס, ראשי פורום הגנים הפרטיים.

בפורום דרשו לערוך פתיחה זהה לזו שבוצעה בסגר הראשון והשני. "יש להחזיר את גני הילדים בגילאי 3-0 לפעילות סדירה ללא קפסולות, בדיוק כמו שנעשה בחזרה מהסגרים הקודמים", אמרו. "בגנים הפרטיים הילדים נמצאים במבנים החלוקים לחללים נפרדים ויכולים לעבוד באופן מלא כפי שנעשה עד כה", אמרו.

לקראת החזרה ללימודים בגן כינור ,קריית ביאליק ,מאי 2020. משרד החינוך, אתר רשמי
"זה לא ישתלם כלכלית להורים". גן ילדים בקריית ביאליק/אתר רשמי, משרד החינוך

הם הצביעו על הבעייתיות של לימודים באוויר הפתוח, כפי שצוין בתוכנית. "החזרת הגנים במתכונת המוצעת של לימודים באוויר הפתוח אינה מתחשבת בשונות שבין הערים ובשונות במזג האויר", טענו. "מה אמורה לעשות גננת מירושלים או מצפת עם תינוקות רכים בקור? כיצד תינוקות בגילים הללו יכולים לישון שנת צהריים?".

"החזרת הגנים לפעילות במתכונת הקפסולות לא תחזיר את ההורים לפעילות במשק", טענו בפורום, ואמרו כי ההורים פשוט לא יחזירו את הילדים לגנים. "זה לא ישתלם להם כלכלית וחינוכית ויעדיפו להישאר בבית איתם", אמרו.

"בניגוד למגזר הציבורי אשר מתוקצבים במלואם, הגנים הפרטיים מתקיימים על בסיס תשלומי ההורים שמבוססים על תשלום יומי. במצב של החזרת הגנים לפעילות במתכונת של יום כן-יום לא, ההורים יבקשו את כספם בחזרה עבור מחצית החודש והגנים שידרשו לאותן הוצאות יקרסו כלכלית?".

ההצעה לפתיחת החינוך בה תדון הממשלה

  • ביישובים ירוקים וצהובים:
  • משלישי - ייפתחו גנים, כיתות א'-ד' ו-י"א-י"ב באופן מלא
  • כיתות ה'-י' ימשיכו בלמידה מהבית
  • ביישובים כתומים ואדומים:
  • משלישי - לימודים בקפסולות של חצאי כיתות ורק באוויר הפתוח
  • הלימודים יתקיימו יום כן יום לא עבור כל חצי כיתה
  • כיתות ה'-י' ימשיכו בלימודים מהבית
זהבית, אמא לצליל בת ה3 וחצי שחוזרת לגן היום, 18 באוקטובר מבשרת, 2020. מאיה הורודניצ'אנו
"שידור חוזר של החלטות גרועות קודמות". גן ילדים במבשרת/מאיה הורודניצ'אנו

הארגונים המפעילים את המעונות לגיל הרך כוללים את ויצו, נעמת, אמונה, נאות מרגלית, נשי חרות ועוד. יו"ר נעמת, חגית פאר, אמרה כי "מתווה הקפסולות לא ישים בגיל הרך - מאות אלפי הורים יישארו ללא מענה בגלל הניתוק של הממשלה מהשטח". היא הדגישה את חוסר הישימות של המתווה ואמרה כי אין שום יכולת לפתוח את המעונות בקפסולות. "הממשלה מחקה לחלוטין את הדרג המקצועי ועד לרגע זה אף אחד בכלל לא התייעץ איתנו, מפעילי הארגונים".

לדבריה, "אין שום אפשרות ללימודים בקפסולות של פעוטות בני יומם - הם זקוקים לשגרת יום ולא לטירוף מערכות. ממש כפי שלא ניתן לטפל בפעוטות באוויר הפתוח - מה יעשו הצוותים החינוכיים שלנו כאשר תגיע השעה להשכיב אותם לישון?".

יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון, הצטרפה לביקורת על התוכנית לפיה גני הילדים יחזרו במתכונת של יום כן-יום לא בערים אדומות וכתומות, ורק באוויר הפתוח. "נראית החלטה שאף אחד לא חשב עליה, שאף אחד לא תכנן אותה", אמרה דדון. "זה נראה שלוף מהמותן. אני לא יודעת מה יקרה לקפסולה א' ביום ראשון כשהיא באה לגן ונשארת שש שעות בחוץ. למה שלא תבוא ביום שני גם? כאילו, מי נתן את הרעיונות האלה? מי ישב וחשב על זה?", תהתה.

לדבריה, ההחלטה התקבלה בלי לשתף את אנשי השטח, בלי לשתף גננות, את הסתדרות המורים, ובלי לשתף את משרד החינוך. "אני דיברתי עם משרד החינוך הם לא יודעים בכלל על מה מדובר. אני חושבת שחוץ מבייביסיטר אין פה כלום. אי אפשר לקחת ילדים בני שלוש, ארבע וחמש ולשים אותם בחצר למשך שש שעות. יש כאן עניין בטיחותי מאוד מסוכן. כל ההחלטה הזו, אין לי מילה אחרת מאשר הזויה".

"בסרט שבו חיים הילדים שלנו - אין מקום לניסויים"

גם הורים לילדי גנים הביעו היום כעס רב על המתווה המסתמן. לדברי סיגל שפיץ טולדנו, יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, "שוב רואים את אזלת ידה של ממשלת ישראל בחוסר היכולת שלה לקבל החלטות. שוב חצאי פתרונות ופלסטרים כאשר היה מספיק זמן לתכנן ולהיערך".

בהנהגה אמרו כי "החלטת הממשלה המסתמנת היא שידור חוזר של החלטות גרועות קודמות, מתוך תקווה הזויה שאולי הפעם, משהו ישתנה. בסרט שבו חיים הילדים שלנו כבר שנה אין מקום לניסויים ואין מקום לשידורים חוזרים מיותרים".

בפורום תקפו את הממשלה והאשימו אותה בהפקרת התלמידים. "מוטב שמשרד הבריאות ומשרד החינוך וחברי הקבינט יעיינו בכובד ראש במתווה המעמיק והרציני שהכנו בחזרה ללימודים ויפנימו סוף סוף שחינוך הוא לא משחק ילדים. קלות הראש שבה מוותרים על ילדי כיתות ה'-י' היא בגדר שערורייה ומחדל לאומי שייזכר לדורות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully